
Diverse Speedster Frågor
#1
Posted 13 October 2009 - 08:17 PM
#2
Posted 13 October 2009 - 08:35 PM
#3
Posted 13 October 2009 - 09:35 PM
Edited by Nillet, 13 October 2009 - 09:36 PM.
#4
Posted 14 October 2009 - 10:43 AM

http://www.thorneymo...roducts_id=2899
4. Jag tog bort konat luftfilter och satte dit originalburken, filtrerar bättre och skönt att slippa insugets kippande efter luft tycker jag. Ger antagligen någon extra hästkraft med kallare insugsluft också.
#5
Posted 14 October 2009 - 11:05 AM
#6
Posted 14 October 2009 - 05:08 PM
Dörrarna kan justeras där gångjärnen sitter bultade i chassit. Lossa de fyra(?) bultarna lite grann. Dels kan man skjuta dörren framåt-bakåt och uppåt-nedåt men även vinkla den så att dörrlåsänden kommer högre eller lägre jämfört med gångjärnsänden. Sist jag pysslade med dörrarna hade jag front-clam av vilket var ett tag sen så jag minns inte om det är ett måste eller ej för att nå dessa bultar. Med shims kan man justera hur pass långt ut från bilens längdaxel dörren sitter infästad (dvs hur bred bilen ska vara). Låspinnen kan också justeras, den går att skjuta runt åt alla möjliga ledder om man lossar den lite, såväl i upp/ned som in/ut, dock ej så mycket fram/bak (kanske med brickor?).Tackar för svaren.
Det känns som att jag inte är helt fel ute med däcken, funderar lite på om man skulle våga sig på 175-or fram men det kanske blir lite väl svajigt.
Jag har tittat på Elisens dimensioner och försökt matcha mot detta. Dessutom tänker jag att eftersom nästa 2/3-delar av vikten ligger över bakaxeln så skall däck/fälg bak klara dubbelt så stor belastning i förhållande till framhjulen?
Vet inte om det är korrekt att tänka på det viset?
Jag vill ha en bil som är lite lätt understyrd. och inte vattenplanar.
Bra att få det här med luftburken bekräftat, jag misstänkte att det öppna filtret bidrog till det hysteriska ljudet.
Jag får försöka skaffa en orginalburk, helt enkelt.
Ingen som har erfarenhet av gångjärnen till dörren...
#7
Posted 14 October 2009 - 08:43 PM
#8
Posted 15 October 2009 - 08:29 AM
#9
Posted 16 October 2009 - 06:59 PM
Attached Files
Edited by Steffe, 16 October 2009 - 07:00 PM.
#10
Posted 02 November 2009 - 08:07 AM
#11
Posted 02 November 2009 - 04:25 PM
Någon som vet om man får plats med 255/40-17 bak?
Räcker fälgarna till för det? Jag har ATS DTC.
Cargraphic i Tyskland erbjuder iallafall 8,5x18 ET35 med 255/35R18 till Speedstern. Sedan kan säkert någon tekniskt bevandrad person räkna ut om det är större eller mindre än 255/40R17. Vad har du för bredd på fälgarna?
Länk till Cargraphic; >Länk<
#12
Posted 02 November 2009 - 06:18 PM
Fälgar planerar jag att köpa måttbeställda från Braid via Mocomp.
Fram:
WINRACE TA 6J/15 ET:26
Bak:
WINRACE T 7J/16 ET:36
Det kommer att kosta ca 7000kr
De skall vara lite lättare, billigare och rymligare för bromsoken än tex Compomotives 5-ekrade
NÃ¥gon som har erfarenhet av Braid?
Själv hade jag aldrig hört talas om dem, innan jag kontaktade Mocomp.
Tackar för svaren.
mvh
Steffe
Jag har dessa själv, men i 7x17 ock 8x18. Har kørt mycket banträffar, med til dels rallycross-tendenser, och dom är fortfarande runda.
Mycket stryktålig vil jag säga. Dom är inte direkt lätta.
#13
Posted 02 November 2009 - 07:18 PM

#14
Posted 02 November 2009 - 09:07 PM
Grattis till köpet!Va är dom inte lätta???
![]()
Det är ju därför jag valde dem, jag får väl väga dem när jag får leveransen.
Sedan är det väl i och för sig däcken och fälgdimensionerna som påverkar vikten mest kan jag tro.
Däcken är beställda från däckonline, de skall komma från tyskland nu i veckan.
Dimensionerna blev:
Fram
Continental PremiumContact 2 175/65 R15 805kr/st
Bak
Continental PremiumContact 195/55 R16 950kr/st
Detta var nästan de dyraste däcken som jag hittade och de hade fått
mycket beröm av tyska biltidningar så de måste väl vara bra antar jag.
Dörrgångjärnan är fixade. Det var den övre skruven (under plastlocket )som hade börjat skruva upp sig.
Jag har även köpt en orginal luftfilterburk hos Opel för 1400kr
Tändstift, Opelemblem och lite annat
Så snart är bilen i orginalskick igen (förutom fälgar /däck)
Samtidigt har min gamla Porsche 924S dött fullständigt, den vägrar bara att starta.
Det kostar att ligga på topp....
mvh
Steffe
Hoppas det funkar med däcken du beställt.
Jag gjorde misstaget att sätta på ett par Continental 225/55 -17 "Svensson däck" bak en gång
Dom var inte billiga, och fungerade säkert jättebra på en volvo v70, men inte alls på speedstern.
det känndes som bakändan vandrade över hela vägen vid minsta rattrörelse!
jag vågade knappt köra snabbare än 70 km, förmodligen beroende på alldeles för mjuka däcksidor?
Sedan kom jag över beg däck och fälg av "Skogshuggarn" i Borås.
ATS DTC superlight med Kumho Ecsta MX 215/40 17 245/40 17, dom var ruskigt stadiga på vägen,
med dessa så kändes bilen stadig och säker långt över 200km.
Dom R-däcken jag kör på nu (Kumho Ecsta V70) är dock inte lika stadiga på vägen, men kanon på bana.
Så ska man få glädje av speedsterns underbara chassie, så är nog rätt däck ett måste!
vad som är rätt? tja.. det är väl bara att prova och se.
/Erik
#15
Posted 03 November 2009 - 05:47 AM
ATS DTC das begehrte Motorsport-Rad erhalten sie bei uns als Satz
2x 7x15 u. 2x 8x15 5/110 in Silber
#16
Posted 03 November 2009 - 06:39 AM
Någon som vet om man får plats med 255/40-17 bak?
Räcker fälgarna till för det? Jag har ATS DTC.
Cargraphic i Tyskland erbjuder iallafall 8,5x18 ET35 med 255/35R18 till Speedstern. Sedan kan säkert någon tekniskt bevandrad person räkna ut om det är större eller mindre än 255/40R17. Vad har du för bredd på fälgarna?
Länk till Cargraphic; >Länk<
9 tums bak. Men R-däck kräver bredare fälgar har jag för mig, så jag vet inte om det räcker. 245 bredd hittar jag inte i Dunlop Direzza som jag vill ha.
#17
Posted 03 November 2009 - 07:35 AM
245 r-däck fungerar alldeles utmärkt på 9 tums fälg.Någon som vet om man får plats med 255/40-17 bak?
Räcker fälgarna till för det? Jag har ATS DTC.
Cargraphic i Tyskland erbjuder iallafall 8,5x18 ET35 med 255/35R18 till Speedstern. Sedan kan säkert någon tekniskt bevandrad person räkna ut om det är större eller mindre än 255/40R17. Vad har du för bredd på fälgarna?
Länk till Cargraphic; >Länk<
9 tums bak. Men R-däck kräver bredare fälgar har jag för mig, så jag vet inte om det räcker. 245 bredd hittar jag inte i Dunlop Direzza som jag vill ha.
#18
Posted 03 November 2009 - 07:54 AM
245 r-däck fungerar alldeles utmärkt på 9 tums fälg.Någon som vet om man får plats med 255/40-17 bak?
Räcker fälgarna till för det? Jag har ATS DTC.
Cargraphic i Tyskland erbjuder iallafall 8,5x18 ET35 med 255/35R18 till Speedstern. Sedan kan säkert någon tekniskt bevandrad person räkna ut om det är större eller mindre än 255/40R17. Vad har du för bredd på fälgarna?
Länk till Cargraphic; >Länk<
9 tums bak. Men R-däck kräver bredare fälgar har jag för mig, så jag vet inte om det räcker. 245 bredd hittar jag inte i Dunlop Direzza som jag vill ha.
Ja, det har jag kört med i 3 år.
#19
Posted 03 November 2009 - 08:17 AM
#20
Posted 03 November 2009 - 11:22 AM
Bygg om porschen till höfläkt och sälj den till närmaste bonde!!!Va är dom inte lätta???
![]()
Det är ju därför jag valde dem, jag får väl väga dem när jag får leveransen.
Sedan är det väl i och för sig däcken och fälgdimensionerna som påverkar vikten mest kan jag tro.
Däcken är beställda från däckonline, de skall komma från tyskland nu i veckan.
Dimensionerna blev:
Fram
Continental PremiumContact 2 175/65 R15 805kr/st
Bak
Continental PremiumContact 195/55 R16 950kr/st
Detta var nästan de dyraste däcken som jag hittade och de hade fått
mycket beröm av tyska biltidningar så de måste väl vara bra antar jag.
Dörrgångjärnan är fixade. Det var den övre skruven (under plastlocket )som hade börjat skruva upp sig.
Jag har även köpt en orginal luftfilterburk hos Opel för 1400kr
Tändstift, Opelemblem och lite annat
Så snart är bilen i orginalskick igen (förutom fälgar /däck)
Samtidigt har min gamla Porsche 924S dött fullständigt, den vägrar bara att starta.
Det kostar att ligga på topp....
mvh
Steffe

1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users