Jump to content

Photo

Diverse Speedster Frågor

• Please log in to reply
36 replies to this topic

#21 Martin R

Martin R

Member

• Pip
  • 118 posts

Posted 03 November 2009 - 12:10 PM

Va är dom inte lätta??? :rolleyes:
Det är ju därför jag valde dem, jag får väl väga dem när jag får leveransen.
Sedan är det väl i och för sig däcken och fälgdimensionerna som påverkar vikten mest kan jag tro.

Däcken är beställda från däckonline, de skall komma från tyskland nu i veckan.
Dimensionerna blev:
Fram
Continental PremiumContact 2 175/65 R15 805kr/st
Bak
Continental PremiumContact 195/55 R16 950kr/st

Detta var nästan de dyraste däcken som jag hittade och de hade fått
mycket beröm av tyska biltidningar så de måste väl vara bra antar jag.

Dörrgångjärnan är fixade. Det var den övre skruven (under plastlocket )som hade börjat skruva upp sig.

Jag har även köpt en orginal luftfilterburk hos Opel för 1400kr
Tändstift, Opelemblem och lite annat
Så snart är bilen i orginalskick igen (förutom fälgar /däck)

Samtidigt har min gamla Porsche 924S dött fullständigt, den vägrar bara att starta.

Det kostar att ligga på topp....

mvh
Steffe

Bygg om porschen till höfläkt och sälj den till närmaste bonde!!! :groupjump:

Måste lägga mig i, 924 är knappast luftkyld! Går mao inte att bygga om till höfläkt.............

/ Martin R

#22 Steffe

Steffe

Member

• Pip
  • 231 posts

Posted 03 November 2009 - 06:05 PM

Vikten på en riktigt lätt fälg (Ultraleggera, enligt OZ racings hemsida) är följande: 7x15" = 5kg 7x16" = 6,5kg 7x17" = 7kg 7x18" = 7,4kg Så jag tycker väl att mina 6x15" borde väga ca: 6kg (+25%) 7x16" borde väga ca: 7,8kg (+20%) Kan detta vara rimligt? Allt kommer naturligtvis att vägas och mätas när jag får fälgarna!

#23 Steffe

Steffe

Member

• Pip
  • 231 posts

Posted 04 November 2009 - 12:35 PM

Preliminära värden är: Braid Winrace TA 6x15" = 7,4kg Braid Winrace A 7x16" = 8,3kg Detta är lite lägre vikter än motsvarande Compomotive MO fälgar More info later...

#24 Steffe

Steffe

Member

• Pip
  • 231 posts

Posted 13 November 2009 - 11:24 AM

Nu har jag fått fälgar och däck: Vikterna blev som följer: Braid Winrace TA 15x6 = 8,15kg Braid Winrace A 16x7 = 8,6kg Continental 175/65 15 = 7,1kg Continental 195/55 16 = 8,6kg In alles: 63,9kg vilket är ca 22kg lättare än orginal tror jag. Nästa modifiering får kanske bli extraktorgrenrör från Tullet eller racingbatteri...

#25 Alfons

Alfons

Super Member

• PipPip
  • 422 posts

Posted 16 November 2009 - 09:16 AM

Nu har jag fått fälgar och däck:
Vikterna blev som följer:
Braid Winrace TA 15x6 = 8,15kg
Braid Winrace A 16x7 = 8,6kg
Continental 175/65 15 = 7,1kg
Continental 195/55 16 = 8,6kg
In alles: 63,9kg vilket är ca 22kg lättare än orginal tror jag.

Nästa modifiering får kanske bli extraktorgrenrör från Tullet eller racingbatteri...

Vänta nu lite... Ska du ha smalare däck än original bak? Det låter rent ut sagt dumt och farligt.

#26 Steffe

Steffe

Member

• Pip
  • 231 posts

Posted 17 November 2009 - 07:41 PM

Jag har väl tänkt att det är relationen mellan fram och bakdäck som är viktig, snarare än den absoluta bredden. Jag kanske har tänkt fel. Hur tar jag enklast reda på om bilen är över- eller understyrd (utan att hamna i diket)? Steffe- Killen med obegränsat däckkonto

#27 Alfons

Alfons

Super Member

• PipPip
  • 422 posts

Posted 17 November 2009 - 10:48 PM

Jag har väl tänkt att det är relationen mellan fram och bakdäck som är viktig, snarare än den absoluta bredden.
Jag kanske har tänkt fel.
Hur tar jag enklast reda på om bilen är över- eller understyrd (utan att hamna i diket)?

Steffe-
Killen med obegränsat däckkonto

Mina tankar är, att även om en Opel Speedster går att modifiera i oändlighet, så har Opel(Lotus) ändå lyckats väldigt bra med bilen i sitt originalutförande. Att då ändra på den setupen åt det klenare hållet, det anser jag vara ett misstag - kanske rent av farligt om du tänkt köra aktivt med bilen. Okej om du endast gör söndagsutflykter i max 70 km/h, men jag antar att det inte är ditt mål, då du trots allt köpt en Speedster.

#28 Matte

Matte

Super Member

• PipPip
  • 426 posts

Posted 18 November 2009 - 05:46 AM

Vet fler som har kört med en liknande setup. Det funkade ju för dom. Fast en utav bilarna hamnade runt ett träd till slut (var nog dock inte bilens fel).

#29 Steffe

Steffe

Member

• Pip
  • 231 posts

Posted 18 November 2009 - 10:02 AM

Hejsan! Jag har oxå försökt titta på Lotus egna setuper av bilen. Tittar man på Elise S1 så har den 185/55R15 fram och 205/50R16 bak. Att de sedan gått upp i fälgdimension på nyare modeller tror jag varit en utseende/marknadskrav snarare än ett försök att öka körglädjen. Så min grundinställning är att mindre fälgar smalare däck kommer att göra bilen roligare, sedan är det förstås en justeringsfråga att få vettiga dimensioner, och jag är inte alls säker på att detta kommer att bli bra. Dessutom har jag redan börjat fundera på att jag kanske skulle köpt ATS DTC 15" fälgar runt runt om....Jag trodde inte att det kunde vara så stor viktskillnad på fälgar i samma storlek, men det är en annan fråga.. puh.

#30 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 18 November 2009 - 07:59 PM

Hej

Vad man gör för att lära känna bilen är att köra runt runt på en plan yta. en radie på 30-40 m gör att man får upp hastigheten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Skidpad

Då kan man få veta hur bilen uppför sig, man använder detta för att testa däckgrepp samt göra grundinställningar av fjädring/dämpare.
Själv har jag ännu hittat en lämplig plats..

Smalare däck kanske bli för spännande. Man är ju inte själv på vägen och ett plötslig behov av att flytta på bilen kanske ger oönskade effekter.
Den förflyttning som du karar med orginalsetup i 100km minskar säker drastiskt. Har ju själv snurrat av på banan och vet hur fort bakändan kommer... :rolleyes:

H
Mikael

#31 Matte

Matte

Super Member

• PipPip
  • 426 posts

Posted 19 November 2009 - 05:23 AM

Vill bara påpeka att breda sulor bak på en bil som speedstern gör att gränsen mellan släpp och fäste minskar. Har visserligen lite med att göra hur breda fram däck man har också. Smala bakdäck kan faktiskt ge en "snällare" bil. Sedan kan man ju visserligen balansera allt med både krängare och fjädring men lite grovt kan det bli såhär.

#32 Steffe

Steffe

Member

• Pip
  • 231 posts

Posted 19 November 2009 - 07:32 PM

Nu har jag plockat av mina 18"-fälgar och vägt dessa med däck monterade. Det visade sig att dessa var betydligt lättare än vad jag trodde... fram: 215 8Jx18 = 20,2kg 245 8Jx18 = 20kg Spacers fram 1,2kg Totalt: 81,6kg Jag sänkte alltså vikten med "bara" ca 18kg Detta känns lite surt. Intressant oxå att de smalare framdäcken vägde mer än bakdäcken?!? Braidfälgarna ser dock bättre ut på bilen än jag trodde att de skulle göra. Jag var inte så förtjust i utseendet när jag fick dem, nästan lite US-pickup-feeling. De känns dock helt naturliga på bilen, inget som sticker ut på något konstigt sätt. Smaken är ju dock som baken... Testkörning kommer till helgen.

#33 Steffe

Steffe

Member

• Pip
  • 231 posts

Posted 20 November 2009 - 01:56 PM

Halloj! Här är lite bilder pÃ¥ fälgarna. Jag tycker inte skillnaden blev sÃ¥ jättedramatisk, men bilen blev betydligt smidigare i stadstrafik i alla fall. More info later... Attached File  BRAID_1.jpg   110.67KB   7 downloads

Edited by Steffe, 20 November 2009 - 02:00 PM.

#34 Alfons

Alfons

Super Member

• PipPip
  • 422 posts

Posted 22 November 2009 - 02:59 PM

Hejsan!
Jag har oxå försökt titta på Lotus egna setuper av bilen.
Tittar man på Elise S1 så har den 185/55R15 fram och 205/50R16 bak.
Att de sedan gått upp i fälgdimension på nyare modeller tror jag varit en utseende/marknadskrav snarare än ett försök att öka körglädjen.

Så min grundinställning är att mindre fälgar smalare däck kommer att göra bilen roligare, sedan är det förstås en justeringsfråga att få vettiga dimensioner, och jag är inte alls säker på att detta kommer att bli bra.

Dessutom har jag redan börjat fundera på att jag kanske skulle köpt ATS DTC 15" fälgar runt runt om....Jag trodde inte att det kunde vara så stor viktskillnad på fälgar i samma storlek, men det är en annan fråga.. puh.

Jag vill inte låta besserwisser nu, men hur kan bilen bli mer smidig i stadstrafik med en liten skillnad i däcksbredd/hjulvikt? Jag förstår inte riktigt det.
Nåväl att Elise S1 har smalare däck än Speedstern, men så väger den också bara runt 755 kg.
Men det viktigaste är att du blir nöjd Steffe chinky chinky

Edited by Alfons, 22 November 2009 - 03:00 PM.

#35 Steffe

Steffe

Member

• Pip
  • 231 posts

Posted 23 November 2009 - 11:35 AM

När jag hade 215/245 med 18"- fälgarna så blev bilen väldigt känslig för ojämnheter i vägen, fartgupp, nedsänkta trottoarkanter mm. Det rycker i ratten när man kör över ojämnheter och det känns som att de sliter på styrningen. Även när man bromsar så känns det att det drar i ratten vid ojämnheter i vägen tex hjulspår (i princip alla vägar i Sverige har dessa ojämnheter). Hade vägen varit perfekt överallt så hade det nog inte varit några problem. Jag kan dessutom obehindrat göra fulla rattutslag när jag parkerar utan att hjulen tar i inne i hjulhusen. Skillnaden skall dock inte överdrivas, bilen hade god körbarhet med de större fälgarna och det skulle nog gå att köra väldigt fort på bana med dessa. Min bedömning bygger på 18"-fälgarna som jag har. Jag vet ju inte hur bilen är med 17"-orginal setup den är säkert betydligt bättre... Nöjd blir jag aldrig :rolleyes:

Edited by Steffe, 23 November 2009 - 11:36 AM.

#36 motorzon

motorzon

Member

• Pip
  • 144 posts

Posted 18 December 2009 - 10:38 AM

Hej, Någon som har koll på hur man lossar intrumentbrädan. Sitter den limmad eller skruvad?

#37 Fredrik Johansson

Fredrik Johansson

Member

• Pip
  • 85 posts

Posted 18 December 2009 - 11:26 AM

Hej, Någon som har koll på hur man lossar intrumentbrädan. Sitter den limmad eller skruvad?

Sitter skuvar bakom dom silvriga frontlisterna, så du får ta bort dom först så ser du skruvarna snett underifrån 4 eller 5 st om jag inte minns fel.

Mvh Fredrik

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users