Jump to content


Photo

Vinterplaner


  • Please log in to reply
116 replies to this topic

#1 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 04 December 2007 - 07:18 PM

Hej! Nu när vädret är som tråkigast måste vi börja bygga upp förväntningarna med intressanta diskussioner. Så då undrar jag vad har ni för vinterplaner för bilen? Skall den uppdateras på något sätt och i så fall varför? Är det snabbare tid i superstage, roligare att köra på allmän väg, vill ha mer knuff i ryggen, dekaltrim eller står den bara att samlar damm? Mina planer är följande. Mer effekt, blir chip, intercooler och downpipe. Tycker man får mycket effekt och vrid till en vettig penning oc blir av med den tråkiga platå som fins runt 3000 varv. Blir också starkare koppling, extra oljekyl, vevhusventilation. Sedan som allmän service blir det att rengöra och fetta in länkarmsbussningarna samt de till k-hämmaren. Kolla även om de slitits något. Mäta hjulinställningen och troligtvis justera toe om min känsla är rätt, tror att det är lite mycket toe in bak. Vill hur som helst ha koll på det, har tagit bort mer shims sedan jag mätte. Blir också corner weight mätning, har inte gjort det sedan jag bytte fjädrar och justerade höjden. Jag skall också bygga om mina stötdämpare, skall minska högfartskompression fram för att se hur det påverkar komforten. Risken är att om jag går för långt så bottnar bilen mer vid större ojämnheter medans den sväljer mindre bättre. Sedan skall de lättas marginellt. Troligtvis ska jag prova att slipa bort en del av bakbeläggen. Som ni kanske har läst på forumet är det en del som har problem under inbromsning med APs större bromsar och bredare framdäck. Så har även jag och med absn vart pedalen stum. Vågar nu inte bromsa så sent som är möjligt då den är riktigt nervös. Har provat olika hjulinställningar och höjder men det har inte hjälpt. Fjädrar och stötdämpare diskuterades också på engelska delen som lösning men det tror jag inte riktigt på och jag har inte märkt någon skillnad vid justering på vare sig kompression fram eller retur bak. Skulle helst vilja ha bromsvåg eller reduceringsventil men det kommer jag inte hinna. Nya däck blir det också. Använde Kuhmo ifjol och blir nog det eller Toyo i år igen. Varför gör jag då allt det här. Dels för att jag tycker det är riktigt intressant att jobba med bilens inställningar och förstå den, få den mer lättkörd och snabbare. Den är mycket känslig på inställningarna och det svarar bra vilket gör det än mer intressant. Dels så vill jag förbättra de tider jag själv satt på de banor jag kört på i år, dvs Kinekulle och Karlskoga. Tyvärr står bilen långt bort så det blir lite meck under jul och resten på vårkanten. Så vad har ni för planer o varför?

#2 Alfons

Alfons

    Super Member

  • PipPip
  • 422 posts
  • Gender:Male

Posted 04 December 2007 - 07:46 PM

Vad kör du med för belägg bak? Jag har använt Mintex 1144(tror jag de heter) och har inte märkt de bromsproblem som du beskriver.

#3 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 04 December 2007 - 08:54 PM

Vad kör du med för belägg bak? Jag har använt Mintex 1144(tror jag de heter) och har inte märkt de bromsproblem som du beskriver.


Standard. Har Ferrodo liggandes men inte provat att montera. Känslan är precis som i en tävlingsbil om du lägger för mycket broms bak. Att inte alla upplever problemet är märkligt då det bör bero på den kraftigt ökade lastförskjutningen och bromssystemets dimensionering. Du får läsa mer på tråden under tuning delen och läsa alla ideer.
http://www.vx220.org...showtopic=48280

Däckval, hjulvinklar, stötdämpare, fjädrar osv lär alla påverka då det påverkar greppnivån och därmed lasförskjutningen. Hårdare fjädrar fram och mer kompressionsdämpning diskuteras som lösning för att den geometriska lastförskjutningen skulle minska . Visst gör den det men ganska lite. Dock skulle samtidigt greppet minska med mer lågfartsdämpning och hårdare fjädrar fram vilket tillsammans kanske skulle vara tillräckligt. Dock inte det resultat jag kommit fram till.

Kör du med ABS?

Inga modds på g?

#4 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 04 December 2007 - 10:50 PM

Tja, förra vinter blev ju lite dyrare än tänkt pga Öhlins... Denna vinter blir det smågrejer. - Nya instrumentpaneler med nya knappar som håller en stund - Shiftlight - Starkare navbultar - Splitter (troligen hembygge för att spara pengar) - Justering av stolen

#5 Matte

Matte

    Super Member

  • PipPip
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 05 December 2007 - 07:19 AM

Hm...... Som nagon annan skrev. Blev lite dyrare an vad det var tank forra aret. Da vart det Falgar ATS DTS med Khumo Ecta dack. Speedster cup avgas En variant utav insugningskona med oppnare filter Quiffe diff Lattare svanhjul Nya Ferrodo belagg Diffuser Hade forst planer pa att kopa mig Nitros fjadring till iar. Men ar nu jakligt suger pa dbilas kitt med annat insug cam portning extraktor och map. Detta tillsammans med ett en egen byggd "downpipe" skulle nog kunna gora susen. Fast a andra sidan sa behovs verkligen ny fjadring....... Funderade forst pa att utelamna cam och portning och istallet ta fjadring. Men nar jag nu anda borjar fixa sa vill man liksom gor allt. Far nog aven se over min koppling lite. Kan ibland lukta lite om man kor lite hardare pa bana. Har aven lite mer hogtflygande planer som omlackering lite splitters och kolfiber prylar men da far jag nog salja av lite andra leksaker och det vet jag inte om jag vill......... Sa jag far se vad som hander. Blir nog iaf inget pill forran efter besiktninge till varen :rolleyes:

#6 Supersonett

Supersonett

    Member

  • Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 05 December 2007 - 09:15 AM

Vad göra i vinter Jalle.... Det står en B204L på garage golvet med 0 mil på sig. En F40 låda med rätt gavel kan vara på väg om allt går bra. Men om det blir något gjort.... :tumble: det vet jag inte. Krävs ju en stor ansträgning där Dock så blir det nya belägg runt om, byta broms vätska och kolla över alla skruvar i hjul upphägningen som brukar lossa !!! under året. Skruvar du i G i mellan dagarna

#7 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 05 December 2007 - 10:24 AM

Jag har beställt ett 2.4 insug i det engelska gruppköpet så det levereras väl denna månaden förhoppningsvis men det kommer först att monteras till våren när jag hittar någon som kan bistå med hjälp :D Tänkte även uppgradera från mina Mintex 1144 belägg till Pagid RS14 som är enormt mycket bättre. Dock värt att nämnas är att Mintex 1144 beläggen kändes som natt och dag jämfört med originalbeläggen. Kört med Mintex 1144 under 2 säsonger så dom är bra belägg för landsvägskörning. Saknade centernavkapslar på mina Exigefälgar så passade på att beställa några sådana också. Är sugen på att ta ur hål i nuvarande säten och skaffa 4p bälten och bältessträva. Längtar redan till våren och ut o köra igen, kommer bli en del bankörning i år :D

#8 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 05 December 2007 - 02:44 PM

För min del blir det inga chassiuppgraderingar, de är redan klara - men - bilen är i akut behov av att vägas in ok, hade bara 58% crossweight när jag vägde den på Emmaboda (det var därför jag körde så långsamt ;) ). Behöver hjälp med chassiinställningarna i övrigt (hjulvinklar, dämparjusteringar, lufttrycksjustering) - man kanske skulle boka Lunda flygfält i vår och muta någon chassikunnig Speedsterförare chinky chinky Imnotworthy Motorn har fått 2.4-insuget, kommer också att få nytt insugsrör och luftfilter, därmed troligen även Vockys bränsletryckregulator-mod. Förstärkta motorfästen fram/bak samt byte av det motorfäste (vänstra var det, eller?) som brukar slitas ut står också på listan. Med lite tur hinner det dyka upp ett 2bular-avgassystem också. Ryktet säger att Jim även klurar på ett 4.2.1-grenrör, men det får bli nästa vinter isåfall. Skall få ändan ur och försöka bestämma mig för vilka kammar man borde byta till. Är man lat imiterar man Vocky - men det kanske inte är det optimala (ur ett vridperspektiv)? Nån som har inventerat detta? Kanske det hinns med ett byte av kammar också. Utöver detta står det en extra z22se i garaget som jag inte helt har bestämt vad jag skall göra med (inne på att behålla den NA men höja kompressionen och E85-konvertera den, men då får man byta väldigt mycket annat också). Frågan är vad som måste göras för att kunna få en bil omreggad (ung. som Badstrarna) - skall hinna läsa på det också.

#9 Supersonett

Supersonett

    Member

  • Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 05 December 2007 - 03:41 PM

##Frågan är vad som måste göras för att kunna få en bil omreggad (ung. som Badstrarna) - skall hinna läsa på det också.## Kolla detta i förra veckan faktiskt med SFRO : - ) :rolleyes: Om man bytte motor och vxl låda (vilket var min tanke) så var man även tvungen att byta hjulupphängning och bromsar + troligen kasta ut ABS:en Detta för att göra bilen tillräckligt "ombyggd" !! Vilket börjar bli jobbigt Badstrarna är ju amatörbyggda men där är det myyyyycket mera gjort

#10 2046

2046

    Member

  • Pip
  • 136 posts
  • Location:Linköping, Sweden
  • Interests:18,5 laps on Nordschleife so far. 14,5 on bikes, 4 in the Speedster.

Posted 05 December 2007 - 04:05 PM

Med lite tur hinner det dyka upp ett 2bular-avgassystem också. Ryktet säger att Jim även klurar på ett 4.2.1-grenrör, men det får bli nästa vinter isåfall.

Har du kontakt med Jim? Jag beställde av honom i slutet av juli och först var det ombyggnad av verkstaden och knäpptyst, när han till slut svarade så var det på gång om någon vecka. När det gått det tredubbla frågade jag honom igen, knäpptyst i någon vecka innan han skyllde på något nytt men om ett par veckor så skulle det vara klart. Han har tydligen varit sjuk under hösten också och efter det lovade han igen att det skulle vara klart om ett par veckor men det har gått typ sex veckor igen och nu svarar han inte alls på mail. Vad är det för skit? :angry2:

#11 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 05 December 2007 - 08:06 PM

Hade forst planer pa att kopa mig Nitros fjadring till iar. Men ar nu jakligt suger pa dbilas kitt med annat insug cam portning extraktor och map. Detta tillsammans med ett en egen byggd "downpipe" skulle nog kunna gora susen. Fast a andra sidan sa behovs verkligen ny fjadring.......

Funderade forst pa att utelamna cam och portning och istallet ta fjadring. Men nar jag nu anda borjar fixa sa vill man liksom gor allt. Far nog aven se over min koppling lite. Kan ibland lukta lite om man kor lite hardare pa bana.


Vill du köra snabbt på bana så skall du definitivt satsa pengarna på fjädring. Du har ju redan R-däck så din bil måste ju kränga ordentligt. Styvare fjädrar, 20-30 mm lägre bil samt bättre dämpare gör underverk för väghållningen och chassiresponsen. Jag har inte provat något av kitten som säljs men för en given fjäder så brukar enklare och därmed billigare dämpare ge sämre respons och komfort.

Jag kan även starkt rekomendera en styvare k-hämmare fram, ger ytterligare mindre krängning och bättre respons vilket gör att framändan kommunicerar betydligt bättre och man känner gränserna lättare. Det sugröret som sitter standard är inte mycket för världen. De dämpar satser som säljs är troligtvis framprövade med std k-hämmare så det kan ge något mer understyrning men fördelarna överväger klart och understyrningen är enkel att justera bort med hjulvinklar eller höjder.

#12 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 05 December 2007 - 08:10 PM

Vad göra i vinter Jalle....

Det står en B204L på garage golvet med 0 mil på sig. En F40 låda med rätt gavel kan vara på väg om allt går bra.
Men om det blir något gjort.... :tumble: det vet jag inte. Krävs ju en stor ansträgning där

Dock så blir det nya belägg runt om, byta broms vätska och kolla över alla skruvar i hjul upphägningen som brukar lossa !!! under året.

Skruvar du i G i mellan dagarna


Intressanta planer du har. Jag trodde du hade fullt upp med ditt andra projekt?

Blir nog inget skruva under julen, bilen står inklämd bland andra bilar och husvagnar så åtkomsten är minimal. Blir bara att ta ur boxen och skicka till Klasen. Får göra som förra året, ta ledigt en vecka och få ordning på bilen.

Jag o Sahlin kanske kommer förbi o tittar till dina grejer, vore kul och se hur det framskridit sedan sist.

#13 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 05 December 2007 - 08:20 PM

För min del blir det inga chassiuppgraderingar, de är redan klara - men - bilen är i akut behov av att vägas in ok, hade bara 58% crossweight när jag vägde den på Emmaboda (det var därför jag körde så långsamt ;) ). Behöver hjälp med chassiinställningarna i övrigt (hjulvinklar, dämparjusteringar, lufttrycksjustering) - man kanske skulle boka Lunda flygfält i vår och muta någon chassikunnig Speedsterförare chinky chinky Imnotworthy


En kompis som har ett företag som skruvar med race Porschar har både vågar och linor. Om ett antal Speedster ägare gick ihop och kom samtidigt skulle man kunna justera in utrustningen och sedan skulle det gå snabbt och smidigt att både justera både hjulvinklar och corner weight. Om intresse finns till våren så kan jag höra med honom vad han skulle ta och om det är möjligt att komma in.

Har bara kört konbana en gång men min erfarenhet är att det kräver lite andra inställningar än bana dock kan man komma ganska långt. Fördelen är att man snabbt kommer ut på banan igen och kan känna av ändringen samt att det finns gott om utrymme att snurra på.

Edited by jarl, 05 December 2007 - 08:23 PM.


#14 Alfons

Alfons

    Super Member

  • PipPip
  • 422 posts
  • Gender:Male

Posted 05 December 2007 - 08:41 PM

Vad kör du med för belägg bak? Jag har använt Mintex 1144(tror jag de heter) och har inte märkt de bromsproblem som du beskriver.


Standard. Har Ferrodo liggandes men inte provat att montera. Känslan är precis som i en tävlingsbil om du lägger för mycket broms bak. Att inte alla upplever problemet är märkligt då det bör bero på den kraftigt ökade lastförskjutningen och bromssystemets dimensionering. Du får läsa mer på tråden under tuning delen och läsa alla ideer.
http://www.vx220.org...showtopic=48280

Däckval, hjulvinklar, stötdämpare, fjädrar osv lär alla påverka då det påverkar greppnivån och därmed lasförskjutningen. Hårdare fjädrar fram och mer kompressionsdämpning diskuteras som lösning för att den geometriska lastförskjutningen skulle minska . Visst gör den det men ganska lite. Dock skulle samtidigt greppet minska med mer lågfartsdämpning och hårdare fjädrar fram vilket tillsammans kanske skulle vara tillräckligt. Dock inte det resultat jag kommit fram till.

Kör du med ABS?

Inga modds på g?


Yepp, har ABS inkopplad. Tycker det funkar fint. Det där andra du skriver om, är överkurs för mig.
Moddsen i vinter stavas lägenhet.

#15 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 05 December 2007 - 08:46 PM

Yepp, har ABS inkopplad. Tycker det funkar fint. Det där andra du skriver om, är överkurs för mig.
Moddsen i vinter stavas lägenhet.


Med ABS inkopplad blir det inget problem, den sköter då det hela. Jag provade den inkopplad med det fungerade inte, pedalen blev stum och bromsarna tog dåligt. Har inte koll på om jag har den uppdaterade varianten men min bil är en -05 och en av de sista byggda.

Får kolla upp ABS om den är uppdaterad. Annars blir det att slipa bort lite på bakbeläggen.

#16 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 05 December 2007 - 09:41 PM

Om man bytte motor och vxl låda (vilket var min tanke)
så var man även tvungen att byta hjulupphängning och bromsar + troligen kasta ut ABS:en

Hur mycket måste man göra med hjulupphängningen? Om jag minns rätt är det geometrin som måste ändras, vilket kan ske mha de (inte helt gratis) hjulspindlar som sitter på Badstrarna? ABS:en går att byta ut till VXT:ns som är 4-kanalig (inte bara tvåkanalig som original) och dessutom jobbar med högre frekvens - men det kanske inte heller är tillräckligt. Börjar bli dyrt :rolleyes:

Har du kontakt med Jim? Jag beställde av honom i slutet av juli och först var det ombyggnad av verkstaden och knäpptyst, när han till slut svarade så var det på gång om någon vecka. När det gått det tredubbla frågade jag honom igen, knäpptyst i någon vecka innan han skyllde på något nytt men om ett par veckor så skulle det vara klart. Han har tydligen varit sjuk under hösten också och efter det lovade han igen att det skulle vara klart om ett par veckor men det har gått typ sex veckor igen och nu svarar han inte alls på mail. Vad är det för skit? :angry2:

Det var därför jag skrev "med lite tur"... Har samma erfarenhet som du...

En kompis som har ett företag som skruvar med race Porschar har både vågar och linor. Om ett antal Speedster ägare gick ihop och kom samtidigt skulle man kunna justera in utrustningen och sedan skulle det gå snabbt och smidigt att både justera både hjulvinklar och corner weight. Om intresse finns till våren så kan jag höra med honom vad han skulle ta och om det är möjligt att komma in.

Låter toppen! Invägning och hjulvinklar har jag iofs inga större problem med att fixa, men det vore kul att göra tillsammans med ett gäng fler Speedstrar. Det jag inte kan är att översätta ett oönskat beteende till vad som bör justeras (vinklar, krängare, dämpare, fjädrar, lufttryck) mer än det mest basala.

Edited by slimvince, 05 December 2007 - 09:42 PM.


#17 Matte

Matte

    Super Member

  • PipPip
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 06 December 2007 - 06:41 AM

Hade forst planer pa att kopa mig Nitros fjadring till iar. Men ar nu jakligt suger pa dbilas kitt med annat insug cam portning extraktor och map. Detta tillsammans med ett en egen byggd "downpipe" skulle nog kunna gora susen. Fast a andra sidan sa behovs verkligen ny fjadring.......

Funderade forst pa att utelamna cam och portning och istallet ta fjadring. Men nar jag nu anda borjar fixa sa vill man liksom gor allt. Far nog aven se over min koppling lite. Kan ibland lukta lite om man kor lite hardare pa bana.


Vill du köra snabbt på bana så skall du definitivt satsa pengarna på fjädring. Du har ju redan R-däck så din bil måste ju kränga ordentligt. Styvare fjädrar, 20-30 mm lägre bil samt bättre dämpare gör underverk för väghållningen och chassiresponsen. Jag har inte provat något av kitten som säljs men för en given fjäder så brukar enklare och därmed billigare dämpare ge sämre respons och komfort.

Jag kan även starkt rekomendera en styvare k-hämmare fram, ger ytterligare mindre krängning och bättre respons vilket gör att framändan kommunicerar betydligt bättre och man känner gränserna lättare. Det sugröret som sitter standard är inte mycket för världen. De dämpar satser som säljs är troligtvis framprövade med std k-hämmare så det kan ge något mer understyrning men fördelarna överväger klart och understyrningen är enkel att justera bort med hjulvinklar eller höjder.


Japp, bor nog deffinetivt kopa fjadring for det kanns som om den satter gransen redan som det ar nu.

Men motortrim ar ju sa kul!!!! :P

#18 Turbo²

Turbo²

    Super Member

  • PipPip
  • 426 posts

Posted 06 December 2007 - 10:56 AM

Jag har byggt en ny besiktningsvänlig splitter och tagit av vingen än så länge så jag kan besiktiga den igen i början av året. Sen ska jag sätta i 2.4l insuget på med splitter å vinge igen och om det finns tid, bygga avgas, sätta i fidanza svänghjulet, lätta mer, bygga om fronten igen med mer aerodynamiska hjulhus. Mycket som jag vill göra men tid finns det inte gått om... Chassimässigt vill jag ha hjälpfjädrar till mina wilbers.. vart hittar man det billigast?

#19 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 06 December 2007 - 11:32 AM

Jag har byggt en ny besiktningsvänlig splitter och tagit av vingen än så länge så jag kan besiktiga den igen i början av året.

Sen ska jag sätta i 2.4l insuget på med splitter å vinge igen och om det finns tid, bygga avgas, sätta i fidanza svänghjulet, lätta mer, bygga om fronten igen med mer aerodynamiska hjulhus.
Mycket som jag vill göra men tid finns det inte gått om...

Chassimässigt vill jag ha hjälpfjädrar till mina wilbers.. vart hittar man det billigast?

Eftersom jag troligen också kommer att bygga en splitter kanske du har råd och tips?
Eller kanske till och med en byggbeskrivning?

#20 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 06 December 2007 - 11:32 AM

Om man bytte motor och vxl låda (vilket var min tanke)
så var man även tvungen att byta hjulupphängning och bromsar + troligen kasta ut ABS:en

ABS:en går att byta ut till VXT:ns som är 4-kanalig (inte bara tvåkanalig som original) och dessutom jobbar med högre frekvens - men det kanske inte heller är tillräckligt. Börjar bli dyrt :rolleyes:


Det är väl VXR ABS:en som är 4-kanalig om jag inte minns fel eller? :unsure:

Många engelsmän som bytt till den, och den rekomenderas väl främst till de som kör med 16" hjul framtill fast vet inte hur stor betydelse det har.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users