Jump to content


Photo

För Oss Svennar


  • Please log in to reply
691 replies to this topic

#1 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 02 October 2003 - 06:14 AM

Ja... Jag bor i V-ås med en röd 01 uttagen 03... Är numera på jakt efter en vinterbil då Speedstern inte lämpar sig sådär jättebra för vinterbruk... Skulle vara kul att ha ett litet gathering till våren å brumma runt lite... rally davidnord605@hotmail.com Ses o hörs i Cyberspace //David

#2 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 October 2003 - 07:00 AM

Skulle vara kul att ha ett litet gathering till våren å brumma runt lite... rally

Ja, de vore kul. Åker själv Audi A6 i snömodden, men nu har jag satt på Bilstein-dämpare på den oxå...det kostar att ligga på topp!!!

Edited by clipping_point, 02 October 2003 - 07:03 AM.


#3 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 02 October 2003 - 10:52 AM

A6 i vinter... Du lyckliga själ. Blir nog en saab eller volvo i 5000kr klassen för mig *suck* Inge roligt med vinter

#4 Steve Crisp

Steve Crisp

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,810 posts
  • Location:Little Ann, Andover, Hants, UK
  • Interests:VX220's...

Posted 02 October 2003 - 12:00 PM

Hey, I can nearly understand this! It's amazing how similiar various languages are. Welcome to our site. :D

#5 Steve Crisp

Steve Crisp

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,810 posts
  • Location:Little Ann, Andover, Hants, UK
  • Interests:VX220's...

Posted 02 October 2003 - 12:06 PM

Hi, I've just read the other thread, so now I understand that this is a Swdish thread - sorry to intrude! :P But please, join in with all of our threads. I just need to locate a Swedish to English translater though. Steve

#6 SSH1

SSH1

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 628 posts

Posted 02 October 2003 - 12:52 PM

Rough translation: "Anyone fancy a sauna?" ;) No Offence intended!

#7 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 October 2003 - 12:55 PM

Hey, I can nearly understand this!

It's amazing how similiar various languages are.

Welcome to our site. :D

Yes, the languages are similar. I think I have heard that in the year 1100-1200 there were very few differences, but the lanuages have diverged since then. Still, it helps when we study English in Sweden!

#8 BogBrush

BogBrush

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,997 posts
  • Location:Essex

Posted 02 October 2003 - 01:01 PM

god dag Hur stå det till ). Jag lik Svensk kvinnan :)

#9 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 02 October 2003 - 01:12 PM

själv heter jag anders och bor i sthlm. åker en grön -01 som jag rastat några ggr på bana i syftet att kolla om den var ett bra raceämne för säsongen -04. har en blå -02 med omfattande plastskador som skall konverteras för racing i klass 1 i slc. i övrigt kör jag en kadett city i slc klass1 med startnr 69. iår har det dock blivit körning med div konkurrenter (trm #42. lycke racing #51.) vi är alltså 3st svenskar hitills på forumet. har pratat med 2 norrmän som hänger här iband också. i våras träffade jag en kille som hade hand om lotus elise-klubben i sverige, kanske en samträff ngn gång vore ngt att satsa på?. to steve. its really fun to be here and read all the threads, but your english is sometimes a little to hard for me to understand, when i comes to strange words like street-talk or cursing :) . sometimes it´s not plain schoolenglish for me. if you want some translating, just give me a hint. //anders

#10 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 October 2003 - 02:14 PM

Verkar vara en bil lämplig för klass 1 om man läser reglerna. O visst går bilen bra på bana, lite mjuk bara :) (kolla in www.sportfoto.just.nu). Har lekt lite med hjulvinklarna för att få bilen mer neutral. Nu har jag fått mina nya Eibach-fjädrar oxå så det ska bli kul att testa. Om man hade obegränsat med pengar så skulle jag satsa på en Delta-motor-kompressor och Öhlinare :rolleyes: Är det norrmän med Speedstrar alltså? Vad planeras för trim på racebilen? Samträff vore kul, just därför e de kul att ha koll på andra Speedsterägare. Tobbe

#11 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 02 October 2003 - 06:38 PM

Jo... har ni "trimmat" era kärror nåt? Funderar på ett chip o luftfilter från MotorNord... Några andra mysiga mods som ni vill delge?

#12 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 02 October 2003 - 07:48 PM

det finns rätt mkt trim att tillgå om man bara letar lite på rätt ställe :D jag har ett par vänner som jobbar på saab och kth. där finns det mkt kunskap och delar iom att speedstern delar motor med 9-3 aero mfl. den sk hx-motorn dyker ju upp i alla möjliga skepnader framöver. jag passade på att köpa en fabriksny motor hos vege när dom gjort en felbeställning åt en kund. 16800:- + moms för den är väl ganska bra va!. i den första motorn skall det bli titanventiler, hemritade kammar,smidda kolvar,smidd vev, saab-stakar, separata spjällhus och mbe-sprut. siktar på ca 230hk på denna. den andra planerade blir en turbomaskin med mkt saab-saker i och kanske 260-270hk vxll är ett dilemma iom jag inte vet hur mkt den håller för. så det får gå med originalet så länge. kommer det lite pengar singlande, så blir det en quaifedrevsats senare. fjädringen håller jag på att förhandla fram ett vettigt pris på med en öhlins-handlare annars blir det koni. karossen blir plast/kolfiberhistoria beroende på hur mkt $ som finns att tillgå. formarna är schemalagda att bli till i julhelgen av en god vän inom denna bransch. stol har jag precis tagit fram gjutform till och håller på med finputsningen av för att provgjuta nästa vecka. hittade ingen stol som fick plats på bredden i bilen. buren blir en certifierad sak av guss eller kbt. det var lite om mitt bygge iaf. //anders

#13 Guest_skiddo (Guest)

Guest_skiddo (Guest)

Posted 02 October 2003 - 08:07 PM

dunno why but this threads giving me a hard-on... :lol:

#14 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 02 October 2003 - 08:24 PM

dunno why but this threads giving me a hard-on...  :lol:

must be all of us blonde badboys from the exotic land in the north :rolleyes:
sometimes i feel a lot safer knowing there is a ocean between us :groupjump:

but i feel the same way watching your avatar ;)

#15 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 03 October 2003 - 06:22 AM

Oj oj... Det du pysslar med kallar jag seriös tuning... Inte ricktigt för min plånbok... Tror nog att ett chip o luftfilter ligger mer i min prisklass... Men det är kul att du gör nått vettigt med dina kulor Imnotworthy

#16 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 03 October 2003 - 08:25 AM

1. i den första motorn skall det bli titanventiler, hemritade kammar,smidda kolvar,smidd vev, saab-stakar, separata spjällhus och mbe-sprut. siktar på ca 230hk på denna.


2. fjädringen håller jag på att förhandla fram ett vettigt pris på med en öhlins-handlare annars blir det koni.

1. Intressant! Kör du bänk-prov för att mäta effekthöjningen (så man kan låna ideer)? Varför SAAB-stakar?

2. Jätteintressant att höra vad du kan åstadkomma för pris. Jag har fått 21800:- i en offert, men det måste ju gå att ta ner lite. Snackade med en polare som har en Ducati med Öhlin-framgaffel. Han hade testat en utan på en bana och ojämnheter i banan som var störande på originalcykeln kändes inte alls på den moddade.

#17 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 03 October 2003 - 10:09 AM

motorn kommer att hamna i en av kth:s motorceller i vinter, om det inte händer ngt oväntat. lite praktiskt är det eftersom motorbockar mm redan är anpassade till dessa, så förmodligen kommer den vara där hela vintern för utveckling. saab konverterar hx-motorn med egen vev/stakar/kolvar för montering i aero-modellen. dessa delar skall vara kraftigare än gm:s egna. förhoppningsvis skall både pengar och tid räcka för en trevlig motor till 2004 :D ps. vad var det för dämpare du fick offert på. 1-vägs/2-vägs eller fler justeringar?. separata gasbehållare?. slaglängd?. ds.

Edited by dude, 03 October 2003 - 10:12 AM.


#18 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 03 October 2003 - 11:04 AM

Funderar väl på extraktorgrenrör och racekat. Pre-katten ska bort i så fall. Alltid bra att sänka mottrycket. Sen får man väl chippa för att passa den nya konfigurationen. Fast jag e tveksam. De e mkt pengar och kanske bara ger 4-5 hästar. Jag tror mer på kompressor eller turbo. Men det kan ju vara kul med mera ljud. Läste om en snubbe här med dBilas-insug, ITG-filter, extraktorgren från Regal, race-kat osv. som körde 14,4 på strippen o va jättenöjd! Men det är samma tid som Teknikens Värld mätte upp med en standard-Speedster!!!

#19 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 03 October 2003 - 11:09 AM

ps. vad var det för dämpare du fick offert på. 1-vägs/2-vägs eller fler justeringar?. separata gasbehållare?. slaglängd?. ds.

Subject: Öhlinare till Opel Speedster

Hej Torbjörn.

Pris på detta kit är 21840:- inkl. moms.



MVH
Camilla Heijel
KH Motorsport AB

www.khmotorsport.se
Tel: 0554-21040
Fax: 0554-21165


PS. Har stått om dom här, med separata gasbehållare

#20 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 06 October 2003 - 11:17 AM

Köpte metallmodeller av Speedster på GeKås för 69 kr/styck. Det är byggbara metallmodeller från Maisto i skala 1:18 , riktigt detaljerade. Kostar 350 kr/st annars. Sonen har en som han leker med o en tänkte jag modda. Tips om man vill testa en modifiering, vinge etc.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users