Obd-läsare
Posted 15 April 2009 - 05:25 PM
Posted 15 April 2009 - 06:45 PM

Posted 16 April 2009 - 03:32 AM
Under : 2002 : Speedster : Body
Ligger : Immobiliser II, Airbag samt Anti Theft Warning.
Dock ej under "2001"

Posted 16 April 2009 - 07:31 AM

Posted 16 April 2009 - 03:35 PM
Stefan :
Hur lyckades du uppgradera Firmware och var hittade du den senaste mjukvaran ???
Visserligen funkar säkert min OP-COM (1.12/070209) perfekt med min gamla Speedster, men
jag är tyvärr extremt klåfingrig av naturen...![]()
Saxat ur "Engineers Explained" :
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
To the engineer, all matter in the universe can be placed into one of two categories:
(1) things that need to be fixed, and
(2) things that will need to be fixed after you've had a few minutes to play with them.
Engineers like to solve problems.
If there are no problems handily available, they will create their own problems.
Normal people don't understand this concept; they believe that if it ain't broke, don't fix it.
Engineers believe that if it ain't broke, it doesn't have enough features yet.
To the engineer, the world is a toy box full of sub-optimized and feature-poor toys.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
När du kör den nya programvaran t.ex. 080114 så uppgraderas FW. Ibland verkar den göra det bara av att köra programvaran och ibland måste man gå in på inställningsfliken och uppdatera FW.
Jag hade varit lite försiktig med det om den fungerar, finns en risk att du sabbar den och inte kan backa tillbaka.
Min OP-COM med v1.20 fungerar som sagt inte med min Speedster. Däremot så pratar den fint över CAN med min 9-3 07:a.
Skulle tro att jag har en ledningsbrott i bilen eller att interfacet är fellödat på pin 7.
Om ni skulle öppna ert interface så får ni gärna ta ett foto på hur pinsen är lödda. Speciellt då hur/var pin7 är lödad. Jag har kollat i min men hittar inget direkt fel.
Edited by Dunde, 16 April 2009 - 03:37 PM.
Posted 16 April 2009 - 07:20 PM
Stefan :
Hur lyckades du uppgradera Firmware och var hittade du den senaste mjukvaran ???
Visserligen funkar säkert min OP-COM (1.12/070209) perfekt med min gamla Speedster, men
jag är tyvärr extremt klåfingrig av naturen...
Som sagt så är nog varken mjukvara eller interface helt original, men det fungerar! Avsaknaden av alla former av dokumentation eller instruktioner tillsammans med interfacet var "intressant". Nåja, vad vore livet utan Internet?
En del info hittar du här: http://www.opcomforum.info/ samt >Här<
OP-COM 080114: >Länk<
FW Uppgradering 1.12 -> 1.18: >Länk<
När det gäller 1.20 står det på flera ställen att den inte fungerar med de kinesiska interfacen. En mer officiell version av såväl interface som programvara verkar finnas på denna ungerska sidan: >Länk<
Valde man 2002 års modell så fanns mycket riktigt Airbag med som alternativ. Gick utmärkt att släcka lampan! Så nu är det bara att hålla tummarna för att lödningen av motståndet håller bättre

Posted 16 April 2009 - 07:53 PM
Posted 16 April 2009 - 08:30 PM

Posted 18 April 2009 - 09:05 PM
Testade för några dagar sedan att gå ner till 1.18, men det var samma problem. Har inte hunnit labba mera sedan dess, har nog bara kört 2-3 mil hittills i år...Super-tack för länkarna Stefan !
Dunde : Du kanske måste nergradera din firmware till 1.18 för att få den att funka med din Speedster ?
Alternativt, beroende på vart du bor, testa min eller Stefans först?
Får väl kolla läget och se om jag kan klämma in den 25:e. Väldigt schysst om jag isåfall fick testa med ditt interface.

Posted 25 April 2009 - 12:10 PM
Posted 26 April 2009 - 05:11 AM
Högaktuellt fortfarande! Tack!Jag vet inte om det här är aktuellt längre, men Airbagen kommunicerar via pin 12.
Jag har uppdaterat min till ver. 1.33 nu. Fortfarande går det inte att kommunicera med Speedstern men går fint med SAAB:en.
Posted 27 April 2009 - 01:21 PM
....Och hade du haft fel på ECUn så hade väll bilen varit död alternativt instrumentbrädan en julgran.
Kanske snarare fel på kabel-uslingen som hänger & slänger så strategiskt vänster undertill och passagerarna älskar att sparka på?
Eller kanske ingången till ECUn är bränd...
Annars verkar som om vår ECU är låst till vår motor (Z22SE för NA), i så fall borde
det funka med en begagnad ECU som suttit i en 2.2 liters Astra eller Zafira.
(Jag är på väääldigt tunn is nu, så rätta mig gärna någon om jag har fel)
Det finns självklart några begagnade på Ebay

Sök bara på "z22se ecu".
Den billigaste ligger på 60£ + porto, OM de nu är villiga att skicka till Sverige...
Vet du om det är samma styrdon till airbagen som en Corsa? För jag tror min är stekt...Jag gav rätt snabbt upp tanken på att laga eländet. Med alla veck på kretsarna skulle det nog inte bli så hållbart.
Det är i dessa stunder man verkligen uppskattar att man har en Speedster : samma del siiter i Corsorna ;-)
Posted 27 April 2009 - 02:15 PM
Edited by Toreld, 27 April 2009 - 02:16 PM.
Posted 27 April 2009 - 04:07 PM
Då har du nog inte installerat drivarna till interfacet. Drivarna ligger i mappen "Drivers" i mappen där OP-COm ligger. Normalt så bara pluggar du in interfacet i USB-porten och sedan så pekar du på stället där drivarna ligger.Varför får jag ingen kontakt med min läsare? Det står "Error: Interface not found" när jag kör OP-COM programmet. Vad gör jag för fel?
@Raven: Jo. jag har funderat på om kablaget är skadat, jag hinner inte riktigt med alla mina åtaganden just nu, har bara kört några mil med bilskrället nu i vår.
Rimligtvis borde man väl kunna plugga in sig direkt i ECUN:n på motorn? Då får man ju direkt rätt på om kablaget i bilen är skadat.
Edited by Dunde, 27 April 2009 - 04:09 PM.
Posted 27 April 2009 - 04:34 PM
Varför får jag ingen kontakt med min läsare? Det står "Error: Interface not found" när jag kör OP-COM programmet. Vad gör jag för fel?
Mitt interface hade FW 1.12 när det levererades och jag fick samma fel som du. Uppgraderade till 1.18, se länkar längre upp, och då fungerade det utan problem

Posted 28 April 2009 - 06:06 AM
Då har du nog inte installerat drivarna till interfacet. Drivarna ligger i mappen "Drivers" i mappen där OP-COm ligger. Normalt så bara pluggar du in interfacet i USB-porten och sedan så pekar du på stället där drivarna ligger.Varför får jag ingen kontakt med min läsare? Det står "Error: Interface not found" när jag kör OP-COM programmet. Vad gör jag för fel?
Jag har prövat detta men datorn vill ändå inte installera drivrutinerna. Står bara att det blir fel. usch, blir galen. Känns träligt att behöva lämna in bilen på opel för felsökning när man redan har en läsare själv..
Posted 28 April 2009 - 03:52 PM
Jag har prövat detta men datorn vill ändå inte installera drivrutinerna. Står bara att det blir fel. usch, blir galen. Känns träligt att behöva lämna in bilen på opel för felsökning när man redan har en läsare själv..
Du har PM!
Posted 28 April 2009 - 06:32 PM
-----------------------------------------------------------------------------------
OP-COM 070209 - PC based diagnostic tool
Control Unit:
Part Number: 12202073_BZ
Vehicle VIN:W0L0EAR972N002932
Identifier:0x1A01
Total number of fault codes: 1
P0141 - O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 2)
(00) - Present
-----------------------------------------------------------------------------------
Här är en hyffsat bra förlklaring över vad felet innebär :
http://www.obd-codes.com/p0141
Osså en klassiker (om det nu inte bara är ett kabelproblem förstås) :
http://www.vx220.org...s...l&hl=sensor
Cheers !
~Raven~
Posted 30 April 2009 - 02:40 PM
Kanske bytt avgas och slagit i ena sensorn?Kanngard, här har du din felkod :
OP-COM 070209 - PC based diagnostic tool
Control Unit:
Part Number: 12202073_BZ
Vehicle VIN:W0L0EAR972N002932
Identifier:0x1A01
Total number of fault codes: 1
P0141 - O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 2)
(00) - Present
Här är en hyffsat bra förlklaring över vad felet innebär :
http://www.obd-codes.com/p0141
Osså en klassiker (om det nu inte bara är ett kabelproblem förstås) :
http://www.vx220.org...s...l&hl=sensor
Cheers !
~Raven~
Posted 30 April 2009 - 11:47 PM
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users