Edited by Chraser, 30 March 2009 - 05:47 PM.
Posted 30 March 2009 - 05:47 PM
Edited by Chraser, 30 March 2009 - 05:47 PM.
Posted 30 March 2009 - 07:03 PM
Posted 30 March 2009 - 07:35 PM
Har du kollat så det finns "kräm" i batteriet?
Gamla "zappamedtvåstartkablarmetoden" brukar ge en liten indikation om det.
Posted 30 March 2009 - 08:10 PM
Posted 30 March 2009 - 08:13 PM
Du kan inte mäta med en multimeter om du har ström i ditt batteri. Ska du mäta det så måste du belasta batteriet med något som förbrukar effekt.Har du kollat så det finns "kräm" i batteriet?
Hej, tack för ditt svar. Har dock inte hunnit med att undersöka krämen i batteriet. Tänkte att hälsa på elektrikerna på jobbet i morgon och låna med mig en multimeter
mvh
Mattias Nilsson
Posted 30 March 2009 - 08:20 PM
Du kan inte mäta med en multimeter om du har ström i ditt batteri. Ska du mäta det så måste du belasta batteriet med något som förbrukar effekt.Har du kollat så det finns "kräm" i batteriet?
Hej, tack för ditt svar. Har dock inte hunnit med att undersöka krämen i batteriet. Tänkte att hälsa på elektrikerna på jobbet i morgon och låna med mig en multimeter
mvh
Mattias Nilsson
Det är därför man enkelt tar och smackar ihop klämmorna på ett par startkablar lite snabbt. Får man feta zappande gnistor så är det OK. Får man fisiga små fjuttblixtar så är det bara att köpa nytt batteri eller kolla sin batteriladdare.
Posted 30 March 2009 - 08:24 PM
Min var stendöd efter vinterns dvala, inte ens kupélampan lyste... Provade att sätta den på laddning men det hjälpte inte med 48 timmar, batteriladdaren indikerade inte något alls. Fram med startkablar och då startade den utan problem. Lät den gå ca 15 minuter innan jag stängde av den igen. Därefter tog den emot laddning, och ett dygn senare var batteriet fulladdat. Numera har jag ett vettigt garage till bilen, så nästa vinter så blir det till att investera i en underhållsladdare.
Förra vintern gav dock mitt gamla batteri upp, hade precis samma symptom som du beskriver. Dvs hördes bara ett tickande ljud. Den gick inte igång ens med startkablar. Köpte nytt batteri och sedan gick den som en klocka.
Posted 31 March 2009 - 09:00 AM
Edited by Nicke, 31 March 2009 - 09:05 AM.
Posted 31 March 2009 - 11:05 AM
Hej!
Jag hade samma problem f�rsta g�ngen mitt batteri laddade ur under vintern, trodde ocks� mitt batteri beh�vde bytas. Nu vet jag inte om du har samma bekymmer, men f�r min del handlade det om att jag inte fick ritktigt bra kontakt n�r jag skulle koppla startkablarna. Det �r ju begr�nsad l�ngd p� kablarna och lite trixigt att f� p� dem ordentligt djupt ner i fronten, s� kopplade till slut plus till plus och minus till minus (f�r s� ut med lite gnistbildning) och d� hoppade den ig�ng direkt!Som n�mnts tidigare �r just gnistorna ett "bra" tecken atth�lla utkik efter, har tom haft problem n�r kl�mmorna varit p� som de ska bara f�r jag inte satt dem riktigt ordentligt. Lycka till!
![]()
// Niklas som redan hunnit avverka 15 mil i �r
Posted 31 March 2009 - 04:08 PM
Edited by Chraser, 31 March 2009 - 05:07 PM.
Posted 31 March 2009 - 07:38 PM
Finns en termostat som styr fläkten, jag har hört att den gått sönder på någons bil. Den kostar nog inte många kronor och brukar vara lätt att byta bara man kommer åt den.Tack för alla tips - bilen startade utan problem med det nya batteriet. Men ett problem koller sällan ensamt...
Någon som har en idé om varför Motorfläkten slås på direkt när man slår på bilen.? Kan jag har kommit åt någon sladd/kontakt när jag bytte batteriet?
Edited by Dunde, 31 March 2009 - 07:40 PM.
Posted 01 April 2009 - 05:23 AM
Finns en termostat som styr fläkten, jag har hört att den gått sönder på någons bil. Den kostar nog inte många kronor och brukar vara lätt att byta bara man kommer åt den.Tack för alla tips - bilen startade utan problem med det nya batteriet. Men ett problem koller sällan ensamt...
Någon som har en idé om varför Motorfläkten slås på direkt när man slår på bilen.? Kan jag har kommit åt någon sladd/kontakt när jag bytte batteriet?
Edit: http://www.vx220.org...n...ml&hl=tech2
Posted 01 April 2009 - 06:31 AM
Edit: http://www.vx220.org...n...ml&hl=tech2
Posted 01 April 2009 - 03:26 PM
Posted 06 April 2009 - 02:44 PM
Så där, då var det fixat - Stället som ska serva bilen pillade lite med tech-2.
Nästa gång jag ser bilen så är den nyservad och uppgraderad med Millteks helsystem
![]()
Ännu en gång, tack för all support!
Posted 06 April 2009 - 03:45 PM
Om de har varit på avgaset så ligger det ju nära till hands att tro att lambda-sonden är kass. Men då borde man troligtvis inte få tändfel. iofs så om du inte märker tändfelet så spelar det inte så stor roll, är rätt vanligt med enstaka tändfel. Tillslut dör väl något helt och då är det lättare att felsöka...Så där, då var det fixat - Stället som ska serva bilen pillade lite med tech-2.
Nästa gång jag ser bilen så är den nyservad och uppgraderad med Millteks helsystem
![]()
Trodde jag...Har än så länge inte sett röken av bilen
Från början visade EML:n två stycken felkoder
-Spikning (vet inte om det är den korrekta nomiklaturen)
-Tändfel
Man genomförde därefter servic:en, bytte tändstiften och avgassystemet.
Spikningen försvann, men tändfelet var kvar... Då beställde man hem en dyr del från Opel som jag inte vet vad den heter, men den sköter tändningen (ej ECU:n). Nu när man gasar på så tänds EML:n vid 6000 var/minut och indikerar på Tändfel.
Är det någon som varit med om något liknande? (man har även kollat sonderna)
Tack på förhand
Edited by Dunde, 06 April 2009 - 03:46 PM.
Posted 07 April 2009 - 06:39 PM
Om de har varit på avgaset så ligger det ju nära till hands att tro att lambda-sonden är kass. Men då borde man troligtvis inte få tändfel. iofs så om du inte märker tändfelet så spelar det inte så stor roll, är rätt vanligt med enstaka tändfel. Tillslut dör väl något helt och då är det lättare att felsöka...Så där, då var det fixat - Stället som ska serva bilen pillade lite med tech-2.
![]()
Trodde jag...Har än så länge inte sett röken av bilen
Från början visade EML:n två stycken felkoder
-Spikning (vet inte om det är den korrekta nomiklaturen)
-Tändfel
Man genomförde därefter servic:en, bytte tändstiften och avgassystemet.
Spikningen försvann, men tändfelet var kvar... Då beställde man hem en dyr del från Opel som jag inte vet vad den heter, men den sköter tändningen (ej ECU:n). Nu när man gasar på så tänds EML:n vid 6000 var/minut och indikerar på Tändfel.
Är det någon som varit med om något liknande? (man har även kollat sonderna)
Tack på förhand
Posted 30 April 2009 - 05:41 PM
Edited by Chraser, 30 April 2009 - 05:46 PM.
Posted 30 April 2009 - 06:32 PM
Det gör det ju inte normalt, men jag vet att många är lite oförsiktiga med sina lamdasonder och de går rätt lätt sönder.Det som tydligen kan hända när du monterar sportkat är att EML börjar lysa, se t ex >Länk<
Dock inte på alla bilar, vilket är lite märkligt. Lägg in en fråga på den engelska delen också, så kanske du får fler svar.
Edited by Dunde, 30 April 2009 - 06:33 PM.
0 members, 1 guests, 0 anonymous users