Jump to content

Photo

Vad Betalar Ni I Vägskatt För Speedstern?

• Please log in to reply
27 replies to this topic

#21 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 04 May 2007 - 12:46 AM

Vet i faen hur detta med låg skatt träffar... Min är en -01 som importerats från Danmark (i trafik 020503) och jag får 1935:-. Varför får jag hög skatt när den är importerad då?

#22 OC_Peter

OC_Peter

Super Member

• PipPip
  • 273 posts

Posted 04 May 2007 - 03:18 AM

Antar att risken är stor att vi alla för eller denare åker på den högre skatten, import eller ej. Ni som har svensk sålda bilar kan ju trösta er med att er försäkring är mellan 3 500-7 500:- billigare per år beroende på var i landet er ålder osv. :drink: Mvh Peter

#23 Patrik

Patrik

Member

• Pip
  • 103 posts

Posted 04 May 2007 - 12:47 PM

Antar att risken är stor att vi alla för eller denare åker på den högre skatten, import eller ej.

Ni som har svensk sålda bilar kan ju trösta er med att er försäkring är mellan 3 500-7 500:- billigare per år beroende på var i landet er ålder osv. :drink:

Mvh
Peter

Hos länsförsäkringar fick jag exakt samma försäkringspremie om bilen var svensksåld som om den var importerad.

#24 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 04 May 2007 - 01:00 PM

Den enda skillnaden jag upplevt för importerade bilar hos vissa försäkringsbolag är att de inte täcker motorskada? Tror inte en svensksåld bil är billigare att försäkra utan beror nog snarare på de andra faktorerna...?

#25 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 04 May 2007 - 05:09 PM

Lite skumt att vi alla betalar 903:- oavsett NA eller Turbo osv, antar därför att deras vikt-tabell gå enligt någon skala på 100kg intervaller så alla bilar som väger 800-899 kg betalar lika mycket 900-999 osv eller något sådant? :unsure:

#26 Patrik

Patrik

Member

• Pip
  • 103 posts

Posted 08 May 2007 - 11:59 AM

Så här ser svaret från vägverket ut: Då fordon XXXXXX uppfyller kraven som ställs för miljöklass 2005 beskattas det utifrån dess koldioxidutsläpp och drivmedel. Generalagenten har i detta fall angett att koldioxidutsläppet är 205 g/km. Det utsläppet för en bensindriven bil ger en årsskatt på 1 935 kr. Om kraven för miljöklass 2005 inte uppfyllts skulle fordonet ha beskattats utifrån vikten samt drivmedel. Den viktbaserade årsskatten skulle då uppgått till 903 kr. Det kan ha betydelse om fordonet är importerat. Om fordonets emissonsvärden* (utsläppsvärden)) inte framgår av den utländska dokumenteringen eller om det inte på annat sätt framgår att fordonet uppfyller kraven för miljöklass 2005 när det ska registreringsbesiktas i Sverige kan uppgifterna inte läggas in. Finns inga uppgifter om miljöklass 2005 beskattas fordonet utifrån dess vikt och drivmedel. * Emissionsvärdena visar om fordonet uppfyller kraven för miljöklass 2005.

#27 OC_Peter

OC_Peter

Super Member

• PipPip
  • 273 posts

Posted 08 May 2007 - 01:05 PM

Den enda skillnaden jag upplevt för importerade bilar hos vissa försäkringsbolag är att de inte täcker motorskada?

Tror inte en svensksåld bil är billigare att försäkra utan beror nog snarare på de andra faktorerna...?

I fjol när jag var runt och kollade fanns det en svensksåld till salu i Värmland.
Närjag kollade med ägaren uppgav han att han betalade 3.500:- Helår hos just Länsförsäkringar.
När jag kollade det reg nr hos Trygg skulle den bilen kosta 7.500:- hos dem (Zon 01 Stockholm).

Den bilen som jag köpte (import Tyskland 05) vll de ha 10.500:- /år.
När jag frågade om skillnaden var deras svar att alla bolag läggar automatiskt på 15%, samt att den jag köpte var ett år nyare.

När jag ringde Folksam ville de ha 33 000:-, (Opel Special) men om jag skrev över min själ till dem skulle jag få loss försäkringen för 18 000:-

IF 13 500:-
Länförskringar 19 000:- om man inte kunde Entusiast försäkra den, vilket den måste vara 20 år eller äldre.
När jag nämde Värmlands bilen, svarade de att den är Entusiastförsäkrad. Men det är ju inte 20 år sade jag, eh ja du kan ju prova att skicka in pappren he he (?) Serösa eller?

Det blev Trygg någon som vet någon bättre?

/Peter

#28 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 08 May 2007 - 01:45 PM

Den enda skillnaden jag upplevt för importerade bilar hos vissa försäkringsbolag är att de inte täcker motorskada?

Tror inte en svensksåld bil är billigare att försäkra utan beror nog snarare på de andra faktorerna...?

I fjol när jag var runt och kollade fanns det en svensksåld till salu i Värmland.
Närjag kollade med ägaren uppgav han att han betalade 3.500:- Helår hos just Länsförsäkringar.
När jag kollade det reg nr hos Trygg skulle den bilen kosta 7.500:- hos dem (Zon 01 Stockholm).

Den bilen som jag köpte (import Tyskland 05) vll de ha 10.500:- /år.
När jag frågade om skillnaden var deras svar att alla bolag läggar automatiskt på 15%, samt att den jag köpte var ett år nyare.

När jag ringde Folksam ville de ha 33 000:-, (Opel Special) men om jag skrev över min själ till dem skulle jag få loss försäkringen för 18 000:-

IF 13 500:-
Länförskringar 19 000:- om man inte kunde Entusiast försäkra den, vilket den måste vara 20 år eller äldre.
När jag nämde Värmlands bilen, svarade de att den är Entusiastförsäkrad. Men det är ju inte 20 år sade jag, eh ja du kan ju prova att skicka in pappren he he (?) Serösa eller?

Det blev Trygg någon som vet någon bättre?

/Peter

Jag hade TryggHansa först och det var billigt, men det blev dyrare och dyrare (förmodlig var det förmånga som plockade ut försäkringspengar). Bytte till DinaFörsäkringar och har idag billig försäkring igen. Vet dock inte om den är något att ha vid skada...

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users