Jump to content


Photo

Import Av Vx220 Turbo?


  • Please log in to reply
59 replies to this topic

#1 HF-Björn

HF-Björn

    Newbie

  • 4 posts

Posted 02 February 2009 - 01:53 PM

Hej alla glada speedster/vx220 ägare! Har spanat runt lite på priserna i UK och måste säga att det är väldigt lockande att plocka hem en där ifrån! Runt 10-11K £ för en fin är ju nästan gratis :) Vad jag har förstått så är det svåraste att hitta ett par Speedsterlampor om man inte vill lägga 20k på ett par nya!? Ebay är väll ett hett tipps antar jag? Sedan antar jag att man måste byta mätartavlan men det är väll inga konstigheter? borde väll gå att beställa från Opel? Några andra tipps och tankar välkomnas gärna! Är redigt sugen på Lotus Elise också men man får ju mer prestanda/kr av VX'en :D mvh Björn

#2 Raffe

Raffe

    Member

  • Pip
  • 120 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sthlm/Sweden

Posted 02 February 2009 - 02:25 PM

Hej alla glada speedster/vx220 ägare!

Har spanat runt lite på priserna i UK och måste säga att det är väldigt lockande att plocka hem en där ifrån!
Runt 10-11K £ för en fin är ju nästan gratis :)
Vad jag har förstått så är det svåraste att hitta ett par Speedsterlampor om man inte vill lägga 20k på ett par nya!?
Ebay är väll ett hett tipps antar jag?
Sedan antar jag att man måste byta mätartavlan men det är väll inga konstigheter? borde väll gå att beställa från Opel?
Några andra tipps och tankar välkomnas gärna! Är redigt sugen på Lotus Elise också men man får ju mer prestanda/kr av VX'en :D

mvh
Björn


Tjena Björn!

Jag går i samma köptankar som du. Varför inte köpa en turbo när du väl är där? runt 13-14 får du en som inte gått så mycket.
Kontra detta (ca 170 000kr) mot en turbo i tyskland för minst 240 000 så är det en superb affär =)
IvarS i detta forum köpte en högerstyrd från UK som han konverterat till västerstyrd. Fråga han om du har frågor.

***
Jag lånar din tråd och gör en efterlysning på någon som kan tänkas att ändra metallhöljet som gör att lamporna kan lysa rätt. (till högertrafik)
Jag har läst och jag vet att man måste såga sig in i ljushuset för att göra detta samt lossa på lite limfästen. Men hellre detta än att betala 20 000 för nya lampor eller leta på ebay.
Så om du är en hängiven speedster mekaniker samt gillar att göra ett bra jobb och vågar ta sig an utmaningar, vänligen PM:a mig (och björn, om han nu tycker att det låter intressant :))
Detta är den avgörande faktorn ifall jag ska importera en eller ej. Anmäler sig ingen till detta jobb, blir det ingen speedster :(:( Så kom igen, en ny medlem vore väl bra? :D
Stefan, du kanske känner någon? :)

BRA BETALT :), dock ska det vara rimligt. Lägg ett bud.
***

Ändra lamporna, mätarna, sen var det någon med dimljuset bak. Du måste koppla bort det innan besiktning. Har jag rätt ivarS?
Men kom ihåg att byta mätare är jobbigt. Du måste ta bort dashboard, airbag, ratten, rattkåporna och instrumentpanelen. Sen kan du ta bort den :blink:


Speedster VS Elise: Jag tycker att speedstern är billigare (mer pengar till annat), har större trimpotential, mer utrymme (om man nu kan kalla det utrymme :lol: )
snabbare, mer lättmeckad, snyggare, samt att service/reservdelar är billigare.

Men klart, är du rik och bor i villa så ska du köpa Elise:n som då är "flashigare" att äga, men that´s it. :) Ljudet är råare i Elise:n, men det kan ett nytt avgassystem ändra på ;)



Mvh Rafael

#3 Raffe

Raffe

    Member

  • Pip
  • 120 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sthlm/Sweden

Posted 02 February 2009 - 02:37 PM

http://www.vx220.org...s...=4132&st=20

En tråd från det engelska forumet med tips hur man kan ändra lysena. Kvarstår dock ifall Steve Crisp lyckades med konverteringen.

#4 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 02 February 2009 - 08:38 PM

Strålkastarna går INTE att bygga om på ett vettigt sätt, jag har försökt och det är limmat med epoxi som spricker när man försöker ta loss optiken. För att komma in i strålkastarhuset får man dessutom såga sönder plasten. Det dyker upp strålkastare på tyska ebay och tyska speedsterforumet med jämna mellanrum, jag köpte begagnade för 3-4000kr/st. De högerstyrda strålkastarna är värda några tusen på engelska marknaden, bättre idé att sälja för att få igen lite pengar än att försöka bygga om och kapa sönder så de blir värdelösa tycker jag. Hastighetsmätartavlan får inte visa MPH på svensk reg-besiktning. Man kan dra en fuling och låna ett svenskt instrument för reg-besiktning och sen köra med originalmätaren med dubbla skalor (ett nytt instrument kostar 18 000kr från Opel). Även instrument dyker upp på eBay då och då, jag köpte ett lite defekt för 100€ och flyttade över mätartavlan bara. När man tittar på engelska bilar får man vara extra försiktig med så kallade Cat C och Cat D-bilar. Dessa har lösts in av försäkringsbolag och hade inte släppts ut på vägarna igen i Sverige. Kan ha varit ren glasfiberskada men värt att titta noga på hjulupphängningar så bärarmar är oskadade och inga skumma svetsar syns. Dessa bilar brukar kosta ca 75% av vad en oskadad bil kostar och undersöker man bara bilen noga kan det vara riktiga klipp. Vad gäller reservdelar är priserna på GM-reservdelar ofta 3-4 och ibland 5 gånger så dyra som exakt samma delar till Lotus! Hela bromssystemet, hjulupphängingarna, värmepaketet, elsystemet m.m. går att beställa från Lotus till en bråkdel av priset. Det främsta argumentet för Speedster/VX220 vs Lotus Elise är det lägre inköpspriset och de mer driftsäkra motorerna (Ecotec/Z20LET vs Rovers k-serie). Det är fullt möjligt att bygga om en VX220 till vänsterstyrd, kostar en del men god marginal till att köpa en Speedster :)

#5 Raffe

Raffe

    Member

  • Pip
  • 120 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sthlm/Sweden

Posted 02 February 2009 - 09:34 PM

Därför, Ivars, skrev jag i min "annons" att jag söker en DUKTIG mekaniker som kan fixa strålkastarna :D inte nån amatörkalle som tror att detta är ett vanligt lampbyte på en 740 :P

#6 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 03 February 2009 - 09:06 PM

Björn, här finns ett par strålkastare så är du igång! En sak är säker, strålkastare kommer INTE bli lättare att få tag på eller bli billigare framöver.

http://cgi.ebay.de/O...e...A1|240:1318

http://cgi.ebay.de/O...e...A1|240:1318

http://cgi.ebay.de/O...-...A1|240:1318

http://cgi.ebay.de/O...h...A1|240:1318

#7 HF-Björn

HF-Björn

    Newbie

  • 4 posts

Posted 04 February 2009 - 07:06 AM

Tack för alla tipsen! Jo nä lampor lär inte bli lättare som du säger, man får kanske räkna med plus 10 000 extra på priset på bilen pga lamporna. dessa pengar behövs ju inte läggas på Elisen då det tydligen skall gå att modifiera original på ett lätt sätt. Hur är det med försäkring på Vauxhall? Går den som en Opel? Hur är det att köpa privat från England? vad tänkas på? dessa bilar är ju billigare än bilfirmornas. mvh Björn

#8 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 04 February 2009 - 03:31 PM

När försäkringsbolagen slår på registreringsnummer får de fram Vauxhall och trots att jag förklarade att det VAR en Opel Speedster ville flera återkomma efter att ha fått modellen "typad". Det innebär att de räknar på värde, vikt och effekt och får fram ett belopp baserat på risk antar jag. Jag fick billigare premie än på en Speedster, lite tveksamt vad som händer vid eventuell skada dock. Det svar jag fick var att jag bara kunde få en värdering EFTER en skada, vilket antagligen är praxis. En reglerare jag pratade med sa att de troligen skulle titta på priserna på engelska marknaden som referens och att det var viktigt att ha så mycket som möjligt dokumenterat vid händelse av stöld t.ex. När det gäller privat köp är det cash som gäller om man inte har tid att vänta 3-4 dagar på en banköverföring. Ägarbytet är lätt fixat, bara fylla i rutan om "Export av fordonet ut ur landet" på V5C-dokumentet. Det är viktigt att få med detta dokument i original, endast delen om export som ska skickas in till svenska vägverket. Något man bör förbereda innan avfärd är försäkring, jag fick först en offert på 1000kr och när jag sen ringde från en parkeringsplats i England för att aktivera försäkringen var det plötsligt 3500kr (!) för en månad. Givetvis gick jag inte med på detta och jobbigt att börja jaga försäkring från utlandet. Det går inte att försäkra i England utan att vara skriven där så det är importförsäkring i Sverige som gäller (chassinumret försäkrat).

Edited by IvarS, 04 February 2009 - 03:35 PM.


#9 Raffe

Raffe

    Member

  • Pip
  • 120 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sthlm/Sweden

Posted 04 February 2009 - 07:24 PM

Då ska jag aktivera importförsäkring INNAN jag åker :)

#10 Raffe

Raffe

    Member

  • Pip
  • 120 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sthlm/Sweden

Posted 04 February 2009 - 07:25 PM

Då ska jag aktivera importförsäkring INNAN jag åker :) Vilka jävlar som höjde priset!! :angry:

#11 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 04 February 2009 - 09:13 PM

Det går inte att försäkra utan att ha chassinumret, bolaget kan däremot spara en offert som går igång så fort man ringer in med chassinumret.

#12 Raffe

Raffe

    Member

  • Pip
  • 120 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sthlm/Sweden

Posted 04 February 2009 - 10:57 PM

okey, bra och veta IvarS! Av ren nyfikenhet, vilken väg tog du tillbaka från UK? sett på dina bilder att det är tyska affärsskyltar i bakgrunden, möjligtvis genom det landet? ;) Jag har tittat på en rutt: dvs från newcastle(norra england) till göteborg för 3000kr vilken tog du? //Raffe

#13 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 04 February 2009 - 11:19 PM

Landvägen är billigaste och går fortast om man turas om att köra: Dover-Calais-Frankrike-Belgien-Holland-Tyskland-Danmark-Sverige. Gick på 20 timmar från Oxford till Halmstad :rolleyes:

#14 Alfons

Alfons

    Super Member

  • PipPip
  • 422 posts
  • Gender:Male

Posted 06 February 2009 - 02:02 PM

Lite OT kanske, men tänk gärna på att provköra en Speedster innan du åker över. För en ovan Speedster-åkare så kan en Speedster kännas väldigt skramlig och "defekt" första gången man provkör. Så var det i alla fall för mig. Jag åkte runt i Tyskland och provade några innan jag köpte min. Den första jag provade hade gått 240 mil och efter provturen var jag nästan säker på att där minsann var något fel på den, för den skramlade och lät så mycket. Men men, det gör alla våra Speedsters juh :) Och det är sååå härligt! chinky chinky

#15 Raffe

Raffe

    Member

  • Pip
  • 120 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sthlm/Sweden

Posted 06 February 2009 - 02:19 PM

Bra sagt alfons =) I denna tråd är det jag, samt kanske björn (startat tråden) som är villiga att krossa atlanten för att köpa en VxT. Jag har provkört Kanngards speedster och jag kan säga att jag hade ett leende hela tiden. Men fick dock ej gasa så mycket, han älskar sin bil för mycket :lol: Du har rätt när du säger att den känns "sunkig" när man kör en första gången. Hoppas bara att jag inte kommer över en nitlott. Vet dock några saker jag ska lyssna på när jag provkör. Om man varvar högt och växlar så hörs/känns en duns i ryggen (motorfästena är dåliga) Slitmärken på kanten av förarstolen -Stenskott i fronten -Sprickor / Gulaktigt expansionskärl -Gnisslande ratt, dörröppning, koppling/broms, hardtop (åtgärdas snabbt med lite fett ) -Trasig returfjäder till koppling (1:- på Opel) -Läckande hard/softtop -Sidorutorna inte helt slutande mot tak (justerbart) -Ett läge på fläkten (oftast läge 1) fungerar ej (beror på en bränd resistor isåfall) -Fästen till golvmattorna kan lossna Finns mer punkter men skriver inte alla. Ska nog göra en avcheckningslista innan jag åker dit haha //Raffe

#16 DanneH

DanneH

    Member

  • Pip
  • 63 posts
  • Location:STHLM Sweden

Posted 06 February 2009 - 03:12 PM

Bra sagt alfons =)

I denna tråd är det jag, samt kanske björn (startat tråden) som är villiga att krossa atlanten för att köpa en VxT.
Jag har provkört Kanngards speedster och jag kan säga att jag hade ett leende hela tiden. Men fick dock ej gasa så mycket, han älskar sin bil för mycket :lol:
Du har rätt när du säger att den känns "sunkig" när man kör en första gången. Hoppas bara att jag inte kommer över en nitlott.
Vet dock några saker jag ska lyssna på när jag provkör.

Om man varvar högt och växlar så hörs/känns en duns i ryggen (motorfästena är dåliga)
Slitmärken på kanten av förarstolen
-Stenskott i fronten
-Sprickor / Gulaktigt expansionskärl
-Gnisslande ratt, dörröppning, koppling/broms, hardtop (åtgärdas snabbt med lite fett )
-Trasig returfjäder till koppling (1:- på Opel)
-Läckande hard/softtop
-Sidorutorna inte helt slutande mot tak (justerbart)
-Ett läge på fläkten (oftast läge 1) fungerar ej (beror på en bränd resistor isåfall)
-Fästen till golvmattorna kan lossna

Finns mer punkter men skriver inte alla. Ska nog göra en avcheckningslista innan jag åker dit haha

//Raffe


Jag tycker absolut inte en speedster känns "sunkig" första gången man kör en! Möjligtvis känns den väldigt annorlunda om man bara kört vanliga bilar tidigare.

-Slitmärken på kanten av förarstolen finns på alla speedstrar (och typ alla bilar med riktiga sportstolar)
-Skulle vara mer orolig om bilen inte hade stenskott i fronten då den troligen blivit omlackad (Hmm varför ? frontsmälld?)
-Sprickor i expantionskärlet finns på alla som inte fått det bytt eller haft UV-skydd från början (åtgärdas enkelt och billigt)
-Fästena till golvmattorna släpper på vissa ja, åtgärdas även det enkelt och billigt.

Ovan nämnda punkter är knappast så pass allvarliga brister att det är värt att välja en annan bil för om den i övrigt känns rätt!
En speedster har sina karaktärsdrag och tyvärr är vissa mindre positiva men kan man leva med dem så ger den så mkt mer tillbaka!

/Danne

#17 Raffe

Raffe

    Member

  • Pip
  • 120 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sthlm/Sweden

Posted 06 February 2009 - 06:35 PM

Absolsut håller jag med dig Danneh! Börja inte tro att jag är en anti-speedstare. Jag har dreglat på en speedster i mer än ett år nu och ska köpa en oavsett om min budget tillåter det eller inte. Försöker bara få fram en bild för Björn vad han ger sig in på :rolleyes:

#18 HF-Björn

HF-Björn

    Newbie

  • 4 posts

Posted 06 February 2009 - 08:34 PM

Hehe jo jag vet la ungefär vad jag ger mig in på :) Bilen skall endast va till nöje och har kört Lancia Integrale i många år så det är lugnt!

#19 Raffe

Raffe

    Member

  • Pip
  • 120 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sthlm/Sweden

Posted 06 February 2009 - 09:01 PM

Själv så har jag haft en peugeot 205 gti av 89 års modell. Komfort så det ryker om det och inget skrammel alls :P

#20 Raffe

Raffe

    Member

  • Pip
  • 120 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sthlm/Sweden

Posted 06 February 2009 - 09:01 PM

Själv så har jag haft en peugeot 205 gti av 89 års modell. Komfort så det ryker om det och inget skrammel alls :P




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users