Jump to content

Photo

...tänkte Starta Bilen Idag, Men Det Ville Inte Bilen...

• Please log in to reply
31 replies to this topic

#21 Matte

Matte

Super Member

• PipPip
  • 426 posts

Posted 30 April 2009 - 07:12 PM

Om man byter till racekat så är det lambda två som kan protestera. Inte lambda ett som är typ bredbandslambda och reglerar. Lambda två berättar bara om katalysatorn funkar som den skall eller ej.

#22 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 01 May 2009 - 07:17 AM

Stefan, Dunde, Matte Tackar för era svar, får ta och skriva ut informationen till Opel ang lamda "cheeters" ;) eller inte... Skämt åsido, om jag har förstått de trådarna som jag har läst, så borde jag väl få felkoder på sonderna + misständning om det är fel på sondernda?

Edited by Chraser, 01 May 2009 - 07:19 AM.

#23 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 25 May 2009 - 06:36 PM

Det verkar som om jag inte kommer mycket längre med bilen. Opel rekommenderar att jag tar tillbaka min bil och återkommer till hösten då dom har mer tid att arbeta med bilen . Då styrboxen inte är gratis, så ville dom inte prova att byta den (om någon av en slump har en över så hör gärna av dig)... Har dock lagt in ett inlägg i den engelska delen för att öka sannolikheten att någon har varit med om något liknande. Tack för alla idéer!

#24 Fredrik Johansson

Fredrik Johansson

Member

• Pip
  • 85 posts

Posted 25 May 2009 - 06:56 PM

Det verkar som om jag inte kommer mycket längre med bilen. Opel rekommenderar att jag tar tillbaka min bil och återkommer till hösten då dom har mer tid att arbeta med bilen . Då styrboxen inte är gratis, så ville dom inte prova att byta den (om någon av en slump har en över så hör gärna av dig)... Har dock lagt in ett inlägg i den engelska delen för att öka sannolikheten att någon har varit med om något liknande.

Tack för alla idéer!

Är det en N/A eller turbo du har?
Antar att det är styrboxen som sitter på motorn som du är ute efter?

#25 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 26 May 2009 - 03:56 AM

Det verkar som om jag inte kommer mycket längre med bilen. Opel rekommenderar att jag tar tillbaka min bil och återkommer till hösten då dom har mer tid att arbeta med bilen . Då styrboxen inte är gratis, så ville dom inte prova att byta den (om någon av en slump har en över så hör gärna av dig)... Har dock lagt in ett inlägg i den engelska delen för att öka sannolikheten att någon har varit med om något liknande.

Tack för alla idéer!

Är det en N/A eller turbo du har?
Antar att det är styrboxen som sitter på motorn som du är ute efter?

Hej Fredrik,
Det är en N/A som inte går som den ska...
Japp, det är den rackaren som jag är ute efter.

mvh
Mattias Nilsson

#26 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 26 June 2009 - 03:02 PM

Äntligen efter 3 månader så har jag fått tillbaka bilen och felet berodde på styrboxen. Då ses vi på vägarna, tack för all support

#27 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 26 June 2009 - 07:26 PM

Se där, skönt att det löste sig till slut. Själv har jag kört 800 mil den här säsongen, inkl. en tur till England rallly

#28 Matte

Matte

Super Member

• PipPip
  • 426 posts

Posted 27 June 2009 - 05:40 AM

Äntligen efter 3 månader så har jag fått tillbaka bilen och felet berodde på styrboxen.

Då ses vi på vägarna, tack för all support

Skönt! Jäkligt tråkigt att det skulle behöva ta så lång tid bara!!

Men det är nog så. Verkstäderna av idag är bara komponentbytare. Inte tillräckligt bra felsökare!

Men iaf kul att bilen är tillbaka chinky chinky

#29 Ynot

Ynot

Member

• Pip
  • 46 posts

Posted 28 June 2009 - 02:20 PM

Äntligen efter 3 månader så har jag fått tillbaka bilen och felet berodde på styrboxen.

Då ses vi på vägarna, tack för all support

Skönt! Jäkligt tråkigt att det skulle behöva ta så lång tid bara!!

Men det är nog så. Verkstäderna av idag är bara komponentbytare. Inte tillräckligt bra felsökare!

Men iaf kul att bilen är tillbaka chinky chinky

Vad slutade notan på??

#30 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 29 June 2009 - 06:40 PM

Ja det var en härlig känsla att få sätta sig i bilen och köra en runda. 800 mil Stefan, då ligger jag bra mycket efter då tjejen valde att vi skulle åka till Malmö i lördags - men runt 50mil blev det med en omväg runt Trelleborg:) chinky chinky

#31 OC_Peter

OC_Peter

Super Member

• PipPip
  • 273 posts

Posted 29 June 2009 - 07:47 PM

Ja det var en härlig känsla att få sätta sig i bilen och köra en runda.
800 mil Stefan, då ligger jag bra mycket efter då tjejen valde att vi skulle åka till Malmö i lördags - men runt 50mil blev det med en omväg runt Trelleborg:)
chinky chinky

Halloj !

Bara lite nyfiken. Den EML:en som du fick vad sa den koden egentligen?
Det första som du hade då fläkten gick försvann det då knackningsproblemet försvann?

Det jag kunnat konstatera är ju att ECU har en mängd tester och felkontroller för sig mest hela tiden.
Då den testar Cooling temp sensor, Pedal positions sensorer, TB späll motor och potentiometrar, lamda 1, lambda 2, vevaxelsensor, Map(insugstryck)sensor och knacksensor. Om någon av dessa ger ifrån sig vad ECU anser vara orimliga värden så minimerar ecu:n motoreffekten och startar kylfläkten för att skydda motorn. Om pedalsensorer ellr TB (luftbränslespjället )felindikerar eller de dubblerade potarna indikerar olika positioner (vilket kan vara farligt, då bilen teoretiskt ju då kan ha full gas, men ECU:n tror på tomgång, så går motorn ner i limp mode.

Om man kikar lite noggrannare på de fel indikeringar som ECU klarar, så är den extremt duktig även på att diagnistisera även sig själv.
Med det borde OPEL ha kunnat fixa detta på en förmiddag.

Mvh
Peter

#32 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 30 June 2009 - 04:47 PM

Ja det var en härlig känsla att få sätta sig i bilen och köra en runda.
800 mil Stefan, då ligger jag bra mycket efter då tjejen valde att vi skulle åka till Malmö i lördags - men runt 50mil blev det med en omväg runt Trelleborg:)
chinky chinky

Halloj !

Bara lite nyfiken. Den EML:en som du fick vad sa den koden egentligen?
Det första som du hade då fläkten gick försvann det då knackningsproblemet försvann?

Det jag kunnat konstatera är ju att ECU har en mängd tester och felkontroller för sig mest hela tiden.
Då den testar Cooling temp sensor, Pedal positions sensorer, TB späll motor och potentiometrar, lamda 1, lambda 2, vevaxelsensor, Map(insugstryck)sensor och knacksensor. Om någon av dessa ger ifrån sig vad ECU anser vara orimliga värden så minimerar ecu:n motoreffekten och startar kylfläkten för att skydda motorn. Om pedalsensorer ellr TB (luftbränslespjället )felindikerar eller de dubblerade potarna indikerar olika positioner (vilket kan vara farligt, då bilen teoretiskt ju då kan ha full gas, men ECU:n tror på tomgång, så går motorn ner i limp mode.

Om man kikar lite noggrannare på de fel indikeringar som ECU klarar, så är den extremt duktig även på att diagnistisera även sig själv.
Med det borde OPEL ha kunnat fixa detta på en förmiddag.

Mvh
Peter

Hej Peter, felkoden som verkstaden fick fram var P0300 - Engine Misfire Detected. Det är som du säger: "Om någon av dessa ger ifrån sig vad ECU anser vara orimliga värden så minimerar ecu:n motoreffekten och startar kylfläkten för att skydda motorn.". Jag är väligt imponerad av denna funktion, men det är inte kul när man väl drabbas av det (haha den funktionen fanns inte på min gamla Manta B som jag hade för många år sedan).

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users