Jump to content


Photo

F-N Va Dött Det Var Här Då...


  • Please log in to reply
83 replies to this topic

#21 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 11 February 2011 - 11:57 PM

...Fler konbanor låter riktigt roligt, det verkar tyvärr som att banprojektet ihop med Lotus-klubben runnit ut lite i sanden...

Lotusklubben verkar satsa allt på sin banträff på Knutan i Maj. Har inte koll på om det blir något banåka i klubbregi norr om Hallandsåsen...

Hoppas att man kan hänga med er på nå'n konbana i år igen.

:)

(Premiärpost här för Falk...)


Välkommen!
chinky chinky

#22 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 12 February 2011 - 07:51 AM


Jag håller på med vad som för mig är en monsterskruvning.
Byte av avgassystem och insug. Kanske t.o.m kylare.
Det känns lite grand som om jag ligger i en annan dimension så jag har inte ordat så mycket om det.

Men det är lite tyst här det är det faktiskt.


Det där är ju mekning som inte skäms för sig. thumbsup

Avgasbyte är väl en baggis, såvida inte rostiga orginalbultar ställer till förtret. Det sätter både tålamod och uppfinningsrikedom på prov.

Byte av insug är mer skruvande än vad jag har gjort på min orginalmotor hittils. Var det dessutom inte en massa pyssel med platsbrist kring generatorn?

Inte för att skrämma dig, men kylarbyte är ett jäkla skruvande, ingen raketforskning, men troligen ett helgprojekt om du aldrig har haft av frontclammen tidigare, men det är skönt att ha det gjort så man slipper oroa sig för att orginalkylaren ska ge upp... Jag har varit med om det, inte kul, speciell inte sent på kvällen dagen innan man ska med tidiga färjan till Gotland.

Själv har jag mjukstartat ikväll med att ta bort undertrayen och palla upp bilen på pallbockar. I morgon blir det rearclam off samt lite pyssel med det hemliga projektet... Kanske hinner jag lyfta ur motor och låda också, iaf tömma ur nödvändiga vätskor.

Måste till opel och beställa kam- och vattenpumpkedjekiten i veckan också, någon som har koll på artikelnr?

Jag tog hem mina kjedjor med tillbehör från denna sida,
http://www.z22se.co.uk/shop/
tog 1v så hade jag det på lådan chinky chinky passade även på att ta hem egr cheeter och plåt för att ersätta egr-ventilen

Edited by kanngard, 12 February 2011 - 07:52 AM.


#23 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 12 February 2011 - 05:25 PM


Jag håller på med vad som för mig är en monsterskruvning.
Byte av avgassystem och insug. Kanske t.o.m kylare.
Det känns lite grand som om jag ligger i en annan dimension så jag har inte ordat så mycket om det.

Men det är lite tyst här det är det faktiskt.


Det där är ju mekning som inte skäms för sig. thumbsup

Avgasbyte är väl en baggis, såvida inte rostiga orginalbultar ställer till förtret. Det sätter både tålamod och uppfinningsrikedom på prov.

Byte av insug är mer skruvande än vad jag har gjort på min orginalmotor hittils. Var det dessutom inte en massa pyssel med platsbrist kring generatorn?

Inte för att skrämma dig, men kylarbyte är ett jäkla skruvande, ingen raketforskning, men troligen ett helgprojekt om du aldrig har haft av frontclammen tidigare, men det är skönt att ha det gjort så man slipper oroa sig för att orginalkylaren ska ge upp... Jag har varit med om det, inte kul, speciell inte sent på kvällen dagen innan man ska med tidiga färjan till Gotland.

Själv har jag mjukstartat ikväll med att ta bort undertrayen och palla upp bilen på pallbockar. I morgon blir det rearclam off samt lite pyssel med det hemliga projektet... Kanske hinner jag lyfta ur motor och låda också, iaf tömma ur nödvändiga vätskor.

Måste till opel och beställa kam- och vattenpumpkedjekiten i veckan också, någon som har koll på artikelnr?


Både insug och avgas är klart. Avgaset hade rostiga skruvar (surprise) och det var riktigt trångt och eländigt men allting lossnade till slut.
Insuget var bara trångt och eländigt.
Jag hade turen att att ha 100A generatorn så det var bara att kapa en bult och skruva dit. Jaja, bara och bara. :closedeyes:
Det är ju en månad kvar till premiärturen, jag hoppas det räcker för ett kylarbyte. Jag är inte så snabb av mig.

Jag har kommit på att jag har den gamla modellen av kamkedja. Hur varsk skall man vara? Bilen har gått ca 3000 mil hittills.

Kul att se att det har blivit lite liv i forumet nu i alla fall.

#24 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 12 February 2011 - 06:12 PM



Jag håller på med vad som för mig är en monsterskruvning.
Byte av avgassystem och insug. Kanske t.o.m kylare.
Det känns lite grand som om jag ligger i en annan dimension så jag har inte ordat så mycket om det.

Men det är lite tyst här det är det faktiskt.


Det där är ju mekning som inte skäms för sig. thumbsup

Avgasbyte är väl en baggis, såvida inte rostiga orginalbultar ställer till förtret. Det sätter både tålamod och uppfinningsrikedom på prov.

Byte av insug är mer skruvande än vad jag har gjort på min orginalmotor hittils. Var det dessutom inte en massa pyssel med platsbrist kring generatorn?

Inte för att skrämma dig, men kylarbyte är ett jäkla skruvande, ingen raketforskning, men troligen ett helgprojekt om du aldrig har haft av frontclammen tidigare, men det är skönt att ha det gjort så man slipper oroa sig för att orginalkylaren ska ge upp... Jag har varit med om det, inte kul, speciell inte sent på kvällen dagen innan man ska med tidiga färjan till Gotland.

Själv har jag mjukstartat ikväll med att ta bort undertrayen och palla upp bilen på pallbockar. I morgon blir det rearclam off samt lite pyssel med det hemliga projektet... Kanske hinner jag lyfta ur motor och låda också, iaf tömma ur nödvändiga vätskor.

Måste till opel och beställa kam- och vattenpumpkedjekiten i veckan också, någon som har koll på artikelnr?


Både insug och avgas är klart. Avgaset hade rostiga skruvar (surprise) och det var riktigt trångt och eländigt men allting lossnade till slut.
Insuget var bara trångt och eländigt.
Jag hade turen att att ha 100A generatorn så det var bara att kapa en bult och skruva dit. Jaja, bara och bara. :closedeyes:
Det är ju en månad kvar till premiärturen, jag hoppas det räcker för ett kylarbyte. Jag är inte så snabb av mig.

Jag har kommit på att jag har den gamla modellen av kamkedja. Hur varsk skall man vara? Bilen har gått ca 3000 mil hittills.

Kul att se att det har blivit lite liv i forumet nu i alla fall.


Härligt jobbat! hoppas allt fungerar sen vid körning :rolleyes:

Kamkjedjan håller mer än ca 10000mil för engelsmännen om jag har läst rätt, men vissa gått av vid 8-9000mil men då pga hård körning på bana och dåligt underhållen med olja.
Min har gått snart 8000mil så nu när man har eget garage så tänkte jag passa på att byta så jag slipper oroa mig :wacko:

#25 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 12 February 2011 - 09:07 PM

Det är nog ingen fara med 3000 mil... Jag har också den gamla kedjan och små oljespridarna, min har gått över 8000 mil, över 30 bandagar (inklusive 33 varv på ringen) och den lever fortfarande, men nu börjar jag bli orolig så jag tänker byta den.

#26 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 13 February 2011 - 09:21 AM

Det är nog ingen fara med 3000 mil...

Jag har också den gamla kedjan och små oljespridarna, min har gått över 8000 mil, över 30 bandagar (inklusive 33 varv på ringen) och den lever fortfarande, men nu börjar jag bli orolig så jag tänker byta den.

Vad går kjedjerna på här i sverige?
kollade aldrig upp det utan tog hem dom från england direkt

#27 error

error

    Super Member

  • PipPip
  • 372 posts
  • Gender:Male
  • Location:Fagersta, Sweden

Posted 13 February 2011 - 09:41 AM

Jag tror att om man bara sköter oljan som man ska så är det ingen risk att munstycket som smörjer kjedjan sätter igen. Och om kjdejan börjar bli sliten så kommer det att höras.

#28 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 13 February 2011 - 10:43 AM

Zzzzz Det är både kallt, mörkt och trångt i garaget - därför händer inte ett jota med bilen. På vintrarna är det andra hobbies som får uppmärksamheten. För den initierade kan jag berätta att det byggs kloner av en ODS, en 2203 och kanske en Express till en kompis också :) ... Allra mest kul vore om MarkV:s jobb med ECU-programmeringen blev tillgängligt.

#29 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 13 February 2011 - 11:28 AM

det byggs kloner av en ODS, en 2203 och kanske en Express till en kompis också :) ...



ODS??
2203??
Kan en Express vara en Volvo 145 Express???

#30 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 13 February 2011 - 12:11 PM


det byggs kloner av en ODS, en 2203 och kanske en Express till en kompis också :) ...



ODS??
2203??
Kan en Express vara en Volvo 145 Express???



Jag är också nyfiken nu... google och wikipedia var inte mycket till hjälp...

själv satte jag ihop en lista på 20(!) punkter igår kväll över vad som MÅSTE göras på bilen innan säsongen startar... Nu känns det helt plötsligt jobbigt...

Dessutom tillkom fyra punkter till som jag skulle vilja göra...

Jag tro det är dags att sätta upp listan i garaget så jag kan börja stryka det som blir gjort.

Det börjar bli dags att göra en separat tråd för mina projekt fram till våren.

#31 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 18 February 2011 - 03:44 PM


Det är nog ingen fara med 3000 mil...

Jag har också den gamla kedjan och små oljespridarna, min har gått över 8000 mil, över 30 bandagar (inklusive 33 varv på ringen) och den lever fortfarande, men nu börjar jag bli orolig så jag tänker byta den.

Vad går kjedjerna på här i sverige?
kollade aldrig upp det utan tog hem dom från england direkt


Du kan känna dig trygg i ditt beslut...

Opel vill ha drygt 2900:- för kamkedjekitet och 2600:- för balansaxelkitet. Det blir mao en englandsbeställning från mig också. Mycket grejer på gång från öarna nu... ;)

#32 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 18 February 2011 - 04:16 PM



Det är nog ingen fara med 3000 mil...

Jag har också den gamla kedjan och små oljespridarna, min har gått över 8000 mil, över 30 bandagar (inklusive 33 varv på ringen) och den lever fortfarande, men nu börjar jag bli orolig så jag tänker byta den.

Vad går kjedjerna på här i sverige?
kollade aldrig upp det utan tog hem dom från england direkt


Du kan känna dig trygg i ditt beslut...

Opel vill ha drygt 2900:- för kamkedjekitet och 2600:- för balansaxelkitet. Det blir mao en englandsbeställning från mig också. Mycket grejer på gång från öarna nu... ;)

Ojdå.. det var lite väl saftigt! då sparade jag nästan 3000 på det
Undrar vad man kan köpa sig för dom pengarna :D Nya cammar kanske, men vet ej om det är enkelt att bara byta eller om man måste ta och lämna in det jobbet isf :rolleyes:

#33 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 18 February 2011 - 06:12 PM




Det är nog ingen fara med 3000 mil...

Jag har också den gamla kedjan och små oljespridarna, min har gått över 8000 mil, över 30 bandagar (inklusive 33 varv på ringen) och den lever fortfarande, men nu börjar jag bli orolig så jag tänker byta den.

Vad går kjedjerna på här i sverige?
kollade aldrig upp det utan tog hem dom från england direkt


Du kan känna dig trygg i ditt beslut...

Opel vill ha drygt 2900:- för kamkedjekitet och 2600:- för balansaxelkitet. Det blir mao en englandsbeställning från mig också. Mycket grejer på gång från öarna nu... ;)

Ojdå.. det var lite väl saftigt! då sparade jag nästan 3000 på det
Undrar vad man kan köpa sig för dom pengarna :D Nya cammar kanske, men vet ej om det är enkelt att bara byta eller om man måste ta och lämna in det jobbet isf :rolleyes:


Jag har köpt mycket från USA, om man kan vänta är det normalt billigare..

#34 Fernström

Fernström

    Member

  • Pip
  • 63 posts

Posted 18 February 2011 - 07:42 PM

Ja nu när dagarna blir längre börjar abstinensen verkligen göra sig gällande! Själv skulle jag behöva göra ett kamremsbyte. Någon som vet en bra verkstad för detta i GBG regionen och vad som är rimligt att betala? Är det förresten svårt att fixa själv?

#35 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 19 February 2011 - 07:51 AM

Ja nu när dagarna blir längre börjar abstinensen verkligen göra sig gällande! Själv skulle jag behöva göra ett kamremsbyte. Någon som vet en bra verkstad för detta i GBG regionen och vad som är rimligt att betala?

Är det förresten svårt att fixa själv?


Det skall tydligen gå att byta kamkedjan utan att ta ur motorn. Men jag förstår inte hur... specialverktyg..
Själv har jag haft ur och isär motorn helt vid två tillfällen. Har, vid första tillfället, dragit av ett par bultar när jag försökt lossa dem, ja jag drog och rätt håll ;) . Med andra ord så menar jag att motor ur gäller.

Behöver den bytas?

#36 Fredrik Johansson

Fredrik Johansson

    Member

  • Pip
  • 85 posts
  • Gender:Male
  • Location:Trollhättan

Posted 19 February 2011 - 08:55 AM

I detta fallet är det väl en speedster turbo? Den har väl kamrem.
N/A har kedja.

Själv så står bilen färdig och klar att köras med nu, efter allt krångel förra året som gjorde att det inte blev en enda träff.
Köres i bänken för ett par veckor sedan med ett resultat på 402hk och en rak fin kurva på 450Nm i vrid för skydda orginal fodren och stakarna.
Varvar dock 8000 så vi får se hur det lirar i år.
Så hoppas kunna köra många träffar i år, lirar allt så måste jag försöka ta mig till någon speedster träff med konbanekörning.



Ja nu när dagarna blir längre börjar abstinensen verkligen göra sig gällande! Själv skulle jag behöva göra ett kamremsbyte. Någon som vet en bra verkstad för detta i GBG regionen och vad som är rimligt att betala?

Är det förresten svårt att fixa själv?


Det skall tydligen gå att byta kamkedjan utan att ta ur motorn. Men jag förstår inte hur... specialverktyg..
Själv har jag haft ur och isär motorn helt vid två tillfällen. Har, vid första tillfället, dragit av ett par bultar när jag försökt lossa dem, ja jag drog och rätt håll ;) . Med andra ord så menar jag att motor ur gäller.

Behöver den bytas?



#37 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 19 February 2011 - 06:45 PM

I detta fallet är det väl en speedster turbo? Den har väl kamrem.
N/A har kedja.

Själv så står bilen färdig och klar att köras med nu, efter allt krångel förra året som gjorde att det inte blev en enda träff.
Köres i bänken för ett par veckor sedan med ett resultat på 402hk och en rak fin kurva på 450Nm i vrid för skydda orginal fodren och stakarna.
Varvar dock 8000 så vi får se hur det lirar i år.
Så hoppas kunna köra många träffar i år, lirar allt så måste jag försöka ta mig till någon speedster träff med konbanekörning.
-----------
Jag har visst en turbo själv nu...men den var sugis innan så jag är väl färgad :rolleyes:
Kul om vi kunde få se den in action, finns det en plats mellan Stockholm och Trollhättan där man kan sätta konor?




Ja nu när dagarna blir längre börjar abstinensen verkligen göra sig gällande! Själv skulle jag behöva göra ett kamremsbyte. Någon som vet en bra verkstad för detta i GBG regionen och vad som är rimligt att betala?

Är det förresten svårt att fixa själv?


Det skall tydligen gå att byta kamkedjan utan att ta ur motorn. Men jag förstår inte hur... specialverktyg..
Själv har jag haft ur och isär motorn helt vid två tillfällen. Har, vid första tillfället, dragit av ett par bultar när jag försökt lossa dem, ja jag drog och rätt håll ;) . Med andra ord så menar jag att motor ur gäller.

Behöver den bytas?



#38 Fernström

Fernström

    Member

  • Pip
  • 63 posts

Posted 20 February 2011 - 11:21 AM

Ja det är en turbo så det är kamrem. Hittade en guide på den engelska delen så jag försöker nog byta själv. Fick ett pris på 6000 + moms + delar och det verkar lite dyrt tycker jag...

#39 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 02 March 2011 - 06:46 PM

Nu närmar det sig för den stora operationen... Alla delar för kedjebytena har anlänt. Rearclam är av, jag har börjat flytta på allt som är i vägen. I helgen ska motorn ut och alling bytas... Någon som har något tips på bästa sättet att tömma kylsystemet? Jag har gjort det förut men bar framifrån och då rinner det överallt...

Edited by meldert, 02 March 2011 - 06:47 PM.


#40 Raven

Raven

    Member

  • Pip
  • 150 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 03 March 2011 - 12:40 PM

Jag fick en rejäl dusch av uppfriskande röd glykol när jag bytte sist... (jag lever än och den tredje armen har visat sig bra att ha vid flera tillfällen) hmmm...Ställa sig med nosen upp i en brant backe och tömma bak ?




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users