Jump to content


Photo

Höga Hc Värden


  • Please log in to reply
124 replies to this topic

#41 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 23 August 2016 - 10:25 AM

OK Då är jag tacksam om jag får låna :)

Jag skall stämma av med min kollega. Han bor På Storgatan i Örebro. I närheten av dig så att du kan lämna?

 

 



#42 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 23 August 2016 - 11:01 AM

OK Då är jag tacksam om jag får låna :)

Jag skall stämma av med min kollega. Han bor På Storgatan i Örebro. I närheten av dig så att du kan lämna?

 

 

 

 

Storgatan är väldans lång. Kan vara i kvarteret bredvid kontoret (som jag aldrig är på) eller en bit norrut. Spelar ingen roll, SÅ stor skillnad blir det inte.

 

Jag skickar PM så slipper vi racka ner i tråden alltför mycket.



#43 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 24 August 2016 - 03:59 AM

 

OK Då är jag tacksam om jag får låna :)

Jag skall stämma av med min kollega. Han bor På Storgatan i Örebro. I närheten av dig så att du kan lämna?

 

 

 

 

Storgatan är väldans lång. Kan vara i kvarteret bredvid kontoret (som jag aldrig är på) eller en bit norrut. Spelar ingen roll, SÅ stor skillnad blir det inte.

 

Jag skickar PM så slipper vi racka ner i tråden alltför mycket.

 

 

Jag bor i Stockholm och har spjällhus...som du kan testa med och köpa för en liten peng om du behöver...en annan lösning :-)

 



#44 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 24 August 2016 - 04:19 AM

Någon som har ett standard spjällhus till en NA liggande? Behöver ett för att testa om bearbetningen som gjorts i samband med mapningen 2011 är orsaken till problemet. Enligt Peter kan det vara en del av felet.

 

Kammarna kan också vara fel monterade. Finns det någon instruktion som man kan följa för att säkerställa att de sitter rätt monterade?

 

 

/Lars

 

Vid sidan av mitt svar ovan om spjällhus så ja det finns instruktioner och det är relativt enkelt att flytta kammarna genom att släppa på kedjespännaren, det skall vara 16 st länkar inräknat dem som sitter på kuggen med markeringen (på respektive kugghjul). Du kan hitta info om hur man gör om man har ett verktyg för positionering i TIS (har inte verktyget själv men arbetat många många timmar med motorn): http://www.speedster...ace (Z22SE).pdf



#45 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 24 August 2016 - 05:27 PM

Speedsterspeed: Du har PM.

 

Tack för länken angående kammarna. Ganska enkel procedur för att skaffa mig en första uppfattning om de står fel. Känns nästan som att jag hoppas på att de står fel ;)



#46 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 29 August 2016 - 04:33 PM

Hej, Fick inte spjällhuset denna helg (får vänta till fredag).

kollade under tiden om det var rätt länkar mellan markeringarna på kugghjulen. Om det skall vara 16 så verkar det stämma. (se bild)

Attached File  Antal länkar.jpg   126.23KB   4 downloads

Kamnockarna verkar också stå i rätt läge.

Attached File  Kamnockar.JPG   124.71KB   4 downloads

 

 

Skall nu i veckan även skicka ner ECUn till Peter och beställa OBDTuner. Men ECUn hinner nog inte hem denna vecka.

 

Målet är att försöka hitta felet och få det fixat så att jag kan vara med i Emmaboda den 11 ;)



#47 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 29 August 2016 - 06:37 PM

Hej,

håller med.. de ser ut som kammarna står som de skall givet att märket på remhjulet möter märkningen på motorn.

Har du kontrollerat att kolven närmast kedjan (nr1) står i tdc (borde den absolut göra)?

 

Hoppas du får till det, har anmält mig, OCPeter kommer nog med sin också.



#48 speedster norway

speedster norway

    Member

  • Pip
  • 162 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norway

Posted 30 August 2016 - 10:54 AM

Hej, håller med.. de ser ut som kammarna står som de skall givet att märket på remhjulet möter märkningen på motorn. Har du kontrollerat att kolven närmast kedjan (nr1) står i tdc (borde den absolut göra)?   Hoppas du får till det, har anmält mig, OCPeter kommer nog med sin också.

Hei jag byttet også til Piper kammar for nogen år siden,og kjørte med en tann feil i over et år fant det ikke ut før jeg fikk kontrollert merket nede på tannhjulet og motoren......

#49 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 30 August 2016 - 01:47 PM

 

Hej, håller med.. de ser ut som kammarna står som de skall givet att märket på remhjulet möter märkningen på motorn. Har du kontrollerat att kolven närmast kedjan (nr1) står i tdc (borde den absolut göra)?   Hoppas du får till det, har anmält mig, OCPeter kommer nog med sin också.

Hei jag byttet også til Piper kammar for nogen år siden,og kjørte med en tann feil i over et år fant det ikke ut før jeg fikk kontrollert merket nede på tannhjulet og motoren......

 

 

Stod kammarnas kugghjul fel i förhållande till vevaxeln?

Jag kanske skall ta bort plåtarna under så att jag kommer åt att se markeringen.  



#50 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 30 August 2016 - 03:05 PM

 

 

Hej, håller med.. de ser ut som kammarna står som de skall givet att märket på remhjulet möter märkningen på motorn. Har du kontrollerat att kolven närmast kedjan (nr1) står i tdc (borde den absolut göra)?   Hoppas du får till det, har anmält mig, OCPeter kommer nog med sin också.

Hei jag byttet også til Piper kammar for nogen år siden,og kjørte med en tann feil i over et år fant det ikke ut før jeg fikk kontrollert merket nede på tannhjulet og motoren......

 

 

Stod kammarnas kugghjul fel i förhållande till vevaxeln?

Jag kanske skall ta bort plåtarna under så att jag kommer åt att se markeringen.  

 

Det är väldigt lätt att insugskammen kuggar över ett steg när du håller på och meckar med kedjan.

Men för att se märket vid vevaxeln måste du nog riva en hel del. Typ drivhjulet, och ett motorfäste för att få bort kåpan. 

Finns det ingen annan möjlighet att kolla kammarnas läge med TDC?



#51 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 30 August 2016 - 05:57 PM

Går det inte att se detta märke på vevaxeln utan att ta bort kåpan?Attached File  Aling Crankshaft.JPG   46.97KB   3 downloads



#52 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 30 August 2016 - 07:41 PM

Går det inte att se detta märke på vevaxeln utan att ta bort kåpan?Posted ImageAling Crankshaft.JPG

 

Med en lampa och spegel så kan man se märkningen, paralellt har jag också kontrollerat att kolven i cylinder 1 står i TDC vilket egentligen är vad märket syftar till (uppfattar jag) för att sedan se hur kammarna står.

 

För att kontrollera TDC har jag tagit ur stiftet på 1;ans cylinder satt i en lång skruvmejsel som kommer att lyftas när kolven går mot tdc, vridit motorn i toppläget ngt fram och tillbaka så jag uppfattar vad som är max, sedan har jag kontrollerat att remhjulets märkning möter  märkningen på kåpan.

 

Om man ger sig på att flytta kedjan måste kedjespännaren lossas och då kan kedjan kugga över, så det är bra om säkrar kedjan med buntband. Jag brukar också torka av kedjan så jag kan märka med spritpenna på kedjan och kugghjulen. För att se hur kammarna hamnar måste kedjespännaren skruvas tillbaka och dessutom frigöras.



#53 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 30 August 2016 - 10:07 PM

OK. Dum fråga kanske. Men går det inte att dra runt motorn på vevaxeln utan att lossa kedjespännaren? Sitter det inte någon skruvskalle på remhjulet som sitter på vevaxeln? Men det kanske inte går att komma åt.



#54 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 31 August 2016 - 05:00 AM

Ahh!

Det jag tänkte på var märket på kugghjulet som matchar mot en markering på kedjan. 

 

Det går fint att dra runt motorn med skruven. Det har jag provat. Det svåra är att lossa skruven UTAN att dra runt motorn.  :happy:



#55 speedster norway

speedster norway

    Member

  • Pip
  • 162 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norway

Posted 31 August 2016 - 09:57 AM

Ahh!
Det jag tänkte på var märket på kugghjulet som matchar mot en markering på kedjan. 
 
Det går fint att dra runt motorn med skruven. Det har jag provat. Det svåra är att lossa skruven UTAN att dra runt motorn.  :happy:

 
Nettopp det var ikke før jeg så dette at jeg fant ut at den sto en tann feil,selv om vi sjekket alt det andre ved montering vi var kansje ikke nøye nok?

Posted Image

#56 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 31 August 2016 - 10:20 AM

Börjar med att kolla om remskivak står rätt. i förhållande till kammdreven. Jag försöker vänta med att lyfta bort bakänden tills andra felkällor är kollade.



#57 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 31 August 2016 - 06:33 PM

Du kan absolut dra runt motorn med kedjespännaren på plats, vad jag syftade på var om du kommer fram till att kammarna står fel och ändrar dem så kan du inte säker säga hur de kommer att stå förrän kedjespännaren är på plats igen och för att vara riktigt säker så drar man runt motorn några varv, kom ihåg att kedjespännaren måste frigöras från sin låsta postion som den har när man monterar den, står i TIS.

 

Bara ta loss höger hjul bak så du kommer åt bultskallen som håller remhjulet, 21mm hylsa tror jag...


Edited by Speedsterspeed, 31 August 2016 - 06:33 PM.


#58 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 31 August 2016 - 06:38 PM

 

Ahh!
Det jag tänkte på var märket på kugghjulet som matchar mot en markering på kedjan. 
 
Det går fint att dra runt motorn med skruven. Det har jag provat. Det svåra är att lossa skruven UTAN att dra runt motorn.  :happy:

 
Nettopp det var ikke før jeg så dette at jeg fant ut at den sto en tann feil,selv om vi sjekket alt det andre ved montering vi var kansje ikke nøye nok?

Posted Image

 

 

Hej,

 

jag bara gör en notering... om  man ställer in kammarna relativt vevaxeln genom färgningen på kedjan så räcker det sedan med att drar runt motorn ett varv så stämmer inte färgningen med positionerna längre...med andra ord kan man inte få vägledning av färgen på kedjan efter den initiala monteringen.

 



#59 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 31 August 2016 - 07:57 PM

 

Hej,

 

jag bara gör en notering... om  man ställer in kammarna relativt vevaxeln genom färgningen på kedjan så räcker det sedan med att drar runt motorn ett varv så stämmer inte färgningen med positionerna längre...med andra ord kan man inte få vägledning av färgen på kedjan efter den initiala monteringen.  

Förr eller senare, ofta det andra alternativet, så kommer märkena att matcha igen. 

Det kan gå åt några varv. 

Jag ställde nämligen in min så att allt matchade innan jag rev den gamla kedjan. 

Det var ju egentligen helt onödigt men jag ville känna mig absolut jättesäker på att allt var rätt. 



#60 speedster norway

speedster norway

    Member

  • Pip
  • 162 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norway

Posted 01 September 2016 - 09:56 AM

Hej,   jag bara gör en notering... om  man ställer in kammarna relativt vevaxeln genom färgningen på kedjan så räcker det sedan med att drar runt motorn ett varv så stämmer inte färgningen med positionerna längre...med andra ord kan man inte få vägledning av färgen på kedjan efter den initiala monteringen.

Förr eller senare, ofta det andra alternativet, så kommer märkena att matcha igen.  Det kan gå åt några varv.  Jag ställde nämligen in min så att allt matchade innan jag rev den gamla kedjan.  Det var ju egentligen helt onödigt men jag ville känna mig absolut jättesäker på att allt var rätt.

Nettopp,på bildet ser man at merkingen på kammarna stemmer men er en tann feil på veivakselen.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users