Jump to content

Photo

...tänkte Starta Bilen Idag, Men Det Ville Inte Bilen...

• Please log in to reply
31 replies to this topic

#1 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 30 March 2009 - 05:47 PM

Hej, Tänkte höra om det är någon som sitter på lite tips på hur man kan få igång en Speedster som fortfarande tror att den ligger i ide. Har laddat batteriet i 18h och har även försökt starta med startkablar. Jo när jag vrider på tänningen och trycker på knappen så ticker det bara och man hör även att bensinpumpen "dras igång". Har även kollat alla säkringar. Hur fungerar startspärren? Ni är varmt välkomma med tips Imnotworthy mvh Mattias Nilsson

Edited by Chraser, 30 March 2009 - 05:47 PM.

#2 Dunde

Dunde

Member

• Pip
  • 96 posts

Posted 30 March 2009 - 07:03 PM

Har du kollat så det finns "kräm" i batteriet? Gamla "zappamedtvåstartkablarmetoden" brukar ge en liten indikation om det.

#3 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 30 March 2009 - 07:35 PM

Har du kollat så det finns "kräm" i batteriet?
Gamla "zappamedtvåstartkablarmetoden" brukar ge en liten indikation om det.

Hej, tack för ditt svar. Har dock inte hunnit med att undersöka krämen i batteriet. Tänkte att hälsa på elektrikerna på jobbet i morgon och låna med mig en multimeter :)

mvh
Mattias Nilsson

#4 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 30 March 2009 - 08:10 PM

Min var stendöd efter vinterns dvala, inte ens kupélampan lyste... Provade att sätta den på laddning men det hjälpte inte med 48 timmar, batteriladdaren indikerade inte något alls. Fram med startkablar och då startade den utan problem. Lät den gå ca 15 minuter innan jag stängde av den igen. Därefter tog den emot laddning, och ett dygn senare var batteriet fulladdat. Numera har jag ett vettigt garage till bilen, så nästa vinter så blir det till att investera i en underhållsladdare. Förra vintern gav dock mitt gamla batteri upp, hade precis samma symptom som du beskriver. Dvs hördes bara ett tickande ljud. Den gick inte igång ens med startkablar. Köpte nytt batteri och sedan gick den som en klocka.

#5 Dunde

Dunde

Member

• Pip
  • 96 posts

Posted 30 March 2009 - 08:13 PM

Hej, tack för ditt svar. Har dock inte hunnit med att undersöka krämen i batteriet. Tänkte att hälsa på elektrikerna på jobbet i morgon och låna med mig en multimeter :)

mvh
Mattias Nilsson

Du kan inte mäta med en multimeter om du har ström i ditt batteri. Ska du mäta det så måste du belasta batteriet med något som förbrukar effekt.

Det är därför man enkelt tar och smackar ihop klämmorna på ett par startkablar lite snabbt. Får man feta zappande gnistor så är det OK. Får man fisiga små fjuttblixtar så är det bara att köpa nytt batteri eller kolla sin batteriladdare.

#6 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 30 March 2009 - 08:20 PM

mvh
Mattias Nilsson

Du kan inte mäta med en multimeter om du har ström i ditt batteri. Ska du mäta det så måste du belasta batteriet med något som förbrukar effekt.

Det är därför man enkelt tar och smackar ihop klämmorna på ett par startkablar lite snabbt. Får man feta zappande gnistor så är det OK. Får man fisiga små fjuttblixtar så är det bara att köpa nytt batteri eller kolla sin batteriladdare.

haha kanske skulle radera mitt gamla inlägg ;) Detta ska testas i morgon!
tack

#7 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 30 March 2009 - 08:24 PM

Min var stendöd efter vinterns dvala, inte ens kupélampan lyste... Provade att sätta den på laddning men det hjälpte inte med 48 timmar, batteriladdaren indikerade inte något alls. Fram med startkablar och då startade den utan problem. Lät den gå ca 15 minuter innan jag stängde av den igen. Därefter tog den emot laddning, och ett dygn senare var batteriet fulladdat. Numera har jag ett vettigt garage till bilen, så nästa vinter så blir det till att investera i en underhållsladdare.

Förra vintern gav dock mitt gamla batteri upp, hade precis samma symptom som du beskriver. Dvs hördes bara ett tickande ljud. Den gick inte igång ens med startkablar. Köpte nytt batteri och sedan gick den som en klocka.

Hej Stefan,
Nu börjar det likna något. Ska leka lite med blixtarna i morgon och eventuellt blir det som du säger att köpa ett nytt. Jag hittade en gammal tråd som du har diskutterat batteri:
"20-54320 på Mekonomen passar utmärkt. Lossa luftslangen och klipp loss några av strippsen som håller kabelhärvan på plats. Sedan är det bara att byta! Kostade 979:- i våras iallafall, det jag först beställde på Opel kostade ca 1.700:- "

Då antar jag att du idag kör med 20-54320?
Ska ju lämna in bilen på service på torsdag så det börjar bli lite bråttom...

Tack!

#8 Nicke

Nicke

Member

• Pip
  • 84 posts

Posted 31 March 2009 - 09:00 AM

Hej! Jag hade samma problem första gången mitt batteri laddade ur under vintern, trodde också mitt batteri behövde bytas. Nu vet jag inte om du har samma bekymmer, men för min del handlade det om att jag inte fick ritktigt bra kontakt när jag skulle koppla startkablarna. Det är ju begränsad längd på kablarna och lite trixigt att få på dem ordentligt djupt ner i fronten, så kopplade till slut plus till plus och minus till minus (får så ut med lite gnistbildning) och då hoppade den igång direkt! thumbsup Som nämnts tidigare är just gnistorna ett "bra" tecken atthålla utkik efter, har tom haft problem när klämmorna varit på som de ska bara för jag inte satt dem riktigt ordentligt. Lycka till! :) // Niklas som redan hunnit avverka 15 mil i år :D

Edited by Nicke, 31 March 2009 - 09:05 AM.

#9 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 31 March 2009 - 11:05 AM

Hej!

Jag hade samma problem f�rsta g�ngen mitt batteri laddade ur under vintern, trodde ocks� mitt batteri beh�vde bytas. Nu vet jag inte om du har samma bekymmer, men f�r min del handlade det om att jag inte fick ritktigt bra kontakt n�r jag skulle koppla startkablarna. Det �r ju begr�nsad l�ngd p� kablarna och lite trixigt att f� p� dem ordentligt djupt ner i fronten, s� kopplade till slut plus till plus och minus till minus (f�r s� ut med lite gnistbildning) och d� hoppade den ig�ng direkt! thumbsup Som n�mnts tidigare �r just gnistorna ett "bra" tecken atth�lla utkik efter, har tom haft problem n�r kl�mmorna varit p� som de ska bara f�r jag inte satt dem riktigt ordentligt. Lycka till! :)

// Niklas som redan hunnit avverka 15 mil i �r :D

Jag lämnade in mitt batteri till opel i södertälje(har bara 75m till dom) dom gjorde rent å laddade upp det, kontrolerade helt att det fungerae, det gjorde dom gratis åt mig chinky chinky
satte i batteriet å startade hur bra som helst thumbsup

Nicke, har du bara kört 15mil :P jag har gjort slut på 2tank :gayfight: men nu är bilen i akalla på lite service jobb :( skulle vart trevligt att köra idag

#10 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 31 March 2009 - 04:08 PM

Tack för alla tips - bilen startade utan problem med det nya batteriet. Men ett problem koller sällan ensamt... Någon som har en idé om varför Motorfläkten slås på direkt när man slår på bilen.? Kan jag har kommit åt någon sladd/kontakt när jag bytte batteriet?

Edited by Chraser, 31 March 2009 - 05:07 PM.

#11 Dunde

Dunde

Member

• Pip
  • 96 posts

Posted 31 March 2009 - 07:38 PM

Tack för alla tips - bilen startade utan problem med det nya batteriet. Men ett problem koller sällan ensamt...

Någon som har en idé om varför Motorfläkten slås på direkt när man slår på bilen.? Kan jag har kommit åt någon sladd/kontakt när jag bytte batteriet?

Finns en termostat som styr fläkten, jag har hört att den gått sönder på någons bil. Den kostar nog inte många kronor och brukar vara lätt att byta bara man kommer åt den.

Edit: http://www.vx220.org...n...ml&hl=tech2

Edited by Dunde, 31 March 2009 - 07:40 PM.

#12 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 01 April 2009 - 05:23 AM

Tack för alla tips - bilen startade utan problem med det nya batteriet. Men ett problem koller sällan ensamt...

Någon som har en idé om varför Motorfläkten slås på direkt när man slår på bilen.? Kan jag har kommit åt någon sladd/kontakt när jag bytte batteriet?

Finns en termostat som styr fläkten, jag har hört att den gått sönder på någons bil. Den kostar nog inte många kronor och brukar vara lätt att byta bara man kommer åt den.

Tackar! jag provade idag med att rycka ut säkring nr 8 - spelar det någon roll ifall jag drar ur den i 30min eller kopplar bort batteriet i 30min?
Var nämligen nere och drog ur 8.n i ca 25min (hade bråttom till jobbet) och när jag startade bilen så drog ej fläkten igång. Kör väl 300meter och
då börjar motorfläkten jobba igen. Samma som i länken du skickade. Hur är det när man nollar ecu:n? tar det ett tag för bilen att
komma upp i sitt esse igen? För den gick inte över 1500-2000 varv/minut?

#13 Nicke

Nicke

Member

• Pip
  • 84 posts

Posted 01 April 2009 - 06:31 AM

Är det sant?! Jag hade samma problem för några år sen, att fläkten drog igång direkt fast motorn var kall. Irriterande och Opel rekommenderade mig att åtgärda felet för att inte fördröja arbetstemperaturen på motorn. Hade bilen inne hos Opel som felsökte för 4000 (!!!) utan att lokalisera felet. Det slutade med att de testade med en annan elektronikbox och vips var felet borta. Det hela kostade mig 6500...ytterligare ett tecken på att man tydligen inte ska lämna in bilen hos Opel... :9mm:

#14 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 01 April 2009 - 03:26 PM

Så där, då var det fixat - Stället som ska serva bilen pillade lite med tech-2. Nästa gång jag ser bilen så är den nyservad och uppgraderad med Millteks helsystem :groupjump: Ännu en gång, tack för all support!

#15 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 06 April 2009 - 02:44 PM

Så där, då var det fixat - Stället som ska serva bilen pillade lite med tech-2.
Nästa gång jag ser bilen så är den nyservad och uppgraderad med Millteks helsystem
:groupjump:

Ännu en gång, tack för all support!

Trodde jag...Har än så länge inte sett röken av bilen :(
Från början visade EML:n två stycken felkoder
-Spikning (vet inte om det är den korrekta nomiklaturen)
-Tändfel

Man genomförde därefter servic:en, bytte tändstiften och avgassystemet.

Spikningen försvann, men tändfelet var kvar... Då beställde man hem en dyr del från Opel som jag inte vet vad den heter, men den sköter tändningen (ej ECU:n). Nu när man gasar på så tänds EML:n vid 6000 var/minut och indikerar på Tändfel.

Är det någon som varit med om något liknande? (man har även kollat sonderna)

Tack på förhand

#16 Dunde

Dunde

Member

• Pip
  • 96 posts

Posted 06 April 2009 - 03:45 PM

Nästa gång jag ser bilen så är den nyservad och uppgraderad med Millteks helsystem

-Tändfel

Spikningen försvann, men tändfelet var kvar... Då beställde man hem en dyr del från Opel som jag inte vet vad den heter, men den sköter tändningen (ej ECU:n). Nu när man gasar på så tänds EML:n vid 6000 var/minut och indikerar på Tändfel.

Tack på förhand

Om de har varit på avgaset så ligger det ju nära till hands att tro att lambda-sonden är kass. Men då borde man troligtvis inte få tändfel. iofs så om du inte märker tändfelet så spelar det inte så stor roll, är rätt vanligt med enstaka tändfel. Tillslut dör väl något helt och då är det lättare att felsöka... :)

Edited by Dunde, 06 April 2009 - 03:46 PM.

#17 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 07 April 2009 - 06:39 PM

-Tändfel

Tack på förhand

Om de har varit på avgaset så ligger det ju nära till hands att tro att lambda-sonden är kass. Men då borde man troligtvis inte få tändfel. iofs så om du inte märker tändfelet så spelar det inte så stor roll, är rätt vanligt med enstaka tändfel. Tillslut dör väl något helt och då är det lättare att felsöka... :)

haha det sista vill jag nog undvika:) Det verkar som om det är spridarna som behöver bytas...

#18 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 30 April 2009 - 05:41 PM

Jag hoppas att ni andra har det kul med era bilar! Tyvärr har jag inte fått tillbaka min. Lite uppdatering ifall någon är intresserad och kanske till och med har några tips chinky chinky Ska försöka sammanfatta vad som är gjort med bilen... -Man har bytt en spridare -Rengjort/strålat 3 av spridarna och de är ok enligt sprutbilderna -Bytt tändstiften -Bytt Tändslutsteg -Gjort ett kompressionstest och allt är ok. -Man har även kollat lambda-sonden och så att allt är ok med luften som trycks in i motor... Vad som ska nämnas är att man har även bytt till Millteks fullsystem (kommer tillbaka till det senare). Allt detta gjordes på "verkstad 1". Förra veckan så flyttade jag bilen till opel-verkstaden då man på verkstad 1 konstaterade att det bara kunde vara styrboxen som det var fel på och man rekommenderade att opel skulle sköta detta byte. Opel-verkstaden har fått all information från "verkstad 1" och började felsöka förra veckan. Idag när jag ringer till Opel så har dom ej hittat felet och dom har ej bytt styrboxen, MEN, dom har pratat med sitt super-support-center i tyskland och de påstår att bortagning av katalysatorn kan orsaka misständingen?!? Vad jag har förstått så byter man väl bara ut originalkatalysatorn till en race-katalysator? Vad som ska nämnas är att jag hade samma fel innan man satte dit Milltek-systemet. För inte tillverkar Milltek ett system som inte fungerar? Om det är någon som sitter och klurar på vad det kan vara, så hör gärna av dig! Tack för mig, over and out

Edited by Chraser, 30 April 2009 - 05:46 PM.

#19 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 30 April 2009 - 06:02 PM

Det som tydligen kan hända när du monterar sportkat är att EML börjar lysa, se t ex >Länk<

Dock inte på alla bilar, vilket är lite märkligt. Lägg in en fråga på den engelska delen också, så kanske du får fler svar.

#20 Dunde

Dunde

Member

• Pip
  • 96 posts

Posted 30 April 2009 - 06:32 PM

Det som tydligen kan hända när du monterar sportkat är att EML börjar lysa, se t ex >Länk<

Dock inte på alla bilar, vilket är lite märkligt. Lägg in en fråga på den engelska delen också, så kanske du får fler svar.

Det gör det ju inte normalt, men jag vet att många är lite oförsiktiga med sina lamdasonder och de går rätt lätt sönder.

Edited by Dunde, 30 April 2009 - 06:33 PM.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users