Jump to content


Photo

Varningslampa Motorelektronik


  • Please log in to reply
25 replies to this topic

#21 RacerJo

RacerJo

    Member

  • Pip
  • 245 posts
  • Location:Varberg Sweden
  • Interests:Racing in all scales

Posted 05 June 2009 - 02:11 PM

Med risk för att bli OT.. Vad händer om man sätter en "blindpackning" mellan EGR-ventilen och motorn medans ventilen fungerar felfritt? Får man felindikeringar eller annan motorkaraktär?

#22 Dunde

Dunde

    Member

  • Pip
  • 96 posts

Posted 06 June 2009 - 04:00 AM

Jaha, så kom "domen" från Svenska Bil. Det var EGR ventilen som beckat ihop helt.

Den rörde sig knappt alls då de provade den med datorstyrning så det var bara att pilla dit en ny och att få insprutningen omprogrammerad.
Tyvärr så hänger det ju en prislapp på 5.500 på hela kalaset. :( Ser tungt ut att spara ihop till nya stötdämpare i år.

/Desmo

Om den är kloggad med skit så lägg den i något som löser skräpet och skölj rent den. Lacknafta kanske fungerar? Den finns även rengöringsmedel för förgasare som löser beläggningar. Sålänge membranet är helt så borde den ju gå att rädda.

Varför är det så dyrt att byta EGR? Är det inte samma som på Vectra/Astra?

Edited by Dunde, 06 June 2009 - 04:06 AM.


#23 Raven

Raven

    Member

  • Pip
  • 150 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 06 June 2009 - 07:44 AM

Här är en bra guide om någon vill koppla ur sin EGR, må den vara trasig eller fungerande.

http://www.verboom.n...0729/index.html

Jag ser inga problem med att låta den urkopplade EGR enheten sitta kvar som en dummy
ovanpå den blockerande plastbrickan om någon på besiktiningen nu skulle vilja se den ?

#24 error

error

    Super Member

  • PipPip
  • 372 posts
  • Gender:Male
  • Location:Fagersta, Sweden

Posted 07 June 2009 - 06:58 AM

Med risk för att bli OT.. Vad händer om man sätter en "blindpackning" mellan EGR-ventilen och motorn medans ventilen fungerar felfritt? Får man felindikeringar eller annan motorkaraktär?


Jag kör med en packning av engen tillverkning med bara ett hål. Inga varningslampor lyser eller några felkoder finns lagrade.

#25 OC_Peter

OC_Peter

    Super Member

  • PipPip
  • 273 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm /Sweden

Posted 08 June 2009 - 07:05 AM

Halloj! Vill bara infoga att alla bilar (börjar bli några nu) som åker med 2.4L Insug har alla blockade EGR portar. Det eftersom jänkarna inte bryr sig om trams som EGR funktioner (för vem vill ha in heta avgas oblanda med den fina kallluften utifrån!). Bilprovningen har inte brytt sig, inte vad jag hört från någon iaf. Inte för att man behöver peka ut det hela :rolleyes: Dock rekomenderar jag en blanker i metall, det eftersom avgaserna är hyggligt varma. Tyvär är det ju så att så länge som ventilen fastnat, så kommer ECU:n att logga fel. Så som flera andra skrivit. Ta loss den och kika, är den bara igen bäckad, så gör rent den, vill du ha lite bättre prutt i motorn, blocka avgaserna. Mvh Peter

#26 Desmo

Desmo

    Member

  • Pip
  • 19 posts

Posted 08 June 2009 - 09:46 AM

Hej EGR är ny och bilen går som ett spjut igen. Att det skulle bli bättre fart i motorn med blockerad EGR tror jag inte stämmer. Anledningen att den finns där kommer av de kaliforniska lagarna från början av 90 talet då man jagade cancerframkallande ämnen mer än CO2. Kvävedioxid är hyfsat giftigt och uppkommer vid ofullständig förbränning, EGR ventilen ska se till att höja temperaturen i förbränningsrummen och optimera gasblandningningen (inte dåligt att klara det). Den högre temperaturen minskar kvävedioxidhalten. En svalare luftmassa har högre massa och kan därför innehålla mer syre per volymsenhet och därför vill man helst ha kall insugsluft. Ännu större betydelse har luftfuktigheten. ECUn får via lamban uppgifter om vad som händer i förbränningen och anpassar spridarnas öppettider mm. Med en blockerad EGR så hade i alla fall inte jag några problem med motorn på högre varv. /Desmo




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users