Jump to content


Photo

Diverse Speedster Frågor


  • Please log in to reply
36 replies to this topic

#1 Steffe

Steffe

    Member

  • Pip
  • 231 posts
  • Gender:Male
  • Location:Boras, Sweden

Posted 13 October 2009 - 08:17 PM

Hejsan! I helgen köpte jag min Speedster med serienummer 0017. Nu vimlar det av frågor och tankar om bilen. Bilen kommer att användas till pendling och nöjes-körning Jag har pendlat 2 dagar med den nu och införskaffat öronproppar, så nu är ljudproblemet löst. Fråga nr: 1 Bilen har följande däckdimensioner Fram: 215/40R18 Bak: 245/35R18 Fälgar: 8Jx18 runt om Detta är alldeles för stort för mig Jag planerar att ha: Fram: Kuhmo KU31(sportigt däck) 195/60R15 fälg: 6Jx15 Bak: Kuhmo KU31(sportigt däck) 205/55R16 fälg: 7Jx16 Egentligen ville jag ha 185/65R15 fram, men den dimensionen finns inte bland Kuhmos KU31 däck utan man får ta ett mindre sportigt däck i såfall. Däcken fram kostar 855kr/st och 1000kr/st bak. Är priserna vettiga på däcken? Tror ni att detta kan var en vettig setup för en bil som skall vara smidig och rolig i trafiken. (jag vill helst inte gå upp i fälgdimension, däremot kan jag laborera med däcken) Fråga nr:2 Förardörren sitter för lågt (nuddar nästan tröskellådan). När jag tittade på gångjärnen så ser dörren ut att vila mot det lägre gångjärnet och har även skavt detta. Den övre plastlagringen verkar vara på väg upp ur gångärnet. Jag har inte hittat någon info om detta på forumet. Är detta ett känt fel? Måste jag byta plastlagringar eller kan jag justera gångärnen på något sätt? Fråga nr:3 Opelemblemet i ratten är bortplockat men det går inte att hitta som enskild reservdel Finns detta emblem att köpa någonstans. Fråga nr:4 Bilen har ett öppet koniskt luftfilter. Påverkar detta ljudnivån mycket? Jag funderar på köpa och montera en orginal luftburk igen, så man kanske kan sänka ljudnivån lite. Fråga nr:5 Går det att justera sätet så att det lutar lite mer bakåt tex med någon distans vid främre infästningen Jag har tusen andra saker oxå... som jag inte kommer på just nu. Fanken vad jag är lycklig!!!!

#2 haggi961

haggi961

    1cobrav8 is my god

  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6,003 posts
  • Gender:Male
  • Location:Richmond, N.Yorks
  • Interests:Keeping fit and in shape, and pretty much anything to do with an engine.

Posted 13 October 2009 - 08:35 PM

hey och välkomnandekompisen och får något föreställer av din bil upp ledset, men jag cant hjälp som du med några av ifrågasätter

#3 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 13 October 2009 - 09:35 PM

1 - Elise anses ha optimalare dimensioner. 195/225, så att anpassa mot det är nog inte fel. 4 - Ja, det påverkar ljudet. Speedsterägare med originalfilter som åkt med mig undrar direkt över ljudet. Ljudet gör även att det känns sportigare än vad det är. 5 - Det kan man göra men då bältet sitter fast i stolen så kanske man skall vara försiktig. Är du lång kanske du slår i huvudet i "störtbågeskyddet". EDIT: Välkommen hit!

Edited by Nillet, 13 October 2009 - 09:36 PM.


#4 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 14 October 2009 - 10:43 AM

1. Vad Nillet menar är Lotus Exige, den har 195/225 fram/bak :) Det finns fälgar som passar rakt av, jag hade Team Dynamics TD 1.2 195/45-16" fram och 225/45-17" bak.

http://www.thorneymo...roducts_id=2899

4. Jag tog bort konat luftfilter och satte dit originalburken, filtrerar bättre och skönt att slippa insugets kippande efter luft tycker jag. Ger antagligen någon extra hästkraft med kallare insugsluft också.

#5 Steffe

Steffe

    Member

  • Pip
  • 231 posts
  • Gender:Male
  • Location:Boras, Sweden

Posted 14 October 2009 - 11:05 AM

Tackar för svaren. Det känns som att jag inte är helt fel ute med däcken, funderar lite på om man skulle våga sig på 175-or fram men det kanske blir lite väl svajigt. Jag har tittat på Elisens dimensioner och försökt matcha mot detta. Dessutom tänker jag att eftersom nästa 2/3-delar av vikten ligger över bakaxeln så skall däck/fälg bak klara dubbelt så stor belastning i förhållande till framhjulen? Vet inte om det är korrekt att tänka på det viset? Jag vill ha en bil som är lite lätt understyrd. och inte vattenplanar. Bra att få det här med luftburken bekräftat, jag misstänkte att det öppna filtret bidrog till det hysteriska ljudet. Jag får försöka skaffa en orginalburk, helt enkelt. Ingen som har erfarenhet av gångjärnen till dörren...

#6 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 14 October 2009 - 05:08 PM

Tackar för svaren.
Det känns som att jag inte är helt fel ute med däcken, funderar lite på om man skulle våga sig på 175-or fram men det kanske blir lite väl svajigt.
Jag har tittat på Elisens dimensioner och försökt matcha mot detta. Dessutom tänker jag att eftersom nästa 2/3-delar av vikten ligger över bakaxeln så skall däck/fälg bak klara dubbelt så stor belastning i förhållande till framhjulen?
Vet inte om det är korrekt att tänka på det viset?
Jag vill ha en bil som är lite lätt understyrd. och inte vattenplanar.

Bra att få det här med luftburken bekräftat, jag misstänkte att det öppna filtret bidrog till det hysteriska ljudet.
Jag får försöka skaffa en orginalburk, helt enkelt.

Ingen som har erfarenhet av gångjärnen till dörren...

Dörrarna kan justeras där gångjärnen sitter bultade i chassit. Lossa de fyra(?) bultarna lite grann. Dels kan man skjuta dörren framåt-bakåt och uppåt-nedåt men även vinkla den så att dörrlåsänden kommer högre eller lägre jämfört med gångjärnsänden. Sist jag pysslade med dörrarna hade jag front-clam av vilket var ett tag sen så jag minns inte om det är ett måste eller ej för att nå dessa bultar. Med shims kan man justera hur pass långt ut från bilens längdaxel dörren sitter infästad (dvs hur bred bilen ska vara). Låspinnen kan också justeras, den går att skjuta runt åt alla möjliga ledder om man lossar den lite, såväl i upp/ned som in/ut, dock ej så mycket fram/bak (kanske med brickor?).

#7 Dflex

Dflex

    Member

  • Pip
  • 119 posts

Posted 14 October 2009 - 08:43 PM

Använder bilen mest för vanlig körning och då tycker jag det känns trygt och lättmanövrerat med orginalsettupen som har 175:or fram (225 bak?). Då blir den svagt understyrd och eftersom bilen nästan inte väger något fram så är det nog inte helt fel med tanke på vattenplaning heller. Kraftigt regn är annars då jag känner mig minst bekväm med speedstern. Lite osäker på vad du menar med hänger på det under gångjärnet? Finns ju bara ett per dörr? Plastbussning du nämner är nog bara pluppen som sitter i för att skydda insexskruven. Sitter dörren löst om du försöker röra den upp och ner när den är öppen? I så fall är det nog den skruven som behöver dras åt. Går att justera dörrens vinkel med de fyra skruvarna mot chassit utan att ha frontklammen av. Går faktiskt ta av hela dörren utan att ta av clammen men då är det rätt tålamodsprövande att trycka dit den igen mot fjäderbläcket som ska hålla dörren öppen (vilket också var det jag skulle byta när jag gjorde det)

#8 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 15 October 2009 - 08:29 AM

Jag tror att 205 kan bli för smalt bak... Risken är överhängande att bilen blir överstyrd med 195 fram och 205 bak, och det är inge vidare i en nödsituation med en mittmotorbil på gata. Försök hitta bredare bakdäck. Själv tycker jag att 225 bak och 195 fram ger en trevlig balans i bilen, den blir nästan neutral (mkt svag understyrd) i sitt beteende. Ett annat alternativ är att sätta dit en rejäl krängare fram som kompenserar och flyttar greppet till bakdäcken trots den smala dimensionen.

#9 Steffe

Steffe

    Member

  • Pip
  • 231 posts
  • Gender:Male
  • Location:Boras, Sweden

Posted 16 October 2009 - 06:59 PM

Angående gångärnet så skulle man kunna säga att dörrens gångjärn skaver mot den nedre delen av bilens gångjärn. Gångjärnet är inte centrerat i höjdled. Vet inte om det blev tydligare. Jag kommer nog köra 185 däck fram. Helst hade jag velat ha 175:or men det blir svårt att få rätt profil i den dimensionen med 15-tums fälgar. Fälgar planerar jag att köpa måttbeställda från Braid via Mocomp. Fram: WINRACE TA 6J/15 ET:26 Bak: WINRACE T 7J/16 ET:36 Det kommer att kosta ca 7000kr De skall vara lite lättare, billigare och rymligare för bromsoken än tex Compomotives 5-ekrade Någon som har erfarenhet av Braid? Själv hade jag aldrig hört talas om dem, innan jag kontaktade Mocomp. Tackar för svaren. mvh Steffe

Attached Files


Edited by Steffe, 16 October 2009 - 07:00 PM.


#10 Alfons

Alfons

    Super Member

  • PipPip
  • 422 posts
  • Gender:Male

Posted 02 November 2009 - 08:07 AM

Någon som vet om man får plats med 255/40-17 bak? Räcker fälgarna till för det? Jag har ATS DTC.

#11 Stefan_A

Stefan_A

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg, Sweden
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 02 November 2009 - 04:25 PM

Någon som vet om man får plats med 255/40-17 bak?
Räcker fälgarna till för det? Jag har ATS DTC.


Cargraphic i Tyskland erbjuder iallafall 8,5x18 ET35 med 255/35R18 till Speedstern. Sedan kan säkert någon tekniskt bevandrad person räkna ut om det är större eller mindre än 255/40R17. Vad har du för bredd på fälgarna?

Länk till Cargraphic; >Länk<

#12 Geir Haugen

Geir Haugen

    Member

  • Pip
  • 10 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norway

Posted 02 November 2009 - 06:18 PM

Fälgar planerar jag att köpa måttbeställda från Braid via Mocomp.
Fram:
WINRACE TA 6J/15 ET:26
Bak:
WINRACE T 7J/16 ET:36

Det kommer att kosta ca 7000kr
De skall vara lite lättare, billigare och rymligare för bromsoken än tex Compomotives 5-ekrade
NÃ¥gon som har erfarenhet av Braid?
Själv hade jag aldrig hört talas om dem, innan jag kontaktade Mocomp.

Tackar för svaren.

mvh
Steffe


Jag har dessa själv, men i 7x17 ock 8x18. Har kørt mycket banträffar, med til dels rallycross-tendenser, och dom är fortfarande runda.
Mycket stryktålig vil jag säga. Dom är inte direkt lätta.

#13 Steffe

Steffe

    Member

  • Pip
  • 231 posts
  • Gender:Male
  • Location:Boras, Sweden

Posted 02 November 2009 - 07:18 PM

Va är dom inte lätta??? :rolleyes: Det är ju därför jag valde dem, jag får väl väga dem när jag får leveransen. Sedan är det väl i och för sig däcken och fälgdimensionerna som påverkar vikten mest kan jag tro. Däcken är beställda från däckonline, de skall komma från tyskland nu i veckan. Dimensionerna blev: Fram Continental PremiumContact 2 175/65 R15 805kr/st Bak Continental PremiumContact 195/55 R16 950kr/st Detta var nästan de dyraste däcken som jag hittade och de hade fått mycket beröm av tyska biltidningar så de måste väl vara bra antar jag. Dörrgångjärnan är fixade. Det var den övre skruven (under plastlocket )som hade börjat skruva upp sig. Jag har även köpt en orginal luftfilterburk hos Opel för 1400kr Tändstift, Opelemblem och lite annat Så snart är bilen i orginalskick igen (förutom fälgar /däck) Samtidigt har min gamla Porsche 924S dött fullständigt, den vägrar bara att starta. Det kostar att ligga på topp.... mvh Steffe

#14 Sliparn

Sliparn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 750 posts
  • Gender:Male
  • Location:Tranås Sweden

Posted 02 November 2009 - 09:07 PM

Va är dom inte lätta??? :rolleyes:
Det är ju därför jag valde dem, jag får väl väga dem när jag får leveransen.
Sedan är det väl i och för sig däcken och fälgdimensionerna som påverkar vikten mest kan jag tro.

Däcken är beställda från däckonline, de skall komma från tyskland nu i veckan.
Dimensionerna blev:
Fram
Continental PremiumContact 2 175/65 R15 805kr/st
Bak
Continental PremiumContact 195/55 R16 950kr/st

Detta var nästan de dyraste däcken som jag hittade och de hade fått
mycket beröm av tyska biltidningar så de måste väl vara bra antar jag.

Dörrgångjärnan är fixade. Det var den övre skruven (under plastlocket )som hade börjat skruva upp sig.

Jag har även köpt en orginal luftfilterburk hos Opel för 1400kr
Tändstift, Opelemblem och lite annat
Så snart är bilen i orginalskick igen (förutom fälgar /däck)

Samtidigt har min gamla Porsche 924S dött fullständigt, den vägrar bara att starta.

Det kostar att ligga på topp....

mvh
Steffe

Grattis till köpet!
Hoppas det funkar med däcken du beställt.

Jag gjorde misstaget att sätta på ett par Continental 225/55 -17 "Svensson däck" bak en gång
Dom var inte billiga, och fungerade säkert jättebra på en volvo v70, men inte alls på speedstern.
det känndes som bakändan vandrade över hela vägen vid minsta rattrörelse!
jag vågade knappt köra snabbare än 70 km, förmodligen beroende på alldeles för mjuka däcksidor?
Sedan kom jag över beg däck och fälg av "Skogshuggarn" i Borås.
ATS DTC superlight med Kumho Ecsta MX 215/40 17 245/40 17, dom var ruskigt stadiga på vägen,
med dessa så kändes bilen stadig och säker långt över 200km.
Dom R-däcken jag kör på nu (Kumho Ecsta V70) är dock inte lika stadiga på vägen, men kanon på bana.

Så ska man få glädje av speedsterns underbara chassie, så är nog rätt däck ett måste!
vad som är rätt? tja.. det är väl bara att prova och se.

/Erik

#15 Stefan_A

Stefan_A

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg, Sweden
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 03 November 2009 - 05:47 AM

Appropå ATS DTC så finns de faktiskt även i 15" hos Moto-Concept

ATS DTC das begehrte Motorsport-Rad erhalten sie bei uns als Satz
2x 7x15 u. 2x 8x15 5/110 in Silber



#16 Alfons

Alfons

    Super Member

  • PipPip
  • 422 posts
  • Gender:Male

Posted 03 November 2009 - 06:39 AM

Någon som vet om man får plats med 255/40-17 bak?
Räcker fälgarna till för det? Jag har ATS DTC.


Cargraphic i Tyskland erbjuder iallafall 8,5x18 ET35 med 255/35R18 till Speedstern. Sedan kan säkert någon tekniskt bevandrad person räkna ut om det är större eller mindre än 255/40R17. Vad har du för bredd på fälgarna?

Länk till Cargraphic; >Länk<


9 tums bak. Men R-däck kräver bredare fälgar har jag för mig, så jag vet inte om det räcker. 245 bredd hittar jag inte i Dunlop Direzza som jag vill ha.

#17 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 03 November 2009 - 07:35 AM

Någon som vet om man får plats med 255/40-17 bak?
Räcker fälgarna till för det? Jag har ATS DTC.


Cargraphic i Tyskland erbjuder iallafall 8,5x18 ET35 med 255/35R18 till Speedstern. Sedan kan säkert någon tekniskt bevandrad person räkna ut om det är större eller mindre än 255/40R17. Vad har du för bredd på fälgarna?

Länk till Cargraphic; >Länk<


9 tums bak. Men R-däck kräver bredare fälgar har jag för mig, så jag vet inte om det räcker. 245 bredd hittar jag inte i Dunlop Direzza som jag vill ha.

245 r-däck fungerar alldeles utmärkt på 9 tums fälg.

#18 Alfons

Alfons

    Super Member

  • PipPip
  • 422 posts
  • Gender:Male

Posted 03 November 2009 - 07:54 AM

Någon som vet om man får plats med 255/40-17 bak?
Räcker fälgarna till för det? Jag har ATS DTC.


Cargraphic i Tyskland erbjuder iallafall 8,5x18 ET35 med 255/35R18 till Speedstern. Sedan kan säkert någon tekniskt bevandrad person räkna ut om det är större eller mindre än 255/40R17. Vad har du för bredd på fälgarna?

Länk till Cargraphic; >Länk<


9 tums bak. Men R-däck kräver bredare fälgar har jag för mig, så jag vet inte om det räcker. 245 bredd hittar jag inte i Dunlop Direzza som jag vill ha.

245 r-däck fungerar alldeles utmärkt på 9 tums fälg.


Ja, det har jag kört med i 3 år.

#19 Steffe

Steffe

    Member

  • Pip
  • 231 posts
  • Gender:Male
  • Location:Boras, Sweden

Posted 03 November 2009 - 08:17 AM

225/55 - 17" Blir inte det en väldigt stor hjuldiameter för Speedstern? Det kanske var det som gjorde bilen konstig i uppträdandet? Nu blir man ju riktigt nervös för däckinköpet. Jag har väl mest tänkt att smalare däck med mindre fälgar kommer göra bilen smidigare och piggare. Samtidigt så offrar man naturligtvis grepp men att bilen skulle få sämre körbarhet och körglädje var ju inte tanken direkt. Sedan är ju det här med däckprofiler och höjden på däcksidorna ett kapitel för sig... 195/55 har nästan samma höjd på däcksidorna som 235/45 175/65 har nästan samma höjd på däcksidorna som 205/55 Jag återkommer med körtester och högfartsprover! mvh Testpiloten

#20 Ynot

Ynot

    Member

  • Pip
  • 46 posts
  • Gender:Male
  • Location:Maramö sÃ¥ klart

Posted 03 November 2009 - 11:22 AM

Va är dom inte lätta??? :rolleyes:
Det är ju därför jag valde dem, jag får väl väga dem när jag får leveransen.
Sedan är det väl i och för sig däcken och fälgdimensionerna som påverkar vikten mest kan jag tro.

Däcken är beställda från däckonline, de skall komma från tyskland nu i veckan.
Dimensionerna blev:
Fram
Continental PremiumContact 2 175/65 R15 805kr/st
Bak
Continental PremiumContact 195/55 R16 950kr/st

Detta var nästan de dyraste däcken som jag hittade och de hade fått
mycket beröm av tyska biltidningar så de måste väl vara bra antar jag.

Dörrgångjärnan är fixade. Det var den övre skruven (under plastlocket )som hade börjat skruva upp sig.

Jag har även köpt en orginal luftfilterburk hos Opel för 1400kr
Tändstift, Opelemblem och lite annat
Så snart är bilen i orginalskick igen (förutom fälgar /däck)

Samtidigt har min gamla Porsche 924S dött fullständigt, den vägrar bara att starta.



Det kostar att ligga på topp....

mvh
Steffe

Bygg om porschen till höfläkt och sälj den till närmaste bonde!!! :groupjump:




2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users