Jump to content


Photo

Vinterplaner


  • Please log in to reply
116 replies to this topic

#61 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 27 October 2008 - 03:49 PM

Mina vinterplaner är måttliga i år... Skivorna behöver bytas och då byter jag beläggen också (originalskivor och Pagid RS14). Däcken är på upphällningen (Toyo R888). Preformancebox blir det nog också. Tyvärr så är det några mil kvar på däck och belägg så det bär emot att byta redan... Det blir inget gjort med motorn som jag tänkte men det kommer fler vintrar... Kanske en stoppbricka i avgasåterföringen till insuget...

#62 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 27 October 2008 - 05:23 PM

Niklas skrev: Hej Mina planer är att först fixa nya bromsar, skivor och belägg sen blir det in med en shortshift nya däck lagning av en del kaross skador undersöka vad som låter illa i bilen när jag kommer upp i högvarv...knakande ljud(1 och 2an) sen ett dunk när man lägger i nästa växel (tips om vad det kan vara tar jag mer än gärna imot :D) sen om tid å pengar finns omlackering av bilen efter reperation :D se om det blir orginalfärg lr något ovanligare :D hoppas på tid å pengar recker till :o :gayfight: Mvh Niklas Känngård [/quote] Förslag: Nu har jag ingen Turbo men dunkandet är kanske samma problem Jimsan har haft, söndrigt motorfäste......

Edited by Speedsterspeed, 27 October 2008 - 05:43 PM.


#63 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 27 October 2008 - 05:48 PM

Avslutade säsongen med körning på Mantorp och Gelleråsen...


Jag är lite nyfiken på vilka tider en Speedster presterar på de svenska banorna, har du någon ungefärlig uppfattning om vad du åkt på dessa banor?

//Johan


På Mantorp vart det mest och skjutsa runt lite folk och tog aldrig några tider. Gelleråsen tyckte jag att jag började hitta rätt med körningen och körde mitt sista varv med 1.15.4, manuell tidtagning. En tid jag tror är ganska hyffsad baserat på omständigheterna. Var bara Puppan med sin Porsche 996 Turbo Cup som han kallar den som körde snabbare på 1.14.7. Behöver dock ner på 1.14 blankt för att vara snabbast på jobbet vilket känns som en ordentlig utmaning.

Gillar att ta tider för att hålla koll på min egen och bilens utveckling så en Perfomancebox kommer det bli.

#64 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 27 October 2008 - 07:42 PM

Förslag: Nu har jag ingen Turbo men dunkandet är kanske samma problem Jimsan har haft, söndrigt motorfäste...... [/quote] tackar jag har haft mina aningar om det men har kontaktat opel, de ska även kolla fälgarna å absén efersom det är kanpanj om det så åå jag har inte heller nån turbo,

#65 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 27 October 2008 - 07:59 PM

Gelleråsen tyckte jag att jag började hitta rätt med körningen och körde mitt sista varv med 1.15.4, manuell tidtagning. En tid jag tror är ganska hyffsad baserat på omständigheterna. Var bara Puppan med sin Porsche 996 Turbo Cup som han kallar den som körde snabbare på 1.14.7. Behöver dock ner på 1.14 blankt för att vara snabbast på jobbet vilket känns som en ordentlig utmaning.


Tack för infon! Det var just i kölvattnen av Puppans och SMR GT2:ornas härjningar på sista tiden (1.24 på Mantorp) som jag satt och funderade på hur kapabel en Speedster egentligen är. Verkar ju finnas en hel del potential!

Jag misstänker att det är betydligt jobbigare att vara snabbast på ditt jobb än på mitt! :happy: De 1.14 kanske sattes med ändå vassare redskap?

Perfomance Box/Drift Box tror jag är en utmärkt investering för att mäta utvecklingen, personligen har jag dock en hel del kvar att hämta bakom ratten innan jag behöver fundera så mycket på tidtagning.

//Johan

#66 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 27 October 2008 - 09:24 PM

Gelleråsen tyckte jag att jag började hitta rätt med körningen och körde mitt sista varv med 1.15.4, manuell tidtagning. En tid jag tror är ganska hyffsad baserat på omständigheterna. Var bara Puppan med sin Porsche 996 Turbo Cup som han kallar den som körde snabbare på 1.14.7. Behöver dock ner på 1.14 blankt för att vara snabbast på jobbet vilket känns som en ordentlig utmaning.


Tack för infon! Det var just i kölvattnen av Puppans och SMR GT2:ornas härjningar på sista tiden (1.24 på Mantorp) som jag satt och funderade på hur kapabel en Speedster egentligen är. Verkar ju finnas en hel del potential!

Jag misstänker att det är betydligt jobbigare att vara snabbast på ditt jobb än på mitt! :happy: De 1.14 kanske sattes med ändå vassare redskap?

Perfomance Box/Drift Box tror jag är en utmärkt investering för att mäta utvecklingen, personligen har jag dock en hel del kvar att hämta bakom ratten innan jag behöver fundera så mycket på tidtagning.

//Johan


Jag kör 1.35 runt Mantorp långa med 2.2N/A och då känns det som jag parkerar när GT2;or och annat drar förbi på rakan. Man riskerar förkylning av draget....Som mest kommer jag upp i +180 medan de snabba Porscharna toppar 240-250.... Så det är i kurvorna som man kan hålla bra tempo i förhållande till övriga snabba bilar.

#67 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 27 October 2008 - 09:54 PM

Jag kör 1.35 runt Mantorp långa med 2.2N/A och då känns det som jag parkerar när GT2;or och annat drar förbi på rakan. Man riskerar förkylning av draget....Som mest kommer jag upp i +180 medan de snabba Porscharna toppar 240-250


Jo, jag förstår det, rakan på Mantorp är ingen optimal plats för en Speedster. 1.35 är ändå imponerande men då sitter det ju en rätt kompetent chaufför bakom ratten. Jämförelsen är ändå intressant då det är spännande att veta hur våra små bilar står sig mot några av landets snabbaste gatbilar.

//Johan

#68 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 28 October 2008 - 02:55 PM

Jag kör 1.35 runt Mantorp långa med 2.2N/A och då känns det som jag parkerar när GT2;or och annat drar förbi på rakan. Man riskerar förkylning av draget....Som mest kommer jag upp i +180 medan de snabba Porscharna toppar 240-250


Jo, jag förstår det, rakan på Mantorp är ingen optimal plats för en Speedster. 1.35 är ändå imponerande men då sitter det ju en rätt kompetent chaufför bakom ratten. Jämförelsen är ändå intressant då det är spännande att veta hur våra små bilar står sig mot några av landets snabbaste gatbilar.

//Johan


Förväntar mig aldrig att kunna hänga med en riktigt snabb Porsche på Mantorp, de snabba svängarna passar inte vår bil. Jag känner inte att jag har förtroende för bilen i de kurvorna och har man inte det så tappar man massor med tid. Jag hade 210-215 på rakan med min bil.

#69 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 28 October 2008 - 03:18 PM

Jag känner inte att jag har förtroende för bilen i de kurvorna och har man inte det så tappar man massor med tid.


Intressant! Kan du utveckla detta?

På vilket sätt saknar man förtroende för bilen och vad saknas för att man skulle kunna få det?

//Johan

#70 Nicke

Nicke

    Member

  • Pip
  • 84 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 28 October 2008 - 03:35 PM

Mina vinterplaner är måttliga i år...

Skivorna behöver bytas och då byter jag beläggen också (originalskivor och Pagid RS14).
Däcken är på upphällningen (Toyo R888).
Preformancebox blir det nog också.

Tyvärr så är det några mil kvar på däck och belägg så det bär emot att byta redan...

Det blir inget gjort med motorn som jag tänkte men det kommer fler vintrar...
Kanske en stoppbricka i avgasåterföringen till insuget...




På tal om däck..Toyo R888 verkar ju vara väldigt populära och har även fått goda betyg i test har jag sett. Blir det stora skillnader att sätta på såna istället för original Bridgestone Potenza? Bör man bara göra det för bankörning, eller lämpar sig även bra för "vanlig" körning för bättre grepp? Vad finns det för nackdelar på gatan isf? (lättare vattenplaning?) Vilka dimensioner rekommenderas, samma udda som standard med "cykeldäck" fram? Kan man slänga på dem på standardfälgar tro? :mellow:
Tycker bilen kan bli lite väl understyrd i början vid skarp kurvtagning i hyfsat låga farter, kan man kommer till rätta med sånt? Jag läste nånstans att man medvetet valt de här udda däckdimmensionerna för att det skulle passa bilens egenskapaer, förstår dock inte varför man skulle önska understyrandet i början innan bakdelen kommer slängandes. Kanske svaret är så lätt att bilen kommer i bättre balans i högre hastigheter med de däcken...


// Niklas

Edited by Nicke, 28 October 2008 - 03:37 PM.


#71 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 28 October 2008 - 05:59 PM

Jag känner inte att jag har förtroende för bilen i de kurvorna och har man inte det så tappar man massor med tid.


Intressant! Kan du utveckla detta?

På vilket sätt saknar man förtroende för bilen och vad saknas för att man skulle kunna få det?

//Johan


Har åkt i en hel del olika bilar, både gat och racebilar dock ingen annan mittmotorbil. Vad jag känner i de som fungerar bra är en trygghet i bakvagnen som inte existerar i min bil. Visst kan jag ändra set up med fjädrar. k-hämmare, hjulvinklar höjder osv vilket jag gjort men aldrig riktigt kommit åt min känsla. Det har blivit bättre men jämfört med en Porsche 911 så är det långt ifrån och det för även med sig andra nackdelar om jag kompenserar.

Pratade med en mycket duktig fordonsdynamiker om detta, vi hade lite ont om tid så det bara for siffror ur han men satte en siffra på det och visade exempel på bilar som fungerar bra. I grunden handlar det om tröghetsmoment, hjulbas och viktfördelning men man kan sammanfatta med att en mittmotorbil med ett hjul i varje hörn utan aerodynamik inte är speciellt bra för snabba kurvor. Varje störning som går in i framvagnen ger en överstyrning och det är inget bra om du utnyttjar däckens gräns. Hoppas att få gå den kurs han tagit fram så småningom så jag får full koll.

Han har jobbat på Lotus och visade att de gamla Lotusarna följde detta väl, Lotus Exige gav han inte mycket för. Nu går det ju att göra en bil snabb ändå men han visade formler som beskrev min känsla vilket var riktigt intressant.

Nu gled vi dock ifrån ämnet.

#72 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 28 October 2008 - 06:05 PM

Nu gled vi dock ifrån ämnet.


Sorry! Var inte meningen, finner dock det här mycket intressant så jag är tacksam för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Skall ta tag i det och starta en egen 'projekt-tråd' så kan jag lusa ner den med egna funderingar.

//Johan

#73 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 29 October 2008 - 04:07 PM

På tal om däck..Toyo R888 verkar ju vara väldigt populära och har även fått goda betyg i test har jag sett. Blir det stora skillnader att sätta på såna istället för original Bridgestone Potenza? Bör man bara göra det för bankörning, eller lämpar sig även bra för "vanlig" körning för bättre grepp? Vad finns det för nackdelar på gatan isf? (lättare vattenplaning?) Vilka dimensioner rekommenderas, samma udda som standard med "cykeldäck" fram? Kan man slänga på dem på standardfälgar tro? :mellow:
Tycker bilen kan bli lite väl understyrd i början vid skarp kurvtagning i hyfsat låga farter, kan man kommer till rätta med sånt? Jag läste nånstans att man medvetet valt de här udda däckdimmensionerna för att det skulle passa bilens egenskapaer, förstår dock inte varför man skulle önska understyrandet i början innan bakdelen kommer slängandes. Kanske svaret är så lätt att bilen kommer i bättre balans i högre hastigheter med de däcken...

// Niklas


Oj, många frågor...

Följande tråd på rejsa.nu ger många synpunkter angående r-däck på gata:
http://rejsa.nu/foru...pic.php?t=50285

Min bil går konstant på r-däck, men det är inget jag helhjärtat rekommenderar... Allting beror på hur mycket du kör på bana resp gata. Kör du minst en heldags banträff per 200 mil gatkörning så tycker jag kalkylen går ihop. I annat fall skulle jag skaffa dubbel uppsättning däck.

tyvärr lär du inte hitta några r-däck som går att klämma på orginal framfälgar.

Jag tycker att lämpliga bredder när det gäller r-däck är 225 bak och 195 fram alt. 235 bak och 205 fram.

Vilken hjulstorlek du kör är väl mest upp till dig själv 17 tum bak och 16 tum fram är populärt, själv kör jag faktiskt 225-50-R15 bak och 195-55-R15 fram...


För övrigt ska jag presentera mina vinterplaner snart... Inom kort kommer garaget vara fullt av ny roliga prylar... :groupjump:

#74 Stilling

Stilling

    Member

  • Pip
  • 192 posts
  • Gender:Male
  • Location:Malmö
  • Interests:Trackday
    Motorsport
    Whisky / Old Rum
    Food
    Guitar Music

Posted 29 October 2008 - 08:08 PM

Mine vinterplaner er mycke enkle denne vinter, jeg har solgt min gule Speedster, men har købt Martins røde i stedet for, der skal jeg lige ha sparet sammen til en ny lamda sond og monterad denne. Det er vidst inte det store projekt tror jeg eller hur ? Men man skal gøre ordentligt :-)

#75 Stefan_A

Stefan_A

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg, Sweden
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 31 October 2008 - 05:22 PM

Så var då säsongen 2008 avslutad, dags att planera inför 2009. Högst på listan står nya stolar, samt lämpliga bälten. Baklamporna skall delas och rengöras. Liten inre backspegel skall inhandlas, samt Elise "fötter" till yttre backspeglar monteras. Ligger även ett 2.4 insug i garaget och väntar, får se om jag monterar det eller inte. Nya bakdäck behövs till våren, kommer att köra vidare med Toyo R888. Helnöjd med dessa, även på gatan.

#76 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 02 November 2008 - 07:30 AM

Nya däck på g för många så det är intressant att höra vad ni kör med och vad för erfarenheter. Är det någon här som testat både Kuhmo V70A och Toyo R888? Läste teknikens världs r-däckstest där Toyo utsågs till vinnare. Tyvärr stod inte vilken gummiblandning de använda på dessa däck men Toyo däcket hade hållit ganska bra då de använt det under race. Jag har hittills bara använt Kuhmo, första året med gummiblandning medium/medium men gick i år upp till hård bak för att bakdäcken slets ut betydligt snabbare än framdäcken. Tar nu lite tid att få upp temp i bakdäcken men de håller klart bättre. Jag tycker de fungerar bra både på gata och bana och är acceptabla i regn på landsväg. I regn på bana existerar inget grepp men jag håller mig ifrån banan då. Jag har kört ca 500 mil på dessa, två banträffar (var på 4 men problem med vxl så jag räknar inte dem) och en konbaneträff. Har ganska mycket camber men de har klarat det utan problem. Klarar minst en banträff till men sen blir det nytt. Kan väl tillägga att jag inte kört på Kinnekulle vilket är den bana som jag upplever är tuffast mot slitaget, vänster fram har det ganska jobbigt där.

Edited by jarl, 02 November 2008 - 07:31 AM.


#77 Losy

Losy

    Member

  • Pip
  • 35 posts
  • Gender:Female
  • Location:Halmstad, Sweden

Posted 11 November 2008 - 06:14 PM

Nu har speedstern fått gå i ide, alla vätskor är utbytta, torrboll, högre lufttryck i sulorna, kapell, ja så nått måste man ju ha att göra i vinter och nästa steg, efter fälgar och däck, är att göra något åt väghållningen. Har fått ett riktigt bra pris på spax coiloverkit men just nu känns det som väldigt mycket pengar. Finns det någon annan lösning tro? :unsure: Eventuellt några sänkfjädrar som man senare kan köpa dämpare till? /Losy

#78 Stefan_A

Stefan_A

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg, Sweden
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 11 November 2008 - 08:55 PM

Finns Eibach Pro-Kit till Opel Speedster, sänker 25 mm runt om. Art.nr E10-65-008-01-22 (iallafall till 2.2). OCL Brorssons AB är generalagent för dem i Sverige. Men skall du ut och leka på bana så finns det nog inga genvägar. Spax, GAZ, KW, Nitron eller Öhlin... Kör själv med Nitron 1-way på min (2.2) och är helnöjd med dessa. Köpte dem direkt från Nitron i England. Sålde inte Badster-gänget Spax? Har du kollat pris med dem isåfall?

#79 Losy

Losy

    Member

  • Pip
  • 35 posts
  • Gender:Female
  • Location:Halmstad, Sweden

Posted 11 November 2008 - 11:03 PM

Ja det finns väl inga genvägar :rolleyes: Har fått ett pris runt 8-9000kr för spax rsx 590 kittet, så det lutar ju åt det! Jag är tyvärr ingen banräv... än, är lite för feg men brorsan kör en del bana och då måste det ju vara rediga grejer!

#80 Fredrik Johansson

Fredrik Johansson

    Member

  • Pip
  • 85 posts
  • Gender:Male
  • Location:Trollhättan

Posted 13 November 2008 - 07:42 PM

Har precis börjar med mina vinterplaner. Mitt motorblock har idag fräst ur för att montera riktiga foder i för att kunna nå högre effekter. Har även fått klartecken på en bur byggnation, skall bara börja riva isär bilen och traila dit den. Sedan blir det nog ny lack inför nästa år. Mvh Fredrik

Edited by Fredrik Johansson, 13 November 2008 - 07:43 PM.





0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users