
Vinterns Projekt 2012
#41
Posted 24 February 2013 - 06:50 PM
#42
Posted 24 February 2013 - 10:19 PM
Hej på er,
har fixat lite med elektroniken, som några känner till kör jag med en simulerad MAP-sensor signal genererad genom en kombination av spjällvinkel och varvtal, värden hämtas i realtid från en "lookup table" och skickas till ECU. Har fungerat under nga säsonger dock har jag insett att bilens ECU vill ha värdet från MAP-sensorn både när man slår på tändningen liksom när man slår av motorn, för att få referenstryck får man anta (vilket är luftrycket nu när motorn skall startas?) och då fungerar inte min "lookup table".
Nu har jag kopplat till en switch som styrs av mitt Civinco och växlar automatiskt mellan org MAP-sensor och den simulerade signalen, när jag startat och stänger av så får ECU "se" org MAP-sensor signal och när jag kör så får den "se" den simulerade signalen.
Ser fram till att få prova vad det gör för körupplevelsen :-)
Jag har också konstruerat en mikrofon som jag skruvat fast i toppen för att höra när motorn spikar, förväntar mig att kunna höra minsta spikning. Har testat på SAAB;en och det fungerar riktigt bra. Nu kanske det kan bli riktigt rätt med tändingsinställningarna. Är egentligen en knacksensor som kommer från en BMW, en förstärkare och hörlurar med "noise killing" funktion, att jag inte gjort detta förut förundrar mig....
Ser även fram till att få prova bromsarna bak, ni har kanske läst att de är uppgraderade till Porsche Boxster bromsok (bak, 295 skiva).
Snart är det vår :-)
Den kopplingen du gjort med Map-sensorn behöver jag nog också göra, skulle jag kunna få inkopplings schema på detta tror du

#43
Posted 25 February 2013 - 01:47 PM
Hej på er,
har fixat lite med elektroniken, som några känner till kör jag med en simulerad MAP-sensor signal genererad genom en kombination av spjällvinkel och varvtal, värden hämtas i realtid från en "lookup table" och skickas till ECU. Har fungerat under nga säsonger dock har jag insett att bilens ECU vill ha värdet från MAP-sensorn både när man slår på tändningen liksom när man slår av motorn, för att få referenstryck får man anta (vilket är luftrycket nu när motorn skall startas?) och då fungerar inte min "lookup table".
Nu har jag kopplat till en switch som styrs av mitt Civinco och växlar automatiskt mellan org MAP-sensor och den simulerade signalen, när jag startat och stänger av så får ECU "se" org MAP-sensor signal och när jag kör så får den "se" den simulerade signalen.
Ser fram till att få prova vad det gör för körupplevelsen :-)
Jag har också konstruerat en mikrofon som jag skruvat fast i toppen för att höra när motorn spikar, förväntar mig att kunna höra minsta spikning. Har testat på SAAB;en och det fungerar riktigt bra. Nu kanske det kan bli riktigt rätt med tändingsinställningarna. Är egentligen en knacksensor som kommer från en BMW, en förstärkare och hörlurar med "noise killing" funktion, att jag inte gjort detta förut förundrar mig....
Ser även fram till att få prova bromsarna bak, ni har kanske läst att de är uppgraderade till Porsche Boxster bromsok (bak, 295 skiva).
Snart är det vår :-)
Den kopplingen du gjort med Map-sensorn behöver jag nog också göra, skulle jag kunna få inkopplings schema på detta tror du
Absolut, skickar du ett pm med mailadress så får du komponenter och annan info..
#44
Posted 28 February 2013 - 08:52 PM
Min mail är mats.hammarvid@telia.com
Hej på er,
har fixat lite med elektroniken, som några känner till kör jag med en simulerad MAP-sensor signal genererad genom en kombination av spjällvinkel och varvtal, värden hämtas i realtid från en "lookup table" och skickas till ECU. Har fungerat under nga säsonger dock har jag insett att bilens ECU vill ha värdet från MAP-sensorn både när man slår på tändningen liksom när man slår av motorn, för att få referenstryck får man anta (vilket är luftrycket nu när motorn skall startas?) och då fungerar inte min "lookup table".
Nu har jag kopplat till en switch som styrs av mitt Civinco och växlar automatiskt mellan org MAP-sensor och den simulerade signalen, när jag startat och stänger av så får ECU "se" org MAP-sensor signal och när jag kör så får den "se" den simulerade signalen.
Ser fram till att få prova vad det gör för körupplevelsen :-)
Jag har också konstruerat en mikrofon som jag skruvat fast i toppen för att höra när motorn spikar, förväntar mig att kunna höra minsta spikning. Har testat på SAAB;en och det fungerar riktigt bra. Nu kanske det kan bli riktigt rätt med tändingsinställningarna. Är egentligen en knacksensor som kommer från en BMW, en förstärkare och hörlurar med "noise killing" funktion, att jag inte gjort detta förut förundrar mig....
Ser även fram till att få prova bromsarna bak, ni har kanske läst att de är uppgraderade till Porsche Boxster bromsok (bak, 295 skiva).
Snart är det vår :-)
Den kopplingen du gjort med Map-sensorn behöver jag nog också göra, skulle jag kunna få inkopplings schema på detta tror du
Absolut, skickar du ett pm med mailadress så får du komponenter och annan info..
#45
Posted 02 March 2013 - 07:50 PM
Min mail är mats.hammarvid@telia.com
Hej på er,
har fixat lite med elektroniken, som några känner till kör jag med en simulerad MAP-sensor signal genererad genom en kombination av spjällvinkel och varvtal, värden hämtas i realtid från en "lookup table" och skickas till ECU. Har fungerat under nga säsonger dock har jag insett att bilens ECU vill ha värdet från MAP-sensorn både när man slår på tändningen liksom när man slår av motorn, för att få referenstryck får man anta (vilket är luftrycket nu när motorn skall startas?) och då fungerar inte min "lookup table".
Nu har jag kopplat till en switch som styrs av mitt Civinco och växlar automatiskt mellan org MAP-sensor och den simulerade signalen, när jag startat och stänger av så får ECU "se" org MAP-sensor signal och när jag kör så får den "se" den simulerade signalen.
Ser fram till att få prova vad det gör för körupplevelsen :-)
Jag har också konstruerat en mikrofon som jag skruvat fast i toppen för att höra när motorn spikar, förväntar mig att kunna höra minsta spikning. Har testat på SAAB;en och det fungerar riktigt bra. Nu kanske det kan bli riktigt rätt med tändingsinställningarna. Är egentligen en knacksensor som kommer från en BMW, en förstärkare och hörlurar med "noise killing" funktion, att jag inte gjort detta förut förundrar mig....
Ser även fram till att få prova bromsarna bak, ni har kanske läst att de är uppgraderade till Porsche Boxster bromsok (bak, 295 skiva).
Snart är det vår :-)
Den kopplingen du gjort med Map-sensorn behöver jag nog också göra, skulle jag kunna få inkopplings schema på detta tror du
Absolut, skickar du ett pm med mailadress så får du komponenter och annan info..
I din inkorg från speedsterspeed :-)
#46
Posted 11 March 2013 - 05:34 PM
Plocka ur motorn
Byta till ett lättare svänghjul
Ta bort balansaxlarna
yta kamkedja
Montera en underdrive pulley
Ta bort onödiga saker, dimljus, front märke, och lite annat.
Byte till lättare batteri Odyssey 680
Arbetet pågår för fullt


Edited by Steffe, 11 March 2013 - 05:41 PM.
#47
Posted 11 March 2013 - 05:56 PM
Det är dåligt med rapporteringen om eventuella framsteg i den här tråden tycker jag.
Jag har fått färdigt det mesta som var planerat.
Gaz Gold Pro II fjädrar och dämpare monterat, nu väntar bara en cornerweight och lite finlir
Fronten är omlackad och ny läpp är monterad
18" fälgar och spacers för ok et är köpta , väntar lite på ett bra däckpris
Vinge monterad, dock ingen stor som det var tänkt utan en liten "turboläpp"
2 lufthål på instrumentbrädan har blivit utbytta mot 4" högtalare
Det som fattas är att montera shortshiftern och göra hål i förarstolen för bältet

Edited by Lizzardo, 11 March 2013 - 06:00 PM.
#48
Posted 11 March 2013 - 06:50 PM
#49
Posted 12 March 2013 - 09:58 AM
Själv har jag något lägre målsättningar men två småbarn, renoveringsobjekt till hus, hektiskt arbete, andra hobbies etc. Ni känner till läget...
Det jag gjort så här långt...
- Generatorremsbyte med custom undrive pulley (lättare än de från MMG och Courtney men något större radie), short belt kit och tagit bort överflödiga delar.
- Bytt olja, oljefilter, och tändstift
- Bytt bromsklossar bak till Mintex 1155. Fram behövdes inte bytas än.
- Hjälpte delvis grannen byta motor i hans Elise S2. Hjälpte till med att ta bort delar. Imontering av ny motor på gång.
- Rensat bort allt gammalt vax, lagt på tre omgångar polishing med olika grovhet följt av tre lager Zaino bilpolish vax samt vaxsealer på hela bilen mellan varje lager polish och vax. Vattenavstötande sealer på front samt längst ner på dörrsidor. Denna sealer ger dock en dimmig effekt så jag vill inte lägga på mer än nödvändigt.
- Modifierad luftfilterbox, borttagna trumpeter och extra hål på bakåt på boxen på inluftsidan för att öka flödet.
- Köpa in luftfilter på Opel och montera luftfilterboxen i bilen.
- Byta kylarvätska till ny med Waterwetter. Kanske gör detta nästa vinter istället.
#50
Posted 12 March 2013 - 06:34 PM
SPLAM grill: http://www.vx220.org...-splam-grilles/
Diffuser: http://www.vx220.org...-new-for-italy/
Turbo plåtar till trösklarna: http://forumbilder.s...20130312-184808
Turbo bak fälg då jag hade en liggandes, ska monteras fram med bredare däck när nuvarande däck slitits
Luft,olje och bränsle filter,NKG Iridium BKR7EIX tändstift, 2st torkarblad, Mintex M1144 bromsbelägg fram och bak, dock tror jag bak håller ett tag till.
det var väl bara det, bara vänta på bättre väder nu så kan man köra lite...
Edited by Gilgamesh, 12 March 2013 - 06:43 PM.
#51
Posted 15 April 2013 - 08:42 AM
Thanks for the information!
Be carefull with aftermarket 100A ones from ebay.
We noticed some are the same size as the 120, making them useless.
This will solve the problem I hope...
Skögge på Stabbarps Auto kapade enligt bild ovan och satte en aluminiumplåt över hålet.
Passade även på att sätta tillbaka original luftfilter.
Har inte hunnit testa ordentligt ännu men en konbana på lördag bör ge svar.
Snyggt och prydligt blev det.

Pratade med honom om problemet med stensprut på tröskellåden och jag ber honom hjälpa mig med det.
Är det fler som är intersserade av ett stänkskydd i aluminuim som limmas (och eventuellt popnitas) fast på tröskeln?
#52
Posted 15 April 2013 - 03:22 PM
Jag är intresserad men finns det planer på annat material än aluminium? Vilket lim användes på det nya insuget för att limma fast aluminiumplåten?Pratade med honom om problemet med stensprut på tröskellåden och jag ber honom hjälpa mig med det.
Är det fler som är intersserade av ett stänkskydd i aluminuim som limmas (och eventuellt popnitas) fast på tröskeln?
#53
Posted 15 April 2013 - 03:34 PM
Nej, kan inte komma på något som är lättarbetat eller hållbart.
Jag är intresserad men finns det planer på annat material än aluminium? Vilket lim användes på det nya insuget för att limma fast aluminiumplåten?
Pratade med honom om problemet med stensprut på tröskellåden och jag ber honom hjälpa mig med det.
Är det fler som är intersserade av ett stänkskydd i aluminuim som limmas (och eventuellt popnitas) fast på tröskeln?
Funderade på detta: http://www.trendab.s...-365-c-187.aspx
Någon annan här (jag och namn), har köpt Elise och värmt i ugn för att få till formen.
Du kan fråga honom om limmet: http://www.rejsa.nu/...profile&u=22760
Annars kan jag försöka komma ihåg att fråga honom nästa gång jag träffar honom.
#54
Posted 15 April 2013 - 06:38 PM
#55
Posted 16 April 2013 - 05:33 AM

0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users