Jump to content


Photo

Vinterplaner


  • Please log in to reply
116 replies to this topic

#81 Saabster

Saabster

    Member

  • Pip
  • 177 posts

Posted 16 November 2008 - 07:43 PM

Avslutade säsongen med körning på Mantorp och Gelleråsen...


Jag är lite nyfiken på vilka tider en Speedster presterar på de svenska banorna, har du någon ungefärlig uppfattning om vad du åkt på dessa banor?

Mina egna vinterplaner orkar jag knappt börja fundera på, det går alldeles för lätt alltför mycket överstyr...

//Johan


2008 blev mest körning på Kullen för min del, råkade få ett 2 månader långt transport hinder ...
Och i år kapades tiden på Kinnekulle ring till 58 sekunder med min Badster! Det känns bra! Blir tufft att kapa mer på det!

Men med ny motor och bredare kaross + hjul, så ska det gå!

//Andreas

#82 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 18 November 2008 - 09:37 PM

Grym tid det där, kan inte finnas många gatgodkända bilar i Sverige som kör snabbare. Själv siktar jag på att komma under minuten. Tyvärr vart det ingen körning på Kullen i år. Hoppas det blir möjlighet för det nästa år. /J 2008 blev mest körning på Kullen för min del, råkade få ett 2 månader långt transport hinder ... Och i år kapades tiden på Kinnekulle ring till 58 sekunder med min Badster! Det känns bra! Blir tufft att kapa mer på det! Men med ny motor och bredare kaross + hjul, så ska det gå! //Andreas [/quote]

#83 Walle_85

Walle_85

    Member

  • Pip
  • 20 posts
  • Gender:Male
  • Location:Skövde

Posted 03 January 2009 - 06:47 PM

Är det någon som vet om man kan köpa frontsplittern som VX-Performance säljer, till ett lite humanare pris. 499Euro är väldigt mycket med den kursen som är nu! Joakim

#84 Stefan_A

Stefan_A

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg, Sweden
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 03 January 2009 - 08:16 PM

Se det positivt, det är iallafall 21 Euro billigare än hos Moto Concept (http://www.moto-concept.de/) som säljer samma frontsplitter...

#85 Alfons

Alfons

    Super Member

  • PipPip
  • 422 posts
  • Gender:Male

Posted 05 January 2009 - 01:36 PM

Vinterplaner...hmm. Min bil har ju "fastnat" hos Chefsmek. Växellådsrenoveringen är klar och vattenpump, kamrem mm är snart färdigt. Men igår när jag surfarde runt så hittade jag en möjlighet till lite mer hk för hyfsade pengar. Hrmm. Så nu kanske bilen får övervintra i Chefsmeks garage :)

Edited by Alfons, 05 January 2009 - 01:37 PM.


#86 Walle_85

Walle_85

    Member

  • Pip
  • 20 posts
  • Gender:Male
  • Location:Skövde

Posted 05 January 2009 - 11:15 PM

Det kanske finns någon annan frontspitter att köpa, som ev. ger lite bättre väghållning och bättrar på utseendet i fram. Den som OC_Peter har, var får man tag i den? Jocke

#87 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 06 January 2009 - 08:17 AM

OC_Peter:s är samma splitter (om jag minns rätt).

Jag köpte den andra som är "bolt-on".
Vill minnas att den var billigare när jag köpte den...
Tänk på att kostnad för lack tillkommer...
http://www.edel-car-parts.de/

Angående effekten kan jag säga att jag är för dålig förare (eller för långsam) för att märka någon större skillnad.
Förmågan att klara farthinder är klart sämre. :)
http://www.nillet.co...r/splitter6.jpg

#88 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 06 January 2009 - 04:39 PM

Jag har denna frontsplitter i kolfiber (som tidigare användes på badster) till salu om någon skulle vara intresserad eftersom jag själv satte turbosplitters på min bil :)

Posted Image

Edited by JawZ, 06 January 2009 - 04:40 PM.


#89 Stilling

Stilling

    Member

  • Pip
  • 192 posts
  • Gender:Male
  • Location:Malmö
  • Interests:Trackday
    Motorsport
    Whisky / Old Rum
    Food
    Guitar Music

Posted 07 January 2009 - 09:35 AM

Jeg skal ha bytet lamdasond på min 2,2, er der nogen som ved om det er et større projekt eller en bra mekaniker man kan få til det, Wendel har valgt inte at reagere på emails, als.

#90 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 07 January 2009 - 11:35 AM

Jeg skal ha bytet lamdasond på min 2,2, er der nogen som ved om det er et større projekt eller en bra mekaniker man kan få til det, Wendel har valgt inte at reagere på emails, als.

Har ingen koll på om det är stort arbete.
Det är bättre att ringa till Wendels.
Wendels huvudmekaniker Andy (Andrew Skilton) har dessutom börjat på Autoropa.
Prova annars med en Opel-verkstad.

Har du koll på hur "nyöppnade" Lotus Copenhagen är att göra med? http://lotus.mla.dk/

#91 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 07 January 2009 - 06:32 PM

Jeg skal ha bytet lamdasond på min 2,2, er der nogen som ved om det er et større projekt eller en bra mekaniker man kan få til det, Wendel har valgt inte at reagere på emails, als.


Ivar här med BRG VX220 från i somras, lite har dock hänt med min bil sen sist :)

Om du har vägarna förbi Halmstad kan jag byta den åt dig. Lambdasonden sitter direkt bakom katalysatorn, på bilden nedan syns kabeln till lambdasonden där den går in bakom hjulhuset vid vänster bakhjul.

[attachment=20555:Pedaler.jpg]

[attachment=20554:Lambda.jpg]

Edited by IvarS, 07 January 2009 - 06:33 PM.


#92 Stilling

Stilling

    Member

  • Pip
  • 192 posts
  • Gender:Male
  • Location:Malmö
  • Interests:Trackday
    Motorsport
    Whisky / Old Rum
    Food
    Guitar Music

Posted 07 January 2009 - 06:44 PM

Jeg skal ha bytet lamdasond på min 2,2, er der nogen som ved om det er et større projekt eller en bra mekaniker man kan få til det, Wendel har valgt inte at reagere på emails, als.


Ivar här med BRG VX220 från i somras, lite har dock hänt med min bil sen sist :)

Om du har vägarna förbi Halmstad kan jag byta den åt dig. Lambdasonden sitter direkt bakom katalysatorn, på bilden nedan syns kabeln till lambdasonden där den går in bakom hjulhuset vid vänster bakhjul.

[attachment=20555:Pedaler.jpg]

[attachment=20554:Lambda.jpg]


Tak det vil jeg jette gerne, jeg køber en på Opel og så kommer jeg en dag det passer og det böjer at bli vor igen, kan du sende dit telefonnommer på mail m_stilling@hotmail.com eller her på forum i en PM ?

#93 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 15 October 2009 - 06:34 PM

Det var den här säsongen det. Hur går era funderingar inför nästa säsong? Hetsen är i full gång på jobbet och tillråga på allt är det ytterligare en bil som kör ifrån mig thumbsdown så snabbare måste den bli. Chassi eller motor är frågan men efter analys av min körstil i jämförelse med Martin Ö som provat bilen är det tydligt att motor som kommer ge bäst förbättring/krona. Då Klasen inte verkar läsa mail tänker jag prova VX Performance. Utan att ha köpt något så har jag fått bra och snabba svar. Blir att komplettera med delar så jag kommer upp i deras steg 3 + att jag har avgassystem så runt 290 hästar skall det väl kunna bli om de håller vad som lovas. Kan mycket väl också bli en kolfiberlucka om de är av bra kvalitet. Har inte blivit så mycket bankörning i år, 2 hela dagar + ett fåtal varv vid 4 olika tillfällen men det finns en hel del kvar på Toyo däcken jag använt i år. 2 banträffar ungefär vilket inte kommer räcka hela nästa säsong så det blir säkert ett set Kuhmo 6or någon gång under nästa sommar. Bättre grepp jämfört med Toyo men håller inte lika bra. Bromsarna som jag ägnat mycket fundering fungerar nu riktigt bra så de kommer jag låta vara som de är. Annars börjar bilen bli riktigt snabb och jag börjar hitta rätt i körningen vilket är kul. Så vad går ni och funderar på?

#94 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 18 October 2009 - 07:20 AM

Det var den här säsongen det. Hur går era funderingar inför nästa säsong?

Hetsen är i full gång på jobbet och tillråga på allt är det ytterligare en bil som kör ifrån mig thumbsdown så snabbare måste den bli. Chassi eller motor är frågan men efter analys av min körstil i jämförelse med Martin Ö som provat bilen är det tydligt att motor som kommer ge bäst förbättring/krona. Då Klasen inte verkar läsa mail tänker jag prova VX Performance. Utan att ha köpt något så har jag fått bra och snabba svar. Blir att komplettera med delar så jag kommer upp i deras steg 3 + att jag har avgassystem så runt 290 hästar skall det väl kunna bli om de håller vad som lovas.

Kan mycket väl också bli en kolfiberlucka om de är av bra kvalitet.

Har inte blivit så mycket bankörning i år, 2 hela dagar + ett fåtal varv vid 4 olika tillfällen men det finns en hel del kvar på Toyo däcken jag använt i år. 2 banträffar ungefär vilket inte kommer räcka hela nästa säsong så det blir säkert ett set Kuhmo 6or någon gång under nästa sommar. Bättre grepp jämfört med Toyo men håller inte lika bra.

Bromsarna som jag ägnat mycket fundering fungerar nu riktigt bra så de kommer jag låta vara som de är.

Annars börjar bilen bli riktigt snabb och jag börjar hitta rätt i körningen vilket är kul.

Så vad går ni och funderar på?


Du har redan Speedsterrekord runt Sviestad chinky chinky . Hur skall man hinna ifatt?
Vi har pratat en hel del bromsbalans. Jag känner inte av mina bromsar bak och planerar för att montera bakok;en från P Boxster och nya skivor bak med lättviktsnav. Ligger här hemma sedan i mars :rolleyes:. Sparar mkt vikt dessutom med nya uprights... Jarl har du räknat på viktförskjutningen vid inbromsning?
Du har säker lite andra förutsättningar med de avancerade dämparna. Har du tittat på hur dämparjusteringen påverkar nigning? Vi utgår från att bilen stillastående har 62% av vikten över bakhjulen. (Jag har en vinge bak som fungerar effektivt och håller emot initialt, ner till ca 120km...)

#95 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 18 October 2009 - 04:23 PM

[/quote] Du har redan Speedsterrekord runt Sviestad chinky chinky . Hur skall man hinna ifatt? Vi har pratat en hel del bromsbalans. Jag känner inte av mina bromsar bak och planerar för att montera bakok;en från P Boxster och nya skivor bak med lättviktsnav. Ligger här hemma sedan i mars :rolleyes:. Sparar mkt vikt dessutom med nya uprights... Jarl har du räknat på viktförskjutningen vid inbromsning? Du har säker lite andra förutsättningar med de avancerade dämparna. Har du tittat på hur dämparjusteringen påverkar nigning? Vi utgår från att bilen stillastående har 62% av vikten över bakhjulen. (Jag har en vinge bak som fungerar effektivt och håller emot initialt, ner till ca 120km...) [/quote] Ja du, får du ordning på motorn kommer din bli grym. Snabb var den ju redan utan turbo. Kul om vi kan vara ett gäng snabba Speedsters som åker på lite träffar. Skall bli intressant att se hur du får till det med bromsoken och skivorna samt att se hur mycket vikt du sparar. Har sneglat på Eliseparts ok och lättaste skivor som alternativ bak men vi får se framöver. Bromsbalans, lastförskjutning och chassisrörelser kan vara ganska lurigt. Den total lastförskjutningen beror bara på tyngdpunktshöjd och bromskraft. Har inte räknat men med loggen ser jag bromskraft men vet ej tyngdpunktshöjden. Det geometriska bidraget, dvs att bilen niger eller reser sig bak och som kan göra att tyngdpunktshöjden ändras är ganska liten. Visst kan en minskning av bilens nigning påverka greppet bak men det tror jag är mer dynamiskt beteende. Om du tex har mycket returdämpning bak så hinner inte bakhjulen fjädra ut initialt och då skulle troligtvis minskade chassirörelser hjälpa. Det är också så att styvare fjädrar eller hårdare kompression fram ger sämre grepp fram under inbromsning vilket hjälper till att balansera bilen. Just under inbromsning så kan en vinge vara väldigt nyttig och stabiliserande och det är ofta där vi amatörförare känner av dess inverkan. Skulle behöva än men som jag sa sist så vill jag inte ta steget till splitter och vinge än då det påverkar bilens utseende så mycket.

#96 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 18 October 2009 - 07:23 PM

[/quote] Du har redan Speedsterrekord runt Sviestad chinky chinky . Hur skall man hinna ifatt? Vi har pratat en hel del bromsbalans. Jag känner inte av mina bromsar bak och planerar för att montera bakok;en från P Boxster och nya skivor bak med lättviktsnav. Ligger här hemma sedan i mars :rolleyes:. Sparar mkt vikt dessutom med nya uprights... Jarl har du räknat på viktförskjutningen vid inbromsning? Du har säker lite andra förutsättningar med de avancerade dämparna. Har du tittat på hur dämparjusteringen påverkar nigning? Vi utgår från att bilen stillastående har 62% av vikten över bakhjulen. (Jag har en vinge bak som fungerar effektivt och håller emot initialt, ner till ca 120km...) [/quote] Ja du, får du ordning på motorn kommer din bli grym. Snabb var den ju redan utan turbo. Kul om vi kan vara ett gäng snabba Speedsters som åker på lite träffar. Skall bli intressant att se hur du får till det med bromsoken och skivorna samt att se hur mycket vikt du sparar. Har sneglat på Eliseparts ok och lättaste skivor som alternativ bak men vi får se framöver. Bromsbalans, lastförskjutning och chassisrörelser kan vara ganska lurigt. Den total lastförskjutningen beror bara på tyngdpunktshöjd och bromskraft. Har inte räknat men med loggen ser jag bromskraft men vet ej tyngdpunktshöjden. Det geometriska bidraget, dvs att bilen niger eller reser sig bak och som kan göra att tyngdpunktshöjden ändras är ganska liten. Visst kan en minskning av bilens nigning påverka greppet bak men det tror jag är mer dynamiskt beteende. Om du tex har mycket returdämpning bak så hinner inte bakhjulen fjädra ut initialt och då skulle troligtvis minskade chassirörelser hjälpa. Det är också så att styvare fjädrar eller hårdare kompression fram ger sämre grepp fram under inbromsning vilket hjälper till att balansera bilen. Just under inbromsning så kan en vinge vara väldigt nyttig och stabiliserande och det är ofta där vi amatörförare känner av dess inverkan. Skulle behöva än men som jag sa sist så vill jag inte ta steget till splitter och vinge än då det påverkar bilens utseende så mycket. [/quote] Hoppas på besiktning om nga dagar... Höres thumbsup

#97 RacerJo

RacerJo

    Member

  • Pip
  • 245 posts
  • Location:Varberg Sweden
  • Interests:Racing in all scales

Posted 19 October 2009 - 04:41 PM

Vinterns stora plan är att sätta in 4-punktsbälte med bältessträva och klä om/renovera orginalstolarna samt även montera bältesskoningar i stolarna. Även förbereda nya (dBilas) grenröret med värmeisolerande färg inför montering i vår. Önskelistan är lång... får se vad som hinns med.

#98 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 19 October 2009 - 06:52 PM

Bilen inne på verkstan nu och får alla kosmetiska skador fixade, +skadorna från krocken i sommras fixde Bilen får en annan färg och shorthift instalerad :) skulle också behöva kläom säterna men får vänta ett tag, har tom lyckats få varmegarage för vintern, slipper jag ha den stående ute som förra vintern :(

#99 Alfons

Alfons

    Super Member

  • PipPip
  • 422 posts
  • Gender:Male

Posted 20 October 2009 - 05:43 AM

Bilen inne på verkstan nu och får alla kosmetiska skador fixade, +skadorna från krocken i sommras fixde
Bilen får en annan färg och shorthift instalerad :)

skulle också behöva kläom säterna men får vänta ett tag, har tom lyckats få varmegarage för vintern, slipper jag ha den stående ute som förra vintern :(


När mitt passagerarsäte blev musätet för två år sedan, så klädde jag om nedersta delen av sätesryggen hos en tapetserarverkstad. Det var rätt krångligt. Jag minns inte varför, men det var något med hur sätet/stoppning osv var ihopsatt. Bara så du kollar upp först och inte river av klädseln och sen att det inte går att fixa till :rolleyes:

Själv planerar jag att inhandla fyra nya r-däck. Blir nog Dunlop Direzza igen, jag tycker dem är suveräna. Varannan vecka så funderar jag även på att sälja bilen, men med tanke på det ekonomiska läget, så får man nog inte ut rätt summa och då känns det onödigt. Jag får drömma om nästa bil ett tag till... En annan vinter/vår-plan/måste är att sälja den elake gule(CHRIs gamla). Bud mottages, så är någon intresserad, så kontakta mig gärna.

EDIT: All klädsel var limmat på stoppningen och när man försöker dra bort klädseln, så följer stoppningen med.

Edited by Alfons, 20 October 2009 - 05:55 AM.


#100 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 20 October 2009 - 08:12 AM

Till årets vinter har jag planerat att... Inte göra något på bilen. Service och bromsvätska till våren bara.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users