Jump to content

Photo

Hur Gör Jag?

• Please log in to reply
23 replies to this topic

#1 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 02 August 2006 - 06:53 PM

Jag fick mina bromsklossar idag och jag borde inte skruva själv men jag gav mig på det...
Fram gick bra men bak gick sämre.

Jag hade problem med att få ut pinnen men med lite våld förstod jag att den skulle knackas ut från baksidan.

Men jag blir inte klok på hur jag skall trycka in kolven i oket. Jag har försökt bända med ett järn. Försökte trycka med en skruvtving. Får det inte till att röra sig. Hur får jag kolven in i oket?

Det är väl ett flytande ok så jag måste väl få oket att röra på sig också?

---> TIS <--- säger "Caliper piston - use piston retraction tool to screw caliper piston fully back into brake caliper", behöver jag något verktyg?

Tacksam för tips.

#2 Treble

Treble

Super Member

• PipPip
  • 252 posts

Posted 02 August 2006 - 07:15 PM

NILLET! Du måste ju skruva in kolven!!! den är ju "gängad" så att du kan dra handbromsen mekaniskt och inte beroende av hydraliken. Gör såhär... Ta en polygrip tång, ta bort damasken lite gran från kolven. o skruva inåt. sätt sedan tillbaka damasken fösiktigt. Se till att inte skada damasken, så blir det kanske problem senare med grus som går in i kolvarna... Lycka till! PS. Annars får jag väl komma o hjälpa dig i helgen ;) DS.

#3 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts

Posted 02 August 2006 - 07:28 PM

Ta en polygrip tång, ta bort damasken lite gran från kolven. o skruva inåt. sätt sedan tillbaka damasken fösiktigt. Se till att inte skada damasken, så blir det kanske problem senare med grus som går in i kolvarna...

Skall jag skruva på kolven med polygripen?
Hmmm, var det inte väldigt trångt där? :unsure:
Tack för hjälpen! Mer hjälp önskas!

PS. Annars får jag väl komma o hjälpa dig i helgen ;) DS.

Till helgen är jag på Kinnekulle...

#4 Treble

Treble

Super Member

• PipPip
  • 252 posts

Posted 02 August 2006 - 07:36 PM

Lättast är ju att ta av bromsoket brån fästet... o ta av wiren till handbromsen... Sitter med två bultar inifrån och ut. Det bästa är att du tar en titt på hur det sitter fast. kan inte ge en mer exakt beskrivning än denna. Men som sagt ta av hela oket, och lossa handbromswiren från oket, det går att göra utan o lossa en massa wirar.

#5 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts

Posted 02 August 2006 - 08:01 PM

Skall jag?

Allt blir klart som korvpad om jag tar av oket?

#6 Treble

Treble

Super Member

• PipPip
  • 252 posts

Posted 02 August 2006 - 08:09 PM

Skall jag?

Allt blir klart som korvpad om jag tar av oket?

JA på båda!
Akta damasken bara...
Ta av oket och du ser allt kristallklart!

#7 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts

Posted 02 August 2006 - 08:20 PM

1000 tack!

#8 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts

Posted 02 August 2006 - 09:48 PM

Jag skall inte skruva... Lossade de två utåtgående skruvarana, en sexkant och en insex. Fick även loss handbormsvajern. Oket är nu loss och bromsklossarna är borta. Men kan inte skruva på kolven... Skall den vara lätt att skruva på?

#9 Treble

Treble

Super Member

• PipPip
  • 252 posts

Posted 02 August 2006 - 10:48 PM

Jag skall inte skruva...
Lossade de två utåtgående skruvarana, en sexkant och en insex. Fick även loss handbormsvajern. Oket är nu loss och bromsklossarna är borta.
Men kan inte skruva på kolven...
Skall den vara lätt att skruva på?

Nu har du ju tryckt med skruvtving osv...
Dom sitter ibland rätt hårt, om du drar i armen där bromswiren sitter ska dom ju komma ut. eller tar enm nyckel på bulten som håller fast armen. Då får du ju iaf loss kolven igen. Sen ska du skruva in den med tång. Det ska funka!
Lycka till

#10 Falan

Falan

Member

• Pip
  • 41 posts

Posted 03 August 2006 - 05:53 PM

Jag skall inte skruva...
Lossade de två utåtgående skruvarana, en sexkant och en insex. Fick även loss handbormsvajern. Oket är nu loss och bromsklossarna är borta.
Men kan inte skruva på kolven...
Skall den vara lätt att skruva på?

Nu har du ju tryckt med skruvtving osv...
Dom sitter ibland rätt hårt, om du drar i armen där bromswiren sitter ska dom ju komma ut. eller tar enm nyckel på bulten som håller fast armen. Då får du ju iaf loss kolven igen. Sen ska du skruva in den med tång. Det ska funka!
Lycka till

Ingen större hjälp just nu kanske, men ett "specialverktyg" för att få in kolven efter klossbyte finns bl.a. på Biltema för 329:-. Alla biltillverkare har givetvis olika mer eller mindre komplicerade varianter...

#11 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 03 August 2006 - 06:02 PM

Men Nillet, har du glömt bort sökfuntionen? ;)
Guide bromsklossbyte

#12 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts

Posted 17 August 2006 - 02:34 PM

Hej igen alla glada. Anledningen till att jag varit tyst ett tag är att jag på natten (efter jag påbörjade bromsbytet) troligen hade en insulin-chock med tillhörande krampanfall. När jag vaknade dagen efter så var båda mina axlar ur led. Fick åka ambulans till sjukhus och på kvällen sövdes jag och de lyckades få vänster axel i led igen. Jag har haft problem med höger axel sedan innan och det visade sig nu att jag hade ett brott på kulan samt att den axeln hoppat i/ur led det senaste året. Så jag blev sövd dagen efter igen och man opererade in en ny kula. Efter 2 veckor på sjukhus kom jag hem igår och kommer att bo hos föräldrarna tills jag kan klar mig själv. Återkommer i denna tråd när jag kan skruva med bromsarna igen.

#13 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 17 August 2006 - 03:55 PM

Hej igen alla glada.
Anledningen till att jag varit tyst ett tag är att jag på natten (efter jag påbörjade bromsbytet) troligen hade en insulin-chock med tillhörande krampanfall. När jag vaknade dagen efter så var båda mina axlar ur led. Fick åka ambulans till sjukhus och på kvällen sövdes jag och de lyckades få vänster axel i led igen. Jag har haft problem med höger axel sedan innan och det visade sig nu att jag hade ett brott på kulan samt att den axeln hoppat i/ur led det senaste året. Så jag blev sövd dagen efter igen och man opererade in en ny kula. Efter 2 veckor på sjukhus kom jag hem igår och kommer att bo hos föräldrarna tills jag kan klar mig själv.

Återkommer i denna tråd när jag kan skruva med bromsarna igen.

Oj!
Krya på dig! :grouphug:

#14 Jimsan

Jimsan

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 553 posts
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 17 August 2006 - 08:26 PM

Usch, stackare! Fanken vad det måste varit otäckt att vakna så :o Hoppas allt blir bra och krya på dig :grouphug:

#15 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 18 August 2006 - 05:19 AM

Du drog alltså bägge axlarna ur led alldeles själv :blink: Det låter en smula smärtsamt......... Krya på dig så fort du bara kan. :grouphug:

#16 Matte

Matte

Super Member

• PipPip
  • 426 posts

Posted 18 August 2006 - 05:26 AM

Nej, fy vad jobbigt!! :( Antar att man inte har några direkta problem själv då :rolleyes: Krya på dig och hoppas att tillfrisknandet går fort :grouphug:

#17 Anna

Anna

Member

• Pip
  • 10 posts

Posted 18 August 2006 - 07:04 AM

Usch, stackars dig! Jag har fått ena axeln ur led en gång. Det var inte så behagligt..... Jag kan bara inbilla mig hur det skulle vara om båda hoppar ur led samtidigt!! *brr* Hoppas att du snart blir återställd! :)

#18 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 18 August 2006 - 09:16 AM

Aj då, låter som en riktigt jobbig upplevelse :blink: Hoppas att allt blir bra så fort som möjligt :)

#19 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts

Posted 18 August 2006 - 09:31 AM

Tack alla! :grouphug: Hade fruktansvärt ont, minsta lilla bula i vägen gjorde ont som f-n när jag åkte till sjukhuset. Kan inte rekommendera upplevelsen. Först gäller det att få upp rörligheten i armarna så att jag kan klara mig själv. Sedan gäller det att bli så rörlig att jag kan jobba och köra Speedster. Fast först måste jag få i bromsarna... :D

#20 Guest_Guest (Guest)

Guest_Guest (Guest)

Posted 18 August 2006 - 11:45 AM

Hej, Hoppas du tillfrisknar snart! Jag vill bara rekommendera Biltemas verktyg 19-1255 a 329kr. Med denna är beläggbytet inget problem och du riskerar inte skada kolven med tånge edyl. Detta är nog ett specialverktyg som är värt att köpa... /LL

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users