
Vinterns Projekt 2012
#1
Posted 17 October 2012 - 07:19 PM
#2
Posted 17 October 2012 - 08:28 PM


#3
Posted 17 October 2012 - 09:01 PM

#4
Posted 17 October 2012 - 10:08 PM
- Byta generatorrem och skaffa short belt kit och ta bort onödigt vikt
- Spara orginal luftbox för framtiden och köpa en som är moddad eller modifera en luftbox själv samt filterbyte
- Byta olja och filter
- Byta bromsklossar runt om, fortsätta med Mintex 1144 eller något annat? ap 4 pot? Några tipps?
- Fortsätta fundera på alternativ kylning jämfört med CC, har idag orginal IC men tycker CC är lite dyrt, funderar t.ex. på två IC i serie.
- Hjälpa grannen byta motor i hans Elise S2
- Rensa bort allt vax och lackrengöra på djupet och få upp glansen på bilen ännu mer med Zaino bilpolish.
#5
Posted 18 October 2012 - 06:42 AM
#6
Posted 18 October 2012 - 11:43 AM

* Fixa stoppningen i förarstolen. (får skavsår på ryggen efter en konbanedag)
* Byta ut de slitna tygbitarna på stolarna mot Alcantara eller nåt liknande.
* Göra en 2,5 tums 180 graders-böj till avgassystemet alternativt montera mitt Turbo-Milltek om ingen vill köpa det. .
* Modifiera mitt originalluftfilter så jag kan slänga sportluftfiltret jag har haft i sommar.
* Göra en override-knapp till kylfläkten så att jag kan bestämma när den skall starta. Så jag kan kyla min chargecooler. (eller vad det nu heter på svenska)
* Montera mitt Big Brake Kit som jag till slut köpte.
* Försöka få till en riktig polering för en gångs skull.
* Köpa en Harrop kompressor så jag kan få 370 hk i motorrummet.
Eller ja, den där sista punkten kan vi nog glömma.

Edited by OneYet, 18 October 2012 - 11:43 AM.
#7
Posted 18 October 2012 - 06:13 PM


#8
Posted 18 October 2012 - 06:20 PM
Rensa bort allt vax och lackrengöra på djupet och få upp glansen på bilen ännu mer med Zaino bilpolish.
Du kan inte förklara hur du planerar att göra?
Har kollat runt lite grand men det står alltid typ: tvätta noggrant, använd polish och sedan vax....... (oftast "vår polish och vårt vax")
Jag har gjort så men inte blivit överdrivet imponerad av mitt eget resultat.
#9
Posted 18 October 2012 - 06:35 PM
Har ju inte haft bilen så länge, har även gett mig tusan på att man ska kunna komma runt banorna snabbt utan att göra för mycket med bilen
Det tog mig 4-5 år innan jag lade en krona på bilen förutom bromsar och däck.
Därmed inte sagt att jag var snabb men jag hade roligt.

#10
Posted 19 October 2012 - 09:16 AM
Rensa bort allt vax och lackrengöra på djupet och få upp glansen på bilen ännu mer med Zaino bilpolish.
Du kan inte förklara hur du planerar att göra?
Har kollat runt lite grand men det står alltid typ: tvätta noggrant, använd polish och sedan vax....... (oftast "vår polish och vårt vax")
Jag har gjort så men inte blivit överdrivet imponerad av mitt eget resultat.
Jag tror på att amerikanerna kan det där med bilpolish. T.ex. Så är Meguiars populärt här i Sverige medan det i Usa anses vara budgetvax. Adams anses vara en av de bättre i USA och jag tycker deras guider är riktigt bra.
http://www.adamspoli...m/t-videos.aspx
Att t.ex. använda två spänner vid tvätt är ett måste om du inte vill få små repor. För att få bort gammalt vax använder jag Yes diskmedel. Sedan polermaskin, jag köpte en på Biltema för några hundralappar, och polerar inte med slipmedel där det inte behövs. Ett knep för att få bättre djup i lacken ska tydligen vara att köra detailer spray mellan varje runda med vax/polish. Det är hur det ser ut innan du lägger på vaxet som ger slutresultatet. Det är därför väldigt viktigt att lägga tid på grundarbetet.
Jag köpte Zaino polish när jag var i USA i somras, ungefär samma pris där som Meguiars här. Det ska gå att köpa från en finsk återförsäljare men jag har tyvärr bara hört illa om dem. Man kan köpa deras produkter från UK också. Sök gärna på Youtube om du vill se hur de presterar, jag blev imponerad.
Säg gärna till om du har specifika frågor.
Det finns också en forumsdel på Garaget.org som handlar om bilvård där man kan få bra tipps.
#11
Posted 19 October 2012 - 09:17 AM

#12
Posted 19 October 2012 - 09:45 PM

Jag tror på att amerikanerna kan det där med bilpolish. T.ex. Så är Meguiars populärt här i Sverige medan det i Usa anses vara budgetvax. Adams anses vara en av de bättre i USA och jag tycker deras guider är riktigt bra.
http://www.adamspoli...m/t-videos.aspx
Att t.ex. använda två spänner vid tvätt är ett måste om du inte vill få små repor. För att få bort gammalt vax använder jag Yes diskmedel. Sedan polermaskin, jag köpte en på Biltema för några hundralappar, och polerar inte med slipmedel där det inte behövs. Ett knep för att få bättre djup i lacken ska tydligen vara att köra detailer spray mellan varje runda med vax/polish. Det är hur det ser ut innan du lägger på vaxet som ger slutresultatet. Det är därför väldigt viktigt att lägga tid på grundarbetet.
Jag köpte Zaino polish när jag var i USA i somras, ungefär samma pris där som Meguiars här. Det ska gå att köpa från en finsk återförsäljare men jag har tyvärr bara hört illa om dem. Man kan köpa deras produkter från UK också. Sök gärna på Youtube om du vill se hur de presterar, jag blev imponerad.
Säg gärna till om du har specifika frågor.
Det finns också en forumsdel på Garaget.org som handlar om bilvård där man kan få bra tipps.
#13
Posted 20 October 2012 - 08:40 AM

#14
Posted 20 October 2012 - 11:40 AM
/ Martin R
#15
Posted 25 October 2012 - 11:34 AM


#16
Posted 25 October 2012 - 09:13 PM
TACK!
Det var en smula svårläst.
Jag har slarvat med "the two bucket method" som jag har sett det kallas på forumet. Får bättra mig där.
Men hur får jag bort småreporna?
Yes var ett smart tips. Polerar du med det som det är eller tvättar du med det i hinken?
"Polerar med polermaskin" säger du. Jag har också köpt en biltema. Men hur använder jag den på bästa sätt? När ska jag ha vilken hätta/kudde/pad?
Jag ska verkligen titta igenom länkarna du gav. Youtube har jag inte haft en tanke på....
Kul att kunna hjälpa till!

Angående smårepor.
Prova med polish utan slipmedel först och se om du kan få bort reporna så.
Om det inte fungerar så använd rubbing där det behövs men tänk då på att inte rubba mer än nödvändigt.
Jag tvättar med Yes i hinken om jag vill få bort gammalt vax.
Angående polermaskin är jag absolut ingen expert. Hårdare yta för hårdare behandling och o.s.v. tycker jag fungerar bra.
Tänk på att bilen måste vara väldigt ren innan. Använd clay/lera efter att bilen är tvättat så att du inte har smuts kvar när du börjar polera. Byt också polerhätta ofta så att du inte skapar nya repor.
En annan sak värt att nämna är att flera billiga mikrofiberdukar och andra torktrasor repar lacken. Om du lagt ner mycket tid få att få fin lack så var försiktig när du sedan tvättar bilen. Jag använder vita frottéhandukar där kanterna är avklippta och kanten sydd för att torka av bilen efter tvätt och vid slutfinish på vaxningen. Dessa tvättar jag i tvättmaskinen och kör i tumlaren (inget sköljmedel) för att de ska fortsätta att vara mjuka.
/M
Edited by Mozen, 25 October 2012 - 09:15 PM.
#17
Posted 02 November 2012 - 05:37 AM
#18
Posted 02 November 2012 - 09:42 PM
#19
Posted 03 November 2012 - 07:24 PM
#20
Posted 07 November 2012 - 06:05 PM
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users