Jump to content


Photo

Höga Hc Värden


  • Please log in to reply
124 replies to this topic

#1 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 01 July 2016 - 03:24 PM

Hej, Regbesiktade i dag min NA utan problem😅 Åkte dock på en vanlig besiktning då de Engelsk inte verkar accepteras. Allt bra utom HC som var skyhögt (1400). CO lite högt (0,7). Avgassystemet är utbytt och jag får kolla om katalysatorn är slut eller saknas. Har googlat lite och fått följande orsaker: 1. Motorn är slut 2. Lambdasonden behöver bytas. 3. Byte tändstift, tändkablar och luftfilter. Motorn är lätt trimmad med vassare kammar, 2.4 insug och har gått ca 11000 mil. Alternativ 1 önskar jag inte. Några förslag på felsökning?

#2 Gilgamesh

Gilgamesh

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 987 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Women

Posted 01 July 2016 - 03:59 PM

i mitt fall så saknade jag katalysator när jag gjorde den första besiktningen efter jag tog in min bil, så förhoppningsvis det.



#3 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 01 July 2016 - 04:08 PM

Hoppas jag med. Ska kontakta säljaren och fråga. Hinner inte undersöka själv förrän nästa helg.

#4 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 01 July 2016 - 05:50 PM

Sitter en sport-cat enligt säljaren. Måste hettas upp ordentligt innan mätning enligt säljaren. Får prova om det funkar........

#5 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 04 July 2016 - 06:01 AM

Jag är absolut ingen avgastekniker men vet att vissa av värdena kan minskas med lätt E85-inblandning. Löser säkert inte ditt problem ensamt men kanske hjälper :)



#6 speedster norway

speedster norway

    Member

  • Pip
  • 162 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norway

Posted 04 July 2016 - 07:17 AM

lite bensin på tanken og en god del iblandet kondens fjerner,og å kjøre bilen/caten skikkelig varm før test vil kansje hjelpe deg gjennom testen? :dry:


Edited by speedster norway, 04 July 2016 - 07:17 AM.


#7 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 04 July 2016 - 10:59 AM

Hej,

Skall rengöra luftfiltret, byta tändstift och varmköra ordentligt innan jag läser av avgasvärdena.

 

Om inte det hjälper så provar jag även med E-85. Sen gäller det att finna orsaken :)

 

Återkommer med hur det går i slutet av veckan.

 



#8 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 11 July 2016 - 06:20 AM

Rengjorde luftfiltret i helgen. Det var nog inte rengjort de senaste åren och var helt igentäppt. Väntar på stift och nytt oljefilter och göra en ordentlig service innan jag kör till besiktningen igen. 

Fick också en mycket bättre tomgång nu när motorn kan andas igen.  :happy:



#9 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 11 July 2016 - 11:15 AM

Ett HC-värde på 1400 (!!!!) kan troligen bara uppnås när motorolja förbränns kontinuerligt inne i motorn. Ryker den blått vid uppstart och när du kör?



#10 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 11 July 2016 - 01:50 PM

Testade värdena med motorn varm innan jag rengjorde filtret. Då blev HC=450. Betydligt bättre än BP med motortemp på 75 grader. Dock inte ok. Hoppas att rengjort luftfilter, nytt oljefilter olja och stift skall ge ett bättre värde. Filtret var verkligen igensatt. Var inte mycket luft som tog sig igenom.

#11 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 07 August 2016 - 04:20 PM

Haft fokus på annat de senaste veckorna (båt). Men jag Har inte lyckats åtgärda problemet. Lämnade in den till en verkstad som tog en titt. Hans kommentar var att jag troligtvis behöver mappa om ECU. Mappningen som är gjord efter byte av kammar är inte optimerad på lägre varvtal. Motorn går väldigt fett på tomgång och missar tändningen ibland. Katalysatorn är säkert också slut då den gått för fett. Den ryker dock inte (men avgaserna luktar inte som de ska om katalysatorn fungerat) Någon som är duktig på att mappa eller kan rekommendera någon som är kunnig?

#12 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 08 August 2016 - 05:18 AM

Hmm!

Lämna in i Tyskland eller England är väl de alternativ jag känner till. 

Eller köpa Peter från Hollands program och då kunna mappa själv. Sök på "Dutch software" och bered dig på att få en massa information för och emot. Engelsmännen är väldigt tveksamma verkar det som medan Tyskan och Holländare älskar det. 

 

Själva ECU:n verkar väldigt låst och det är bara Peter som har lyckats knäcka den helt om jag förstått det hela rätt. 



#13 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 08 August 2016 - 10:31 AM

Jag kör med Peters program OBDTuner och det fungerar för mig. (Vi pratade kort om det när vi träffades i Emmaboda).

#14 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 08 August 2016 - 10:36 AM

Hmm,

Får kolla "Dutch Software". Jag har nog inte tid att ta mig ner till Tyskland.

 

Opel verkstäder kan inte hantera detta? (önsketänkande).



#15 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 08 August 2016 - 10:41 AM

Jag kör med Peters program OBDTuner och det fungerar för mig. (Vi pratade kort om det när vi träffades i Emmaboda).

 

Precis. Jag behöver nog stämma av lite djupare med dig först hur du tycker att programmet fungerar.

Även : Tack för hjälpen att nollställa ECU. (även om det inte verkar ha löst problemet). :)

 

 



#16 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 08 August 2016 - 11:58 AM

Den från obdtuner kan du skicka ner ECUn och få den fixad behöver inte åka ned till dom 👍

#17 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 08 August 2016 - 04:35 PM

Jag kör med Peters program OBDTuner och det fungerar för mig. (Vi pratade kort om det när vi träffades i Emmaboda).

  Precis. Jag behöver nog stämma av lite djupare med dig först hur du tycker att programmet fungerar. Även : Tack för hjälpen att nollställa ECU. (även om det inte verkar ha löst problemet). :)    
Jag är nöjd efter många år av att försöka med en extra elektronik. Ibland är det inte bra att vara envis :-). Om du samtidigt ansluter en bredbandslambda istället för org nr1 kan du genomföra "fuel learning". Det mest basala du behöver nu och eventuellt i framtiden finns, ställa in tändning och bränsle är fundamentalt men även laddtrycksreglering finns som tillval ( enklare typ). OcPeter kör nu också med denna mjukvara med sin kompressor, jag är nog skyldig till det.... Och som Kanngard skrev du kan skicka din Ecu till Holland eller som jag gjort..skickade två och har kvar min original (vad jag nu skall ha den till)

#18 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 10 August 2016 - 06:12 AM

Tackar för informationen. Innan jag går och köper OBDTuner skall jag kolla så att det inte är något banalt fel så som ett luftläckage eller liknande. Har ni själva upplevt problem med ojämn tomgång (NA)? Ska se om jag kan lägga in en filmsnutt i morgon eller på fredag.

Orsak:

Luftläckage

Tändmodul

LMM

Kamaxelgivare

Något annat.

 

Ska även ta ett kompressionsprov.

Kan hög HC bero på otäta ventilstyrningar?

Har läst på forumet att det ena avgasutblåset måste täppas för att man inte skall få felaktiga värden. Stämmer detta?

 



#19 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 10 August 2016 - 05:13 PM

Hej, NA har ingen LMM, ej heller kamaxelgivare, det sköter tändkassetten genom att mäta motståndet över tänstiften.... Ett läckande avgassystem kan nog generera ett fel som detta... Hur är tändstiften?

#20 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 10 August 2016 - 06:37 PM

OK, Två källor som kan avskrivas med andra ord.

 

Tändstiften är helt nya. Tomgången blev något bättre efter byte av tändstift och rengöring av luftfilter.  Men det påverkade inte HC och Co.

Ska undersöka om jag har något läckage på avgassystemet som kan påverka.

 

Kamaxlarna är Piper cams som skall ge ca 10hp extra. Är ju inte någon herrejössestrimning heller.

Kamkedja m.m byttes förra året av Vocy på forumet och han verkar ju veta vad han håller på med.

 

Sen är det ju mycket möjligt att katalysatorn har kastat in handduken. Det är en eftermarknads sportkat som sattes in för ca 4 år sedan.

 

 

 

 






0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users