Hur Gör Jag?
Posted 02 August 2006 - 06:53 PM
Fram gick bra men bak gick sämre.
Jag hade problem med att få ut pinnen men med lite våld förstod jag att den skulle knackas ut från baksidan.
Men jag blir inte klok på hur jag skall trycka in kolven i oket. Jag har försökt bända med ett järn. Försökte trycka med en skruvtving. Får det inte till att röra sig. Hur får jag kolven in i oket?
Det är väl ett flytande ok så jag måste väl få oket att röra på sig också?
---> TIS <--- säger "Caliper piston - use piston retraction tool to screw caliper piston fully back into brake caliper", behöver jag något verktyg?
Tacksam för tips.
Posted 02 August 2006 - 07:15 PM

Posted 02 August 2006 - 07:28 PM
Skall jag skruva på kolven med polygripen?Ta en polygrip tång, ta bort damasken lite gran från kolven. o skruva inåt. sätt sedan tillbaka damasken fösiktigt. Se till att inte skada damasken, så blir det kanske problem senare med grus som går in i kolvarna...
Hmmm, var det inte väldigt trångt där?

Tack för hjälpen! Mer hjälp önskas!
Till helgen är jag på Kinnekulle...PS. Annars får jag väl komma o hjälpa dig i helgen
DS.
Posted 02 August 2006 - 07:36 PM
Posted 02 August 2006 - 08:01 PM
Skall jag?Skall jag skruva på kolven med polygripen?
Allt blir klart som korvpad om jag tar av oket?
Posted 02 August 2006 - 08:09 PM
Skall jag?
Skall jag skruva på kolven med polygripen?
Allt blir klart som korvpad om jag tar av oket?
JA på båda!
Akta damasken bara...
Ta av oket och du ser allt kristallklart!
Posted 02 August 2006 - 08:20 PM
Posted 02 August 2006 - 09:48 PM
Posted 02 August 2006 - 10:48 PM
Jag skall inte skruva...
Lossade de två utåtgående skruvarana, en sexkant och en insex. Fick även loss handbormsvajern. Oket är nu loss och bromsklossarna är borta.
Men kan inte skruva på kolven...
Skall den vara lätt att skruva på?
Nu har du ju tryckt med skruvtving osv...
Dom sitter ibland rätt hårt, om du drar i armen där bromswiren sitter ska dom ju komma ut. eller tar enm nyckel på bulten som håller fast armen. Då får du ju iaf loss kolven igen. Sen ska du skruva in den med tång. Det ska funka!
Lycka till
Posted 03 August 2006 - 05:53 PM
Jag skall inte skruva...
Lossade de två utåtgående skruvarana, en sexkant och en insex. Fick även loss handbormsvajern. Oket är nu loss och bromsklossarna är borta.
Men kan inte skruva på kolven...
Skall den vara lätt att skruva på?
Nu har du ju tryckt med skruvtving osv...
Dom sitter ibland rätt hårt, om du drar i armen där bromswiren sitter ska dom ju komma ut. eller tar enm nyckel på bulten som håller fast armen. Då får du ju iaf loss kolven igen. Sen ska du skruva in den med tång. Det ska funka!
Lycka till
Ingen större hjälp just nu kanske, men ett "specialverktyg" för att få in kolven efter klossbyte finns bl.a. på Biltema för 329:-. Alla biltillverkare har givetvis olika mer eller mindre komplicerade varianter...
Posted 17 August 2006 - 02:34 PM
Posted 17 August 2006 - 03:55 PM
Oj!Hej igen alla glada.
Anledningen till att jag varit tyst ett tag är att jag på natten (efter jag påbörjade bromsbytet) troligen hade en insulin-chock med tillhörande krampanfall. När jag vaknade dagen efter så var båda mina axlar ur led. Fick åka ambulans till sjukhus och på kvällen sövdes jag och de lyckades få vänster axel i led igen. Jag har haft problem med höger axel sedan innan och det visade sig nu att jag hade ett brott på kulan samt att den axeln hoppat i/ur led det senaste året. Så jag blev sövd dagen efter igen och man opererade in en ny kula. Efter 2 veckor på sjukhus kom jag hem igår och kommer att bo hos föräldrarna tills jag kan klar mig själv.
Återkommer i denna tråd när jag kan skruva med bromsarna igen.
Krya på dig!

Posted 17 August 2006 - 08:26 PM

Posted 18 August 2006 - 05:19 AM

Posted 18 August 2006 - 05:26 AM

Posted 18 August 2006 - 07:04 AM

Posted 18 August 2006 - 09:16 AM

Posted 18 August 2006 - 09:31 AM

Guest_Guest (Guest)
Posted 18 August 2006 - 11:45 AM
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users