Jump to content

Photo

Vinterns Projekt 2012

• Please log in to reply
54 replies to this topic

#21 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,355 posts

Posted 07 November 2012 - 08:01 PM

Så nu har jag bestämt lite vad som händer i vinter.

Det ska monters i en ny motor å vxl låda.
Honda K24 ERL omfodrat block. motorn kommer köras N/A första året.
Khumo v70 däckpå 16" fälgar
Saab Aero broms skivor fram med nya bromsbelägg runt om.
RHD=>LHD konvertering med quick steering.
Allmän uppfräschning av hjulupphängning med färg och nya bussningar.
Nya backspeglar och ny ratt
Blank svart window surrounding.
Säkert en hel del andra saker.

Mvh, Per

Byggtråd och bilder på detta tack!
Låter häftigt.

#22 Nor Speedster

Nor Speedster

Member

• Pip
  • 93 posts
  • Interests:cars
    bikes
    montain climbing
    montain biking
    Skiing

Posted 07 November 2012 - 09:32 PM

jeg skal gi bilen ett strøk med ny lakk. støpe inn front louvere i støtfangeren forran. så en får bort tåkelysene og får mere luft gjennom fronte. støpe inn louvere ventilatorer på toppen av forskjemene for utlufting av den ekstra luften fra de nye front louverene. utvide turbovents på siden så en får inn mere luft i motor rommet. skjære ut av støtfangeren bak så varmen kommer ut av motor rommet. lakke det ene settet mitt med ats dtc felger i svart. starte å bygge på nytt sc oppsett med harrop supercharger, eagle råder og wisco stempler.

#23 Aerodynamic

Aerodynamic

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,455 posts

Posted 08 November 2012 - 06:08 PM

Så nu har jag bestämt lite vad som händer i vinter.

Det ska monters i en ny motor å vxl låda.
Honda K24 ERL omfodrat block. motorn kommer köras N/A första året.
Khumo v70 däckpå 16" fälgar
Saab Aero broms skivor fram med nya bromsbelägg runt om.
RHD=>LHD konvertering med quick steering.
Allmän uppfräschning av hjulupphängning med färg och nya bussningar.
Nya backspeglar och ny ratt
Blank svart window surrounding.
Säkert en hel del andra saker.

Mvh, Per

Byggtråd och bilder på detta tack!
Låter häftigt.

Det kommer om någon vecka eller så. Har lite huserenovering kvar och sen är det massor på jobbet nästa vecka, sen lugnar det ner sig så
då ska jag plocka fram sakerna ur garderoben och visa lite bilder.

Mvh, Per

#24 motorzon

motorzon

Member

• Pip
  • 144 posts

Posted 04 December 2012 - 08:35 AM

Posted Image

Håller på filar på alla detaljer inför vintern.
Blir kolfiber på frontläp, sidokjolar m,m
Insläpp bak för mer luft.
Funderar på turbogälar och även snappfästen till bakluckan då låset krånglar en del.
R-däck
Sedan kommer det väl balla ur som vanligt igen.

#25 Mattias

Mattias

Super Member

• PipPip
  • 300 posts

Posted 31 January 2013 - 05:32 PM

Nu är vinterns planer klara, Speedstern ska få ny kylare samt chargecoolersystem mm. Det blir ett litet hopplock av chargecooler från PWR (samma som sitter på tex Venom GT) samt fullstor vattenkylare i fronten och ny alukylare till motorn från Pro Alloy
Den ska även få större insugsrör med större luftmassemätare innan turbon och en oljekylare där intercoolern satt. Syftet med det hela är att motorn ska tåla att skrämmas upp till 300 kusar :)/>

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

#26 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,355 posts

Posted 14 February 2013 - 10:06 AM

Det är dåligt med rapporteringen om eventuella framsteg i den här tråden tycker jag. Inte för att jag är bättre...... Jag är i alla fall klar med de planerade sakerna jag skulle pilla med. Förutom luftilterschabraket som jag gav upp på. Det är ju i alla fall en månad kvar till påställning och eftersom ingen verkar vilja köpa mitt TurboMilltek så tänkta jag se om jag kan tråckla det på plats. Risken är kanske att bilen blir lite väl högljudd dock.

#27 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 14 February 2013 - 01:15 PM

Statusuppdatering, bilen är hos en verkstad som upptäckte att jag har 120A-generatorn. Eventuellt är ett 2,4l-insug till salu...

#28 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,355 posts

Posted 14 February 2013 - 02:04 PM

Statusuppdatering, bilen är hos en verkstad som upptäckte att jag har 120A-generatorn.
Eventuellt är ett 2,4l-insug till salu...

Ähhh! http://www.ebay.co.u...=item5652e3e3b6

#29 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 14 February 2013 - 09:24 PM

Hej på er, har fixat lite med elektroniken, som några känner till kör jag med en simulerad MAP-sensor signal genererad genom en kombination av spjällvinkel och varvtal, värden hämtas i realtid från en "lookup table" och skickas till ECU. Har fungerat under nga säsonger dock har jag insett att bilens ECU vill ha värdet från MAP-sensorn både när man slår på tändningen liksom när man slår av motorn, för att få referenstryck får man anta (vilket är luftrycket nu när motorn skall startas?) och då fungerar inte min "lookup table". Nu har jag kopplat till en switch som styrs av mitt Civinco och växlar automatiskt mellan org MAP-sensor och den simulerade signalen, när jag startat och stänger av så får ECU "se" org MAP-sensor signal och när jag kör så får den "se" den simulerade signalen. Ser fram till att få prova vad det gör för körupplevelsen :-) Jag har också konstruerat en mikrofon som jag skruvat fast i toppen för att höra när motorn spikar, förväntar mig att kunna höra minsta spikning. Har testat på SAAB;en och det fungerar riktigt bra. Nu kanske det kan bli riktigt rätt med tändingsinställningarna. Är egentligen en knacksensor som kommer från en BMW, en förstärkare och hörlurar med "noise killing" funktion, att jag inte gjort detta förut förundrar mig.... Ser även fram till att få prova bromsarna bak, ni har kanske läst att de är uppgraderade till Porsche Boxster bromsok (bak, 295 skiva). Snart är det vår :-)

Edited by Speedsterspeed, 14 February 2013 - 09:27 PM.

#30 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts

Posted 14 February 2013 - 11:06 PM

Statusuppdatering, bilen är hos en verkstad som upptäckte att jag har 120A-generatorn.
Eventuellt är ett 2,4l-insug till salu...

Ähhh! http://www.ebay.co.u...=item5652e3e3b6

Det blir en mod av insuget i stället.

#31 smiley

smiley

Thetan level 15

• PipPipPipPipPipPipPip
  • 10,427 posts

Posted 15 February 2013 - 09:56 AM

Be carefull with aftermarket 100A ones from ebay. We noticed some are the same size as the 120, making them useless.

#32 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts

Posted 15 February 2013 - 03:39 PM

Be carefull with aftermarket 100A ones from ebay.
We noticed some are the same size as the 120, making them useless.

Thanks for the information!

This will solve the problem I hope...
Posted Image

#33 smiley

smiley

Thetan level 15

• PipPipPipPipPipPipPip
  • 10,427 posts

Posted 15 February 2013 - 03:55 PM

Yes, that's the easy fix thumbsup

#34 fredrik J

fredrik J

Member

• Pip
  • 91 posts

Posted 15 February 2013 - 08:17 PM

Rekommenderar inte Epoxy lim som jag tyvärr använde första gången, för "fet" plast tydligen.

#35 Matham

Matham

Member

• Pip
  • 35 posts

Posted 23 February 2013 - 09:13 PM

Attached File  avgassystem2 - Kopia.gif   378.05KB   2 downloads Detta håller jag på med, bygger nytt 3" system

#36 Mattias

Mattias

Super Member

• PipPip
  • 300 posts

Posted 23 February 2013 - 09:34 PM

Detta håller jag på med, bygger nytt 3" system

Är det där raka rörs "spiral" dämpare? Alltid velat testa en sån å se om den funkar bra.
Ser att du har stött på problemet med att få till en 180böj i 3" som får plats, jag gjorde precis som du på mitt första avgasbygge när jag bytte motor. Men hittade perfekta lösningen när jag skulle byta till rostfri slutburk: 3" audi TT burk som man vänder bak å fram. Då får man som på orginal ingång i sidan och rör ut på mitten bak med helt öppen design där hlava dämparen bara är ett "resonansrör". Tror den var från simons. Så detta är ett tips till er andra som vill bygga själva, bilder finns på min garagetlänk.
Ljudnivån är perfekt med fullt 3" å race cat :)

#37 Matham

Matham

Member

• Pip
  • 35 posts

Posted 23 February 2013 - 09:49 PM

Är det där raka rörs "spiral" dämpare? Alltid velat testa en sån å se om den funkar bra.
Ser att du har stött på problemet med att få till en 180böj i 3" som får plats, jag gjorde precis som du på mitt första avgasbygge när jag bytte motor. Men hittade perfekta lösningen när jag skulle byta till rostfri slutburk: 3" audi TT burk som man vänder bak å fram. Då får man som på orginal ingång i sidan och rör ut på mitten bak med helt öppen design där hlava dämparen bara är ett "resonansrör". Tror den var från simons. Så detta är ett tips till er andra som vill bygga själva, bilder finns på min garagetlänk.
Ljudnivån är perfekt med fullt 3" å race cat :)

Ja det är raka rörs special dämpare och det är ju svårt att få till rören på ett annat sätt än detta med den dämparen.
Har även tänkt att köra utan katt :) .
Tänkte även att skippa flex biten :huh: tacksam för synpunkter på det!!

#38 Mattias

Mattias

Super Member

• PipPip
  • 300 posts

Posted 23 February 2013 - 10:06 PM

Ljudnivån är perfekt med fullt 3" å race cat :)/>

Ja det är raka rörs special dämpare och det är ju svårt att få till rören på ett annat sätt än detta med den dämparen.
Har även tänkt att köra utan katt :)/> .
Tänkte även att skippa flex biten :huh:/> tacksam för synpunkter på det!!

Tror ifs att jag sett svetsade små 90böjar som man kan köpa någonstans, det hade fått plats då de har mindre böjradie...
Skulle vilja påstå att man måste ha flexrör eller annan led för att inte skada grenrör/turbo mm. Motorn rör sig en del och då kommer avgassystemet bli tvunget att följa med vilket skapar en hel del kraft vilket kommer skapa problem tillslut.
Flexböjen bör placeras under motorn, nära rotationsaxeln för motorn.
Försök att hitta en kort variant då den jag har är lång ( biltema ) vilket resulterade i ett större hål i bottenplåten. Den sticker dock inte ut :)

#39 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 24 February 2013 - 07:04 AM

Hej, det ser ut som du skulle kunna gå rakt bakåt bara genom att använda dämparen och därmed skippa böjarna..... kan det vara ngt? Också hänger du upp dämparen i vajer som du fäster som ett V mellan de gamla avgassystemfästena i hjälpramen. Då kan systemet röra sig framåt och bakåt, få ett stöd i sidled som också medger visst flex. Vajer finns i många tjocklekar på bauhaus.
Apropå flexrör, du har väl förstärkta motorfästen så motorn inte kan röra sig lika mycket som en originalmotor?

Kör du fortfarande med Civinco?

/Mikael

Edited by Speedsterspeed, 24 February 2013 - 07:05 AM.

#40 Matham

Matham

Member

• Pip
  • 35 posts

Posted 24 February 2013 - 02:14 PM

Hej, det ser ut som du skulle kunna gå rakt bakåt bara genom att använda dämparen och därmed skippa böjarna..... kan det vara ngt? Också hänger du upp dämparen i vajer som du fäster som ett V mellan de gamla avgassystemfästena i hjälpramen. Då kan systemet röra sig framåt och bakåt, få ett stöd i sidled som också medger visst flex. Vajer finns i många tjocklekar på bauhaus.
Apropå flexrör, du har väl förstärkta motorfästen så motorn inte kan röra sig lika mycket som en originalmotor?

Kör du fortfarande med Civinco?

/Mikael

Avgassystemet måste ju ha en viss längd och då blir ju sysyetm alldeles för kort.
Jag var också inne på att sätt typ en lång rostfri pinne 10mm mellan de gamla fästerna då kan systemet pendla i alla rlktningar ett par centimetrar. Och ja jag har förstärkta motorfästen både fram och bak

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users