Jump to content

Photo

Obd-läsare

• Please log in to reply
39 replies to this topic

#1 Dunde

Dunde

Member

• Pip
  • 96 posts

Posted 29 March 2009 - 09:32 AM

Håller på att kolla på en OBD-läsare som jag tänkte använda till Speedstern men även till de andra häckarna, 9-3 OG 2001:a och 9-3 NG 2007:a.

Vilken hade ni rekommenderat?:
http://www.24.se/def...amp;prodid=1364
http://www.24.se/def...amp;prodid=1060
http://www.24.se/def...o...&prodid=693
http://www.24.se/def...o...x&prodid=65
http://www.24.se/def...o...&prodid=552

CAN-Bus kompatibilitet, behövs verkligen det? Har man någon reell nytta av det?

Är det någon vits att skaffa en med ELM327?

En fråga till...: Kan man se och släcka en SRS-lampa med någon av de här?
Har nämligen lyckats tända min.

Edited by Dunde, 29 March 2009 - 09:48 AM.

#2 Raven

Raven

Member

• Pip
  • 150 posts

Posted 30 March 2009 - 10:43 AM

Jag lyckades efter otaliga energiska försök att (ofrivilligt) tända Airbag lampan i höstas.
(Jag fick aldrig till blinkersåtergången som jag ville :angry2: )

Förhoppningsvist kan jag släcka den igen med denna :

http://cgi.ebay.com/...em=300303754813

Rapport om ca. 2-3 veckor om gruset är bortsopat på vägarna :blink:

#3 Dunde

Dunde

Member

• Pip
  • 96 posts

Posted 30 March 2009 - 07:04 PM

Jag har pluggat lite och har förstått att en med ELM327-chip är vad som fungerar bra till olika bilar. Får nog bli en sådan.

#4 Dunde

Dunde

Member

• Pip
  • 96 posts

Posted 30 March 2009 - 08:45 PM

Verkar inte som om man på något sätt kan på en OBD-läsare att nolla felkoder till SRS/Airbag... Trist...

#5 Dunde

Dunde

Member

• Pip
  • 96 posts

Posted 09 April 2009 - 06:53 PM

Nu har jag köpt en "OP-Com" v 1.20 på fleabay. Den ska kunna göra "allt" inklusive radera felkoder från airbag t.ex. Bara ett litet problem, jag får felkoder när jag ansluter till ECU:n. Hur går det för dig Raven, har du fått den att kommunicera OK och isåfall med vilka inställningar (pin).

#6 Raven

Raven

Member

• Pip
  • 150 posts

Posted 09 April 2009 - 07:21 PM

Fick hem min OP-COM idag ifrån Shang Hai. Lite trassel att få igång mjukvaran (då den inte verkar HELT legitim :rolleyes: ) , men sedan funkade det fint. Alla felkoder verkar kunna släckas, jag har mjukvaruversionen 070209. Öh...pin-inställningarna sköttes väll automatiskt ?!

#7 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 09 April 2009 - 08:31 PM

Fick hem min OP-COM idag ifrån Shang Hai.
Lite trassel att få igång mjukvaran (då den inte verkar HELT legitim :rolleyes: ) , men sedan funkade det fint.
Alla felkoder verkar kunna släckas, jag har mjukvaruversionen 070209.
Öh...pin-inställningarna sköttes väll automatiskt ?!

Kunde du även släcka airbag lampan med denna?

#8 Dunde

Dunde

Member

• Pip
  • 96 posts

Posted 09 April 2009 - 09:22 PM

Fick hem min OP-COM idag ifrån Shang Hai.
Lite trassel att få igång mjukvaran (då den inte verkar HELT legitim :rolleyes: ) , men sedan funkade det fint.
Alla felkoder verkar kunna släckas, jag har mjukvaruversionen 070209.
Öh...pin-inställningarna sköttes väll automatiskt ?!

Man kan välja pin. Skulle du kunna kolla vilken pin som används för dig? Jag har mjukvara 080805 för övrigt. I vilket läge på startnyckeln får du kontakt med ECU:n?
Jag har inget problem att kommunicera mellan laptopen och enheten. Det är när man ska kommunicera med ECU:n som programmet svarar att ECU:n inte svarar.

"Stefan A.: Det ska gå fint att släcka även SRS-lampan med denna. En sådan här har jag köpt: http://cgi.ebay.co.u...330129003r12109

För min egen del sam även har två SAAB:ar en OG 9-3 och en NG 9-3 så är det ju klockrent då den stödjer även dessa.

Edited by Dunde, 09 April 2009 - 09:23 PM.

#9 Raven

Raven

Member

• Pip
  • 150 posts

Posted 10 April 2009 - 10:27 AM

Nja, min valde pin automatiskt under handskakningen med ECU:n, inget jag kunde påverka. Felrapporten löd : -------------------------------- OP-COM 070209 - PC based diagnostic tool Control Unit: Part Number: A116M6000_00 Vehicle VIN: Total number of fault codes: 1 00031 - Driver Airbag Squib Circuit High Resistance Present ----------------------------------- Jag kunde släcka lampan för airbagen, men den lyste omedelbart upp igen. Förklaringen hittade jag i morse: [attachment=20924:rotation...ng_small.jpg] Jag har en liten misstanke om att det inte ska se ut riktigt så här... :blink: Återkommer när jag fixat detta och monterat ihop allt igen :jump: (Jag har Firmware version V01.12)

#10 Raven

Raven

Member

• Pip
  • 150 posts

Posted 10 April 2009 - 11:55 AM

Jag gav rätt snabbt upp tanken på att laga eländet. Med alla veck på kretsarna skulle det nog inte bli så hållbart. Det är i dessa stunder man verkligen uppskattar att man har en Speedster : samma del siiter i Corsorna ;-)

#11 Dunde

Dunde

Member

• Pip
  • 96 posts

Posted 10 April 2009 - 03:22 PM

Jag gav rätt snabbt upp tanken på att laga eländet. Med alla veck på kretsarna skulle det nog inte bli så hållbart.
Det är i dessa stunder man verkligen uppskattar att man har en Speedster : samma del siiter i Corsorna ;-)

Vet du om det är samma styrdon till airbagen som en Corsa? För jag tror min är stekt...

#12 Raven

Raven

Member

• Pip
  • 150 posts

Posted 10 April 2009 - 05:11 PM

Ingen aning, tyvärr :( Men som tur är finns det alltid proffs här som vet ;)

#13 Dunde

Dunde

Member

• Pip
  • 96 posts

Posted 11 April 2009 - 07:43 AM

Ingen aning, tyvärr :(
Men som tur är finns det alltid proffs här som vet ;)

OK, hoppas du får tag i en ny ledningsbana. Din såg lite "kul" ut.

Edited by Dunde, 11 April 2009 - 07:46 AM.

#14 Raven

Raven

Member

• Pip
  • 150 posts

Posted 11 April 2009 - 10:37 AM

Tack, men det skall nog gå bra :P . Söker man på "corsa b schleifring" på tyska ebay får man upp 18 kontaktrullar :rolleyes: . Finns även en helt ny på engelska ebay som är billigare än vad en begagnad generellt kostar på Laga eller Bildelsbasen B)

#15 OC_Peter

OC_Peter

Super Member

• PipPip
  • 273 posts

Posted 11 April 2009 - 06:39 PM

Tack, men det skall nog gå bra :P .
Söker man på "corsa b schleifring" på tyska ebay får man upp 18 kontaktrullar :rolleyes: .
Finns även en helt ny på engelska ebay som är billigare än vad en begagnad generellt kostar på Laga eller Bildelsbasen B)

Om du ledsnar på Airbagen och vill sätta i en racigare ratt, så kan du lura lampan med ett 2,7ohms motstånd.

/Peter

#16 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 13 April 2009 - 11:00 AM

Om du ledsnar på Airbagen och vill sätta i en racigare ratt, så kan du lura lampan med ett 2,7ohms motstånd.

/Peter

Fungerar utmärkt, har själv denna MOMO-ratt med snap-off; >Länk<

Finns även en Sparco-ratt i mocka numera; >Länk<

Väcker viss uppmärksamhet på jobbet när man kommer gående med ratten i handen, de flesta har dock vant sig nu och konstaterar att våren är kommen!

#17 Raven

Raven

Member

• Pip
  • 150 posts

Posted 13 April 2009 - 12:44 PM

Tack för alla tips pojkar, men just nu känns det som om jag behöver all säkerhet jag kan få i bilen :drink: :lol:

#18 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts

Posted 14 April 2009 - 03:26 PM

Jag lyckades efter otaliga energiska försök att (ofrivilligt) tända Airbag lampan i höstas.

Fick min på posten idag. Har inte hunnit kika närmare på den än. Vad installerade du den på för OS? Något speciellt att tänka på?

#19 Raven

Raven

Member

• Pip
  • 150 posts

Posted 14 April 2009 - 07:34 PM

Jag körde in min på XP, men 2000 och Vista borde funka det med. Det fanns inga instruktioner whatsoever, så det är "hands-on" som gäller :borg:

#20 Dunde

Dunde

Member

• Pip
  • 96 posts

Posted 14 April 2009 - 08:47 PM

Fick min på posten idag. Har inte hunnit kika närmare på den än. Vad installerade du den på för OS? Något speciellt att tänka på?

Jag fick rätt bra instruktioner med min. Jag har kört på både Vista 32-bit och på XP med SP2. Man installerar först. Sedan installerar man drivare från "drivers"-mappen där man installerat programmet. Sedan måste man aktivera programmet, det gör man på olika sätt beroende på version.
Man kan sedan testa interfacet så drivarna är rätt installerade, det gör man inne i programmet.

Jag kan inte få min att kommuncera med min ECU, jag har version 1.20 i FW och 080805-programvara. Jag har även testat på min 9-3:a (2007)med CAN och där kommuncirar den fint men kan inte reda ut vilken bil den snackar med. Men med KWP2000 så är det stendött iaf på min Speedster.

Jag ska kontinuitetsmäta tåtarna till service-uttaget i helgen. Någon som vet var det finns kopplingsschema så man slipper gissa för mycket?

Edited by Dunde, 14 April 2009 - 08:47 PM.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users