Jump to content


Photo

Varningslampa Motorelektronik


  • Please log in to reply
25 replies to this topic

#1 Desmo

Desmo

    Member

  • Pip
  • 19 posts

Posted 28 May 2009 - 12:27 PM

:angry2: Hej varningslampan för motorelektronik har börjat lysa. På vägen till bankörningen på Sviestad i måndags stannad vi på vägen för att byta förare och då började tomgången pendla som på en gammal Scania diesel. Inga problem alls när vi körde. Sedan fastnade vi i kö i Linköping och fick upp temperaturen til 106 (borde inte vara problem). Bilen funkade bra och hade jämn tomgång under själva bankörningen även om man inte använder så mycket tomgång då. Vägen hem till Stockholm utan problem, väl hemma så började det pendla igen. Dagen efter är allt som vanligt vid första start. Efter andra start tänds varningslampan och det är väldigt svårt att starta bilen. När det väl går så är det bara tomgången annars känns allt OK. Jag har en tid beställd hos Svenska Bil nästa vecka men det vore kul om någon har ett tips, jag vill ju helst kunna använda bilen på Barkaby i helgen, man måste passa på när man för chansen på " hemmaplan". /Desmo

#2 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 28 May 2009 - 01:04 PM

:angry2:

Hej
varningslampan för motorelektronik har börjat lysa.
På vägen till bankörningen på Sviestad i måndags stannad vi på vägen för att byta förare och då började tomgången pendla som på en gammal Scania diesel. Inga problem alls när vi körde. Sedan fastnade vi i kö i Linköping och fick upp temperaturen til 106 (borde inte vara problem).
Bilen funkade bra och hade jämn tomgång under själva bankörningen även om man inte använder så mycket tomgång då.

Vägen hem till Stockholm utan problem, väl hemma så började det pendla igen. Dagen efter är allt som vanligt vid första start. Efter andra start tänds varningslampan och det är väldigt svårt att starta bilen. När det väl går så är det bara tomgången annars känns allt OK.

Jag har en tid beställd hos Svenska Bil nästa vecka men det vore kul om någon har ett tips, jag vill ju helst kunna använda bilen på Barkaby i helgen, man måste passa på när man för chansen på " hemmaplan".

/Desmo


Hej
låter lite som min, började lysa vid speedster träff i stockholm under körning, sen efter det har märkt att den är ryckig på låga varv och på tomgången
har läst av felkoden och var då bakre lambdasonden, jag ska in till opel och byta kommande vecka,
beställde sonden från ebay förr 700 istället för opel i sverige som ville ha 1700 för den, jobbet kostar sen 1200
försökte byta själv men sonden satt som berg så att skiftnyckeln gav vika :angry2:
/Niklas

#3 Raven

Raven

    Member

  • Pip
  • 150 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 28 May 2009 - 01:14 PM

Har du vägarna förbi Solna så kan vi kolla vad det är för felkoder.

#4 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 28 May 2009 - 01:57 PM

Hej
låter lite som min, började lysa vid speedster träff i stockholm under körning, sen efter det har märkt att den är ryckig på låga varv och på tomgången
har läst av felkoden och var då bakre lambdasonden, jag ska in till opel och byta kommande vecka,
beställde sonden från ebay förr 700 istället för opel i sverige som ville ha 1700 för den, jobbet kostar sen 1200
försökte byta själv men sonden satt som berg så att skiftnyckeln gav vika :angry2:
/Niklas


Skiftnyckel är ett verktyg som endas ska användas i absoluta nödfall! Köp en 22mm ringnyckel för 100kr och byt sonden själv istället.

#5 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 28 May 2009 - 02:01 PM

Hej
låter lite som min, började lysa vid speedster träff i stockholm under körning, sen efter det har märkt att den är ryckig på låga varv och på tomgången
har läst av felkoden och var då bakre lambdasonden, jag ska in till opel och byta kommande vecka,
beställde sonden från ebay förr 700 istället för opel i sverige som ville ha 1700 för den, jobbet kostar sen 1200
försökte byta själv men sonden satt som berg så att skiftnyckeln gav vika :angry2:
/Niklas


Skiftnyckel är ett verktyg som endas ska användas i absoluta nödfall! Köp en 22mm ringnyckel för 100kr och byt sonden själv istället.

Tack för rådet chinky chinky
ska göra ett försk till i helgen :D 100kr är bättre än 1200 :P

#6 Dunde

Dunde

    Member

  • Pip
  • 96 posts

Posted 28 May 2009 - 03:20 PM

:angry2:

Hej
varningslampan för motorelektronik har börjat lysa.
På vägen till bankörningen på Sviestad i måndags stannad vi på vägen för att byta förare och då började tomgången pendla som på en gammal Scania diesel. Inga problem alls när vi körde. Sedan fastnade vi i kö i Linköping och fick upp temperaturen til 106 (borde inte vara problem).
Bilen funkade bra och hade jämn tomgång under själva bankörningen även om man inte använder så mycket tomgång då.

Vägen hem till Stockholm utan problem, väl hemma så började det pendla igen. Dagen efter är allt som vanligt vid första start. Efter andra start tänds varningslampan och det är väldigt svårt att starta bilen. När det väl går så är det bara tomgången annars känns allt OK.

Jag har en tid beställd hos Svenska Bil nästa vecka men det vore kul om någon har ett tips, jag vill ju helst kunna använda bilen på Barkaby i helgen, man måste passa på när man för chansen på " hemmaplan".

/Desmo

Om du får så hög motortemp så gissar jag på att din kylfläkt inte går. Kollat den?
Angående sonden så borde väl en universal fungera, finns t.ex. på Biltema.

Edited by Dunde, 28 May 2009 - 03:23 PM.


#7 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 28 May 2009 - 07:20 PM

Citat Owner's manual Vauxhall VX220
"During operation the system is pressurized. The temperature may therefore rise to over 100 C.

If the temperature gauge flashes, check the coolant level immediately"

Över 100 grader är alltså lugnt, sålänge inte varningslampan börjar blinka.

Om du får så hög motortemp så gissar jag på att din kylfläkt inte går. Kollat den?
Angående sonden så borde väl en universal fungera, finns t.ex. på Biltema.


Edited by IvarS, 28 May 2009 - 07:20 PM.


#8 Stefan_A

Stefan_A

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg, Sweden
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 29 May 2009 - 03:15 AM

Vid 105 grader skall väl fläkten gå igång på en NA?

#9 Matte

Matte

    Super Member

  • PipPip
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 29 May 2009 - 05:06 AM

Min bil bil har kommit upp i 106 grader flera gånger när det varit mycket köer och varm i Göteborg. Tror inte att det är något problem. Iom att kylet är trycksatt så klarar vattnet mer än vanliga kokpunkten. På min hoj är det samma. Har för mig att den skall klara upp mot 125 grader :o

#10 Desmo

Desmo

    Member

  • Pip
  • 19 posts

Posted 29 May 2009 - 09:21 AM

Hej Tack för tipset om Lambda sonden det kan vara värt att prova. Temperaturen över 100grader är inget problem att jag tog med den infon var mer att ge hela bilden till alla kunning personer här. Enligt min bok så ska fläkten starta vid 102, mätaren börjar blinka vid 110 och kommer man över 120 så bör man slå av. OBS det här är temp inte km/h. :glare: /Desmo

#11 Raven

Raven

    Member

  • Pip
  • 150 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 29 May 2009 - 11:13 AM

OM det nu skulle vara en Lamdasond som gått, hittar du den billigaste lösningen om du söker efter "120341114656" på Ebay. Totalt £20.5 med frakt. (252.42 SEK) Lite pyssel blir det förståss, för du måste behålla den gamla kontakten... Men låt oss kolla vad det är för fel först.

#12 Raven

Raven

    Member

  • Pip
  • 150 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 29 May 2009 - 04:59 PM

OP-COM 080114 - PC based diagnostic tool

Control Unit:
Control Unit:
Vehicle VIN:W0L0EAR971N000413
Identifier:0x1A01

Total number of fault codes: 3

P0404 - Exhaust Gas Recirculation Circuit Range/Performance (Open Valve)
(00) - Not present

P1404 - Exhaust Gas Recirculation Circuit Range/Performance (Closed Valve)
(00) - Not present

P1612 - Immobiliser No Or Wrong Signal
(00) - Not present
-------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.bba-reman...ntent=DTC_P0404

http://www.bba-reman...TC_P1404_CLOSED

#13 Raven

Raven

    Member

  • Pip
  • 150 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 29 May 2009 - 07:05 PM

OP-COM Läsaren ger felen i tre tempus : "Present", "Not present" & "Intermittent" Jag tolkar det som att alla tre felen du hade var gamla fel som inträffat tidigare men inte förelåg nu. Vidare står det att P1404 gör så att "EEGR is paralyzed". vilket förmodligen skapade de motorstörningarna du hade. Så....Satte EEGR ventilen igång igen när vi rensade upp bland felkoderna ? Desmo : Hur går kärran nu ?

#14 Desmo

Desmo

    Member

  • Pip
  • 19 posts

Posted 01 June 2009 - 06:44 AM

Tack för hjälpen Bilen gick nästan som vanligt på vägen hem från dig. Mycket svårstartad när jag skulle ställa in i garaget. Tomgången svajig och låg. Igår tändes varningslampan igen och det är hackigt och svajigt med kraften under 2500 rpm. Jag upplever också att den drar massor av soppa. Jag har en tid hos Svenska Bil imorgon så de får väl mäta upp EGR ventilen. Återkommer med mer info /Desmo

#15 Raven

Raven

    Member

  • Pip
  • 150 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 01 June 2009 - 07:02 AM

Efter att ha läst lite på de engelska sidorna framgår det att membranet i EGR-ventilen ofta går sönder och att många då väljer att koppla bort hela EGR funktionen genom att montera dit en platta i stället och sedan koppla in en liten fusk-krets. Vad jag förstått så är EGR funktionen till för att minska motorns kväveoxidutsläpp, men detta är väll inget som kollas vid besiktningen ? hmmm....Minskar bränsleförbrukningen även något under tomgång ?

Edited by Raven, 01 June 2009 - 07:19 AM.


#16 Dunde

Dunde

    Member

  • Pip
  • 96 posts

Posted 01 June 2009 - 08:01 AM

Efter att ha l�st lite p� de engelska sidorna framg�r det att membranet i EGR-ventilen ofta g�r s�nder och att m�nga d�
v�ljer att koppla bort hela EGR funktionen genom att montera dit en platta i st�llet och sedan koppla in en liten fusk-krets.

Vad jag f�rst�tt s� �r EGR funktionen till f�r att minska motorns kv�veoxidutsl�pp, men detta �r v�ll inget som kollas vid besiktningen ?
hmmm....Minskar br�nslef�rbrukningen �ven n�got under tomg�ng ?

Kollar de då din funktion på EGR-ventilen på SBP så åker du dit menar jag.

#17 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 01 June 2009 - 08:13 AM

Hur skulle de kunna kontrollera EGR-ventilens funktion?

#18 Dunde

Dunde

    Member

  • Pip
  • 96 posts

Posted 02 June 2009 - 09:29 AM

Hur skulle de kunna kontrollera EGR-ventilens funktion?

Dels ser de ju att den är bortplockad. Var ett tag sedan jag krånglade med EGR-ventiler men om det fungerar som förr så är den ju stängd när motorn är kall. Så man ska ju inte kunna blåsa igenom den då.

#19 Desmo

Desmo

    Member

  • Pip
  • 19 posts

Posted 04 June 2009 - 10:09 AM

Jaha, så kom "domen" från Svenska Bil. Det var EGR ventilen som beckat ihop helt. Den rörde sig knappt alls då de provade den med datorstyrning så det var bara att pilla dit en ny och att få insprutningen omprogrammerad. Tyvärr så hänger det ju en prislapp på 5.500 på hela kalaset. :( Ser tungt ut att spara ihop till nya stötdämpare i år. /Desmo

#20 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 05 June 2009 - 11:04 AM

Jaha, så kom "domen" från Svenska Bil. Det var EGR ventilen som beckat ihop helt.

Den rörde sig knappt alls då de provade den med datorstyrning så det var bara att pilla dit en ny och att få insprutningen omprogrammerad.
Tyvärr så hänger det ju en prislapp på 5.500 på hela kalaset. :( Ser tungt ut att spara ihop till nya stötdämpare i år.

/Desmo


Jag har en extra EGR-ventil, om det inte redan är för sent..




2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users