Jump to content


Photo

Vinterplaner


  • Please log in to reply
116 replies to this topic

#101 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 20 October 2009 - 10:23 AM

[/quote] Själv planerar jag att inhandla fyra nya r-däck. Blir nog Dunlop Direzza igen. [/quote] Vad är det för dimension på dem och vad kostar de?

#102 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 20 October 2009 - 10:42 AM

Bilen inne på verkstan nu och får alla kosmetiska skador fixade, +skadorna från krocken i sommras fixde
Bilen får en annan färg och shorthift instalerad :)

skulle också behöva kläom säterna men får vänta ett tag, har tom lyckats få varmegarage för vintern, slipper jag ha den stående ute som förra vintern :(


När mitt passagerarsäte blev musätet för två år sedan, så klädde jag om nedersta delen av sätesryggen hos en tapetserarverkstad. Det var rätt krångligt. Jag minns inte varför, men det var något med hur sätet/stoppning osv var ihopsatt. Bara så du kollar upp först och inte river av klädseln och sen att det inte går att fixa till :rolleyes:

Själv planerar jag att inhandla fyra nya r-däck. Blir nog Dunlop Direzza igen, jag tycker dem är suveräna. Varannan vecka så funderar jag även på att sälja bilen, men med tanke på det ekonomiska läget, så får man nog inte ut rätt summa och då känns det onödigt. Jag får drömma om nästa bil ett tag till... En annan vinter/vår-plan/måste är att sälja den elake gule(CHRIs gamla). Bud mottages, så är någon intresserad, så kontakta mig gärna.

EDIT: All klädsel var limmat på stoppningen och när man försöker dra bort klädseln, så följer stoppningen med.


Tack för tipset och varningen :)
någon som har något tips ang den berömda slitskadan på högersidan på förarstole, den som uppkommit av in och utstigning? :gayfight:

#103 Jow

Jow

    Member

  • Pip
  • 44 posts
  • Location:Stenungsund

Posted 20 October 2009 - 12:12 PM

Skall lätta yttligare lite mer... Lättare svänghjul spar 4,4 kg Kolfiber huv bak spar 3-4 kg Mindre fälgar fram till 15" spar 1 kg /fälg Mindre däck = lättare //jow

#104 Alfons

Alfons

    Super Member

  • PipPip
  • 422 posts
  • Gender:Male

Posted 20 October 2009 - 01:15 PM

Skall lätta yttligare lite mer...

Lättare svänghjul spar 4,4 kg
Kolfiber huv bak spar 3-4 kg
Mindre fälgar fram till 15" spar 1 kg /fälg
Mindre däck = lättare

//jow


Svänghjul har du väl?! chinky chinky

#105 Alfons

Alfons

    Super Member

  • PipPip
  • 422 posts
  • Gender:Male

Posted 20 October 2009 - 01:28 PM

Själv planerar jag att inhandla fyra nya r-däck. Blir nog Dunlop Direzza igen.

Vad är det för dimension på dem och vad kostar de?


Har för mig att det är 245/40-17 bak och 215/45-17 fram.
Jag har inte hittat dem i Sverige ännu, men i Tyskland kostade mina senaste bakdäck
345 EUR per styck, sommaren 2007.

Edited by Alfons, 20 October 2009 - 01:29 PM.


#106 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 20 October 2009 - 02:34 PM

Själv planerar jag att inhandla fyra nya r-däck. Blir nog Dunlop Direzza igen.

Vad är det för dimension på dem och vad kostar de?


Har för mig att det är 245/40-17 bak och 215/45-17 fram.
Jag har inte hittat dem i Sverige ännu, men i Tyskland kostade mina senaste bakdäck
345 EUR per styck, sommaren 2007.

Så du får plats med de bakdäcken? Vet du hur hög du har bilen bak och vilka hjulvinklar?

Fått ordning på motorn?

#107 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 20 October 2009 - 02:37 PM

Skall lätta yttligare lite mer...

Lättare svänghjul spar 4,4 kg
Kolfiber huv bak spar 3-4 kg
Mindre fälgar fram till 15" spar 1 kg /fälg
Mindre däck = lättare

//jow

Vet du vad den väger nu?
Min väger 885 kg utan bensin. Har ett mål på under 3 kg/hk så med 290 hk kit så gäller det att spara 15 kg.

#108 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 21 October 2009 - 07:25 AM

Vet du vad den väger nu?
Min väger 885 kg utan bensin. Har ett mål på under 3 kg/hk så med 290 hk kit så gäller det att spara 15 kg.


Vad är 'lättat' då? Stol, fälgar, mer?

//Johan

#109 Alfons

Alfons

    Super Member

  • PipPip
  • 422 posts
  • Gender:Male

Posted 21 October 2009 - 08:19 AM

Själv planerar jag att inhandla fyra nya r-däck. Blir nog Dunlop Direzza igen.

Vad är det för dimension på dem och vad kostar de?


Har för mig att det är 245/40-17 bak och 215/45-17 fram.
Jag har inte hittat dem i Sverige ännu, men i Tyskland kostade mina senaste bakdäck
345 EUR per styck, sommaren 2007.

Så du får plats med de bakdäcken? Vet du hur hög du har bilen bak och vilka hjulvinklar?

Fått ordning på motorn?


De får plats. Hjulvinklarna ligger i min tråd på rejsa någonstans.
Vet ej ang motorn. Det var just precis innan Emmaboda och på Emmaboda. Tankade på en annan mack efter det och bilen gick bra de sista 20 milen innan jag ställde av den. Vet alltså inte om det var tillfällig dålig bensin eller om det är något som krånglar när man kör och svänger. Svårt läge, då det kan vara så många olika grejer. Jag har i alla fall köpt ett nytt bensinfilter som jag ska montera till våren.

#110 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 21 October 2009 - 10:17 AM

Vet du vad den väger nu?
Min väger 885 kg utan bensin. Har ett mål på under 3 kg/hk så med 290 hk kit så gäller det att spara 15 kg.


Vad är 'lättat' då? Stol, fälgar, mer?

//Johan

Frambromsarna kanske är något lättare, vägde aldrig. Sen har jag short belt kit, inga balansaxlar, lättare stötdämpare, avgassystem, svänghjul, borttagen stereo.

/J

#111 Sliparn

Sliparn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 750 posts
  • Gender:Male
  • Location:Tranås Sweden

Posted 21 October 2009 - 12:58 PM

Vet du vad den väger nu?
Min väger 885 kg utan bensin. Har ett mål på under 3 kg/hk så med 290 hk kit så gäller det att spara 15 kg.


Vad är 'lättat' då? Stol, fälgar, mer?

//Johan

Frambromsarna kanske är något lättare, vägde aldrig. Sen har jag short belt kit, inga balansaxlar, lättare stötdämpare, avgassystem, svänghjul, borttagen stereo.

/J

vad blev resultatet av bortmonteringen av balansaxlarna?
är det ett ingrepp man fixar útan att allt för mycket skruvande?

#112 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 21 October 2009 - 07:17 PM

vad blev resultatet av bortmonteringen av balansaxlarna?
är det ett ingrepp man fixar útan att allt för mycket skruvande?

Gjordes en hel del grejer samtidigt och motor och växellåda var ur. Diffbroms, lättare svänghjul, short belt, balansaxlar, styvare motorfästen och avgassystem.

Ganska mycket mindre roterande massa så motorn vart helt klart mer varvillig. Även mer vibrationer men det är svårt att säga hur mycket som beror på motorfästena och hur mycket på balansaxlarna. Själva jobbet var väl ganska rakt fram och går säkert göra underifrån.

#113 Alfons

Alfons

    Super Member

  • PipPip
  • 422 posts
  • Gender:Male

Posted 22 October 2009 - 04:44 AM

vad blev resultatet av bortmonteringen av balansaxlarna?
är det ett ingrepp man fixar útan att allt för mycket skruvande?

Gjordes en hel del grejer samtidigt och motor och växellåda var ur. Diffbroms, lättare svänghjul, short belt, balansaxlar, styvare motorfästen och avgassystem.

Ganska mycket mindre roterande massa så motorn vart helt klart mer varvillig. Även mer vibrationer men det är svårt att säga hur mycket som beror på motorfästena och hur mycket på balansaxlarna. Själva jobbet var väl ganska rakt fram och går säkert göra underifrån.


Kan man bara plocka bort dem sådär eller behöver man några andra extra delar?

#114 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 22 October 2009 - 06:17 AM

Jarl: Steg 3 innebär för dig alltså i princip ny programvara och en charge-cooler?

//Johan

#115 Jimsan

Jimsan

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 553 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 22 October 2009 - 06:43 AM

Kan man bara plocka bort dem sådär eller behöver man några andra extra delar?


Finns färdigt kitt att köpa hos Courtenay http://www.courtenay...;docId=113#BSDK
Hade helt klart varit spännande att prova.

#116 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 22 October 2009 - 06:51 AM

Kan man bara plocka bort dem sådär eller behöver man några andra extra delar?


Finns färdigt kitt att köpa hos Courtenay http://www.courtenay...;docId=113#BSDK
Hade helt klart varit spännande att prova.


Är detta kit jag köpte. Krävs bland annat den bryggan för att styva upp tråget.

Steg 3 från VX-Performance innebär utöver det jag har ny turbo, spridare, insugsrör och mappning.

#117 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 22 October 2009 - 07:57 AM

Steg 3 från VX-Performance innebär utöver det jag har ny turbo, spridare, insugsrör och mappning.


Ahh, jag blandar friskt ur minnet mellan Courtney's och VX-Performance's kit.

Spännande vilket som, VXR-turbon verkar ju helt klart vara vägen framåt för mer effekt dock. Ska bli kul att höra resultaten!

Nu blev man ju ännu mer sugen på att plocka balansaxlarna, och montera det där fördömda short-belt kittet jag aldrig kommer till skott på, och diff och svänghjul och och och.... :rolleyes:

//Johan




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users