Jump to content


Photo

Kompressormatning Gds


  • Please log in to reply
123 replies to this topic

#21 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 23 December 2011 - 06:36 PM

Man behöver inte gissa vilka effekter man kan ta ur våra motorer, bara att läsa byggböckerna för vår motortyp. Kommer inte ihåg nu men tror att jag läst att standardmotorn (2.2L) inte skall köra med mer än 250-260hk. Beror säkert mest på stakarna... Ang. jämförelsen med 2.0 L så är den kompsänkt m.m. Om ni vill veta mer om Civinco så titta in i min byggtråd på Rejsa ;-), de har hjälp mig mycket och vi har tagit fram möjlighet att köra utan map-sensor. God Jul :grouphug:

#22 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 23 December 2011 - 08:01 PM

Man behöver inte gissa vilka effekter man kan ta ur våra motorer, bara att läsa byggböckerna för vår motortyp. Kommer inte ihåg nu men tror att jag läst att standardmotorn (2.2L) inte skall köra med mer än 250-260hk. Beror säkert mest på stakarna... Ang. jämförelsen med 2.0 L så är den kompsänkt m.m.
Om ni vill veta mer om Civinco så titta in i min byggtråd på Rejsa ;-), de har hjälp mig mycket och vi har tagit fram möjlighet att köra utan map-sensor.

God Jul :grouphug:


Lita på att jag har läst din tråd. Lita på att jag inte begriper ett dugg. Fast jag får väl ta och lära mig. :blush:

#23 Matham

Matham

    Member

  • Pip
  • 35 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lindome

Posted 26 December 2011 - 12:40 PM

Jag googlade Civinco så fort jag kunde.
Hmmm, jag hade ju tänkt skicka över ECU:n till Courtenay för omprogrammering. Detta är alltså ett alternativ.
Själv har jag bytt grenrör till ett Tullet och resten till ett Milltek (tyvärr ett NA-system som nog är lite för litet) annars har jag inte gjort nåt.
Jag har även köpt ett stort plastlock till motorkåpa för att dölja kompressorn men vet inte riktigt om jag vågar åka in och chansa i alla fall.

Ett extraktorgrenrör och ett avgassystem på minst 2,5" är nästan ett krav för att motorn skall andas rätt om man inte sänker kompressionen. Skall du skicka över ECU:n till Courtenay så får du bara en grund mappninig sedan måsta man dit och få den slut mappad (inte helt billigt att åka till England). Så i slut ändan tror jag att det billigaste och bästa alternativet är med Civinco.
Och vad jag har förstått så använder Coutenay en egen map sensor som de inte vill tala om vilken de använder!!!!!!!
En poäng till i din favör är om du bygger likand som min så kan du ju använda min mappning som grund map

#24 Matham

Matham

    Member

  • Pip
  • 35 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lindome

Posted 26 December 2011 - 12:45 PM

Ja 2.2 motorn har inte samma grejer i motorn, där vevstakarna är akilleshälen inte heller olje kylning till kolvarna tyvärr.

#25 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 26 December 2011 - 05:50 PM

En poäng till i din favör är om du bygger likand som min så kan du ju använda min mappning som grund map

Har redan mailat och frågat om ett pris och nämnt deras erfarenhet av en kompressormatad kille från Göteborg. thumbsup
Angående Courtenays mapp så var min plan att åka med grundmappen eller ja en lite förfinad version. Jag talar helt enkelt om vilka komponenter jag har och så mappar de med en viss erfarenhet upp en mapp åt mig som ligger lite på den säkra sidan av alla siffror.

#26 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 09 January 2012 - 09:34 AM

Dags att montera bort fronten.
Här har vi en avklädd skönhet.


Posted Image

Det går inte att provmontera kylaren utan att göra hål.
Jag hatar att göra hål i min bil men vad gör man?
Jag mätte, tog ett djupt andetag och borrade.
Det passade.


Posted Image

Edited by OneYet, 09 January 2012 - 09:36 AM.


#27 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 09 January 2012 - 06:11 PM

Den är stor. Är det en oljekyl du skall ha till vattnet?

#28 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 09 January 2012 - 09:06 PM

Den är stor. Är det en oljekyl du skall ha till vattnet?


Bilden är tagen med vidvinkeobjektivl. :P
Det är en standard 25 raders oljekyl som jag hoppas/tror skall räcka till för mina kylbehov. Mindre än Pro Alloys lyxvariant men kostade bara 800:-

#29 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 10 January 2012 - 07:30 AM

Här är en bild på tröskeln när jag tagit bort plastskyddet.
Häri skall det gå ett par slangar.


Posted Image

Lossade innerskärmen vid bakhjulet, förde in ett vp-rör, matade fram det så långt det gick, fångade upp det i hålet ni såg ovanför, ökade ytterdiametern på röret med silvertejp, tejpade därefter fast slangen så gott det gick och ömson drog, ömson tryckte slangen/röret bakåt genom tröskeln.
Det ligger en massa foamblock och andra prylar ivägen inne i tröskeln så det är inte helt enkelt.


Posted Image

Fick efter en del smärta och blåmärken ge mig och sågade upp hålet där framme för bättre åtkomst.
(tycker inte om att såga hål i min bil)


Posted Image

Men till slut så fanns det slang hela vägen.
Då var det bara att ta fram stora borret igen (suck) och göra hål så att slangarna kan komma in i fronten.


Posted Image

Trä igenom slangarna, dra dem till rätt ställe fram och bak samt kapa dem i rätt längd. Nervöst.

Posted Image

#30 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 10 January 2012 - 07:33 AM

Skruvade bort det gamla Amerikanska insuget och fick dit det nya.
Fick lossa mina spridare igen för att få mer plats.
Ansluter kylslangar för fulla muggar.
Då inträffar detta.


Posted Image

När jag svetsade min "dual pass mod" i somras tittade jag på en massa bilder och höftade därefter till en bra vinkel på anslutningen.
Så här tight blev det mellan slangnippeln och oljefilterhuset.
1 mm.
Eftersom slangen är 2 mm så fick jag bekymmer.
Efter att har karvat lite på slangen, smörjt in allt med matolja och tagit i så jag var högröd i ansiktet så fick jag i alla fall dit allt på plats.
Dags att kröna det hela med en kompresor.
Fast den passar inte.
Jag får ta bort mina spridare igen......


Posted Image

#31 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 10 January 2012 - 08:31 PM

Är det inte det ena så är det andra. Känner igen det :-) Kul att det går framåt thumbsup :D :jump:

#32 Matham

Matham

    Member

  • Pip
  • 35 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lindome

Posted 10 January 2012 - 09:25 PM

Har du fått kontakt med killarna på Civinco?

#33 JG

JG

    Newbie

  • 13,609 posts
  • Gender:Male
  • Location:West Berks

Posted 10 January 2012 - 09:34 PM

looks good Fredrik thumbsup

#34 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 11 January 2012 - 05:55 AM

Har du fått kontakt med killarna på Civinco?


Nix, de har inte svarat på mitt mail.
Fast jag fegade ur och skeppade iväg min ECU till Courtenay i alla fall så får jag igång bilen.
Om den mappen inte känns bra så är Civinco en utväg till nästa vinter.
Det börjara dra i körtarmen redan nu och det känns som jag har förbrukat allt mitt självförtroende med att meka dit dit den här apparaten nu. Att utöver detta ge mig på elektroniken och justera kan nog behöva en sommars självförtroendeuppbyggnad.

#35 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 11 January 2012 - 05:57 AM

looks good Fredrik thumbsup


Thanks JG.
When the protector arrives it is just to bolt it on, attach the fuellines to their new routing and I'm ready to go.

#36 Dflex

Dflex

    Member

  • Pip
  • 119 posts

Posted 13 January 2012 - 09:25 PM

Jättekul att du visar hur projektet fortskrider. Har själv lagt ner inte så få timmar åt att fundera på kompressorkonvertering bara för att till sist fega ur och lösa mitt sug efter överladdning med en turbomotor och tillhörande bil. Men det är kul att få leva ut sina svunna drömmar i en sån här beskrivning :-) Väntar med spänning på fortsättningen och hoppas du hinner få ihop den innan bilkörarsuget blir allt för besvärande. Än länge är det vinter.

#37 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 15 January 2012 - 09:04 PM

Det här är ett extra remhjul som är till för att få mer drivyta på kompressorns och generatorns drivhjul. Designat och tillverkat av en trimfirma i England.

Posted Image

För att få dit det så lossar jag två av fyra bultar som håller generatorn.
Bultar fast hjulet med nya längre bultar och så är jobbet klart.
Det är ett så enkelt jobb så jag har inte gjort det förut för det gör jag på 5 min när jag får lust.
Trodde jag.
Lossar de två originalbultarna och får ett hmmmm i huvudet.
Det gick precis att få ut dem mellan generatorn och torpedväggen. De nya bultarna är 50 mm längre så det blir nog inte så lätt att få dit dem. Om man nu inte kan vinkla in dem på nått sätt.
Det kunde jag inte.
Får istället lossa alla fyra bultarna som håller generatorn och vinkla hela mackapären för att kunna få dit bultarna.
Om jag hade gjort detta innan jag skruvade dit insuget hade det inte varit trångt alls. Det är det nu.
Får i alla fall dit hjulet och kan t.o.m montera den nya drivremmen utan att ens klämma mig eller få blodiga knogar.
Dagen efter skall jag montera dit den här.

Posted Image

En MAP sensor. Den skall sättas fast i ett hål på insuget. Under spridarna. Gissa om det hade varit enkelt att få dit den innan jag skruvade ihop allt. Gissa om det var trångt nu. Den skall klämmas fast med en M6 bult och en liten aluminiummojäng som jag har sågat fram.
Jag lyckas tappa alltihop nedåt motorrummet. Hittar sensorn liggande på en slang till slut men fästet och bulten är borta.
Till slut skymtar jag dem inklämda mellan generatorn och motorn. Utom all räckhåll.
Får ta bort drivremmen och skruva bort generatorn igen.
Nu sitter sensorn och generatorn och drivremmen på plats i alla fall till slut.

Posted Image

#38 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 16 January 2012 - 12:13 AM

Räcker det verkligen med att remmen går så där lite kring generatorremhjulet? Det känns som att risken är överhängade att den kommer slira för minsta lilla belastning av generatorn... Har inget minne av hur remmarna har varit monterade på de kompressormoddade speedstear jag sett...

#39 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 16 January 2012 - 06:15 AM

Posted Image

Så här har jag sett ett par stycken.
Dock aldrig i verkligheten. Bara på internet.

#40 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 16 January 2012 - 12:31 PM

Ja, så är det säkert, då lär det väl funka... Jag ska inte komma här och va petig nåt mer... ;)




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users