Varningslampa Motorelektronik
Posted 28 May 2009 - 12:27 PM

Posted 28 May 2009 - 01:04 PM
![]()
Hej
varningslampan för motorelektronik har börjat lysa.
På vägen till bankörningen på Sviestad i måndags stannad vi på vägen för att byta förare och då började tomgången pendla som på en gammal Scania diesel. Inga problem alls när vi körde. Sedan fastnade vi i kö i Linköping och fick upp temperaturen til 106 (borde inte vara problem).
Bilen funkade bra och hade jämn tomgång under själva bankörningen även om man inte använder så mycket tomgång då.
Vägen hem till Stockholm utan problem, väl hemma så började det pendla igen. Dagen efter är allt som vanligt vid första start. Efter andra start tänds varningslampan och det är väldigt svårt att starta bilen. När det väl går så är det bara tomgången annars känns allt OK.
Jag har en tid beställd hos Svenska Bil nästa vecka men det vore kul om någon har ett tips, jag vill ju helst kunna använda bilen på Barkaby i helgen, man måste passa på när man för chansen på " hemmaplan".
/Desmo
Hej
låter lite som min, började lysa vid speedster träff i stockholm under körning, sen efter det har märkt att den är ryckig på låga varv och på tomgången
har läst av felkoden och var då bakre lambdasonden, jag ska in till opel och byta kommande vecka,
beställde sonden från ebay förr 700 istället för opel i sverige som ville ha 1700 för den, jobbet kostar sen 1200
försökte byta själv men sonden satt som berg så att skiftnyckeln gav vika

/Niklas
Posted 28 May 2009 - 01:14 PM
Posted 28 May 2009 - 01:57 PM
Hej
låter lite som min, började lysa vid speedster träff i stockholm under körning, sen efter det har märkt att den är ryckig på låga varv och på tomgången
har läst av felkoden och var då bakre lambdasonden, jag ska in till opel och byta kommande vecka,
beställde sonden från ebay förr 700 istället för opel i sverige som ville ha 1700 för den, jobbet kostar sen 1200
försökte byta själv men sonden satt som berg så att skiftnyckeln gav vika![]()
/Niklas
Skiftnyckel är ett verktyg som endas ska användas i absoluta nödfall! Köp en 22mm ringnyckel för 100kr och byt sonden själv istället.
Posted 28 May 2009 - 02:01 PM
Tack för rådetHej
försökte byta själv men sonden satt som berg så att skiftnyckeln gav vika![]()
/Niklas
Skiftnyckel är ett verktyg som endas ska användas i absoluta nödfall! Köp en 22mm ringnyckel för 100kr och byt sonden själv istället.

ska göra ett försk till i helgen

Posted 28 May 2009 - 03:20 PM
Om du får så hög motortemp så gissar jag på att din kylfläkt inte går. Kollat den?
![]()
Hej
varningslampan för motorelektronik har börjat lysa.
På vägen till bankörningen på Sviestad i måndags stannad vi på vägen för att byta förare och då började tomgången pendla som på en gammal Scania diesel. Inga problem alls när vi körde. Sedan fastnade vi i kö i Linköping och fick upp temperaturen til 106 (borde inte vara problem).
Bilen funkade bra och hade jämn tomgång under själva bankörningen även om man inte använder så mycket tomgång då.
Vägen hem till Stockholm utan problem, väl hemma så började det pendla igen. Dagen efter är allt som vanligt vid första start. Efter andra start tänds varningslampan och det är väldigt svårt att starta bilen. När det väl går så är det bara tomgången annars känns allt OK.
Jag har en tid beställd hos Svenska Bil nästa vecka men det vore kul om någon har ett tips, jag vill ju helst kunna använda bilen på Barkaby i helgen, man måste passa på när man för chansen på " hemmaplan".
/Desmo
Angående sonden så borde väl en universal fungera, finns t.ex. på Biltema.
Edited by Dunde, 28 May 2009 - 03:23 PM.
Posted 28 May 2009 - 07:20 PM
"During operation the system is pressurized. The temperature may therefore rise to over 100 C.
If the temperature gauge flashes, check the coolant level immediately"
Över 100 grader är alltså lugnt, sålänge inte varningslampan börjar blinka.
Om du får så hög motortemp så gissar jag på att din kylfläkt inte går. Kollat den?
Angående sonden så borde väl en universal fungera, finns t.ex. på Biltema.
Edited by IvarS, 28 May 2009 - 07:20 PM.
Posted 29 May 2009 - 03:15 AM
Posted 29 May 2009 - 05:06 AM

Posted 29 May 2009 - 09:21 AM

Posted 29 May 2009 - 11:13 AM
Posted 29 May 2009 - 04:59 PM
Control Unit:
Control Unit:
Vehicle VIN:W0L0EAR971N000413
Identifier:0x1A01
Total number of fault codes: 3
P0404 - Exhaust Gas Recirculation Circuit Range/Performance (Open Valve)
(00) - Not present
P1404 - Exhaust Gas Recirculation Circuit Range/Performance (Closed Valve)
(00) - Not present
P1612 - Immobiliser No Or Wrong Signal
(00) - Not present
-------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.bba-reman...ntent=DTC_P0404
http://www.bba-reman...TC_P1404_CLOSED
Posted 29 May 2009 - 07:05 PM
Posted 01 June 2009 - 06:44 AM
Posted 01 June 2009 - 07:02 AM
Edited by Raven, 01 June 2009 - 07:19 AM.
Posted 01 June 2009 - 08:01 AM
Kollar de då din funktion på EGR-ventilen på SBP så åker du dit menar jag.Efter att ha l�st lite p� de engelska sidorna framg�r det att membranet i EGR-ventilen ofta g�r s�nder och att m�nga d�
v�ljer att koppla bort hela EGR funktionen genom att montera dit en platta i st�llet och sedan koppla in en liten fusk-krets.
Vad jag f�rst�tt s� �r EGR funktionen till f�r att minska motorns kv�veoxidutsl�pp, men detta �r v�ll inget som kollas vid besiktningen ?
hmmm....Minskar br�nslef�rbrukningen �ven n�got under tomg�ng ?
Posted 01 June 2009 - 08:13 AM
Posted 02 June 2009 - 09:29 AM
Dels ser de ju att den är bortplockad. Var ett tag sedan jag krånglade med EGR-ventiler men om det fungerar som förr så är den ju stängd när motorn är kall. Så man ska ju inte kunna blåsa igenom den då.Hur skulle de kunna kontrollera EGR-ventilens funktion?
Posted 04 June 2009 - 10:09 AM

Posted 05 June 2009 - 11:04 AM
Jaha, så kom "domen" från Svenska Bil. Det var EGR ventilen som beckat ihop helt.
Den rörde sig knappt alls då de provade den med datorstyrning så det var bara att pilla dit en ny och att få insprutningen omprogrammerad.
Tyvärr så hänger det ju en prislapp på 5.500 på hela kalaset.Ser tungt ut att spara ihop till nya stötdämpare i år.
/Desmo
Jag har en extra EGR-ventil, om det inte redan är för sent..
2 user(s) are reading this topic
0 members, 2 guests, 0 anonymous users