Jag håller på med vad som för mig är en monsterskruvning.
Byte av avgassystem och insug. Kanske t.o.m kylare.
Det känns lite grand som om jag ligger i en annan dimension så jag har inte ordat så mycket om det.
Men det är lite tyst här det är det faktiskt.
Det där är ju mekning som inte skäms för sig.
Avgasbyte är väl en baggis, såvida inte rostiga orginalbultar ställer till förtret. Det sätter både tålamod och uppfinningsrikedom på prov.
Byte av insug är mer skruvande än vad jag har gjort på min orginalmotor hittils. Var det dessutom inte en massa pyssel med platsbrist kring generatorn?
Inte för att skrämma dig, men kylarbyte är ett jäkla skruvande, ingen raketforskning, men troligen ett helgprojekt om du aldrig har haft av frontclammen tidigare, men det är skönt att ha det gjort så man slipper oroa sig för att orginalkylaren ska ge upp... Jag har varit med om det, inte kul, speciell inte sent på kvällen dagen innan man ska med tidiga färjan till Gotland.
Själv har jag mjukstartat ikväll med att ta bort undertrayen och palla upp bilen på pallbockar. I morgon blir det rearclam off samt lite pyssel med det hemliga projektet... Kanske hinner jag lyfta ur motor och låda också, iaf tömma ur nödvändiga vätskor.
Måste till opel och beställa kam- och vattenpumpkedjekiten i veckan också, någon som har koll på artikelnr?
Både insug och avgas är klart. Avgaset hade rostiga skruvar (surprise) och det var riktigt trångt och eländigt men allting lossnade till slut.
Insuget var bara trångt och eländigt.
Jag hade turen att att ha 100A generatorn så det var bara att kapa en bult och skruva dit. Jaja, bara och bara.
Det är ju en månad kvar till premiärturen, jag hoppas det räcker för ett kylarbyte. Jag är inte så snabb av mig.
Jag har kommit på att jag har den gamla modellen av kamkedja. Hur varsk skall man vara? Bilen har gått ca 3000 mil hittills.
Kul att se att det har blivit lite liv i forumet nu i alla fall.