Jump to content


Photo

Höga Hc Värden


  • Please log in to reply
124 replies to this topic

#21 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 10 August 2016 - 07:21 PM

Hur är det med lambdasonden, den första?

Om du byter så köp en riktig och inte biltema, har varit där....

 

Posted Image



#22 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 11 August 2016 - 05:51 AM

Ska försöka mäta upp sensorn och se hur den mår.

Är Boch LS602 en universal där man själv får sätta dit kontakt?



#23 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 11 August 2016 - 08:11 PM

Ska försöka mäta upp sensorn och se hur den mår.

Är Boch LS602 en universal där man själv får sätta dit kontakt?

 

Ja, tätad koppling finns med i paketet.  



#24 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 13 August 2016 - 05:53 PM

Om du fått konstaterat att mappningen är dålig så är det inte alls dumt att fortsätta på det spåret tror jag. Varför, och hur, mappades den om när kammarna byttes. Vem gjorde det, hur?

 

Jag kör med OBDTuner tillsammans med kompressor nu och än så länge är jag galet nöjd. Bilen startade så fint och gick rent redan från första kolvslaget efter jag byggt om :)

850€ är inte gratis men då får du något som fungerar och Peter är fruktansvärt hjälpsam med ev. felsökning. Han är lite av en trollkarl när det gäller att hitta fel faktiskt. Du är dessutom väldigt väl rustad för framtiden om du ska, klart du ska!, trimma mer.

 

Jag torskade min besiktning på högt lambda, visade sig att sista skarven in i ljuddämparen halkat isär. Det kan ju vara en så enkel grej för dig också.



#25 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 15 August 2016 - 10:26 AM

Hej,

 

Mätte upp CO, HC och lambda på BP  i fredags. Tomgång höga värden och ojämn gång. varvtal 2000 till 2500 gav perfekta värden. Så Kat och lambda är säkert OK. Inga läckage på avgassystemet. Tog även kompressionsprov med resultat 13,4 till 13,5 på samtliga. Läste även av OBD som indikerade ojämn teperatur insugsluft....

Har även kollat med PIPER cams och enligt dem så skall inte denna kamaxel obetydligt påverka tomgången.

 

Blir till att beställa en OBD tuner.  Ang. ECU: Sitter det samma modell på någon annan bil som man kan skicka iväg för nollställning om man vill köra med bilen under tiden?

 

 



#26 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 16 August 2016 - 07:36 PM

Hej,

 

Mätte upp CO, HC och lambda på BP  i fredags. Tomgång höga värden och ojämn gång. varvtal 2000 till 2500 gav perfekta värden. Så Kat och lambda är säkert OK. Inga läckage på avgassystemet. Tog även kompressionsprov med resultat 13,4 till 13,5 på samtliga. Läste även av OBD som indikerade ojämn teperatur insugsluft....

Har även kollat med PIPER cams och enligt dem så skall inte denna kamaxel obetydligt påverka tomgången.

 

Blir till att beställa en OBD tuner.  Ang. ECU: Sitter det samma modell på någon annan bil som man kan skicka iväg för nollställning om man vill köra med bilen under tiden?

 

 

 

Problemet är att din ecu är kodad och "gift" med larmenheterna i bilen....alltså måste din original-ecu skickas. Kan gå på en vecka med lite framförhållning och dialog med Peter i Holland innan du skickar.

 

Om du skall köpa en annan så titta efter motortypen Z22SE i kombination med ECU (http://www.ebay.com/...RYAAOSwyjBW8Zk-)

 

/Mikael



#27 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 17 August 2016 - 04:41 AM

OK.

 

Då blir det att skruva bort den när jag kommer hem till helgen.

 

/Lars



#28 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 17 August 2016 - 05:41 AM

Ingen större fara att skicka. Tror jag hade min hemma på en vecka. Som Mikael säger, lite framförhållning så blir det en snabb och enkel operation :)

 

Ska bli väldigt kul att höra vad resultatet blir på en lätt trimmad NA :)



#29 fredrik J

fredrik J

    Member

  • Pip
  • 91 posts

Posted 18 August 2016 - 07:27 AM

Hej,   Mätte upp CO, HC och lambda på BP  i fredags. Tomgång höga värden och ojämn gång. varvtal 2000 till 2500 gav perfekta värden. Så Kat och lambda är säkert OK. Inga läckage på avgassystemet. Tog även kompressionsprov med resultat 13,4 till 13,5 på samtliga. Läste även av OBD som indikerade ojämn teperatur insugsluft.... Har även kollat med PIPER cams och enligt dem så skall inte denna kamaxel obetydligt påverka tomgången.   Blir till att beställa en OBD tuner.  Ang. ECU: Sitter det samma modell på någon annan bil som man kan skicka iväg för nollställning om man vill köra med bilen under tiden?    

  Problemet är att din ecu är kodad och "gift" med larmenheterna i bilen....alltså måste din original-ecu skickas. Kan gå på en vecka med lite framförhållning och dialog med Peter i Holland innan du skickar.   Om du skall köpa en annan så titta efter motortypen Z22SE i kombination med ECU (http://www.ebay.com/...RYAAOSwyjBW8Zk-)   /Mikael
Intressant! Tänkte själv skicka iväg en annan ECU som jag har liggandes som jag tänkte ha obd tuner för kompressorbygget. Har testat denna ECU får några år sedan med tillhörande transponder och bilen gick ju men är det bara larmet då som inte fungerar om man byter ECU? Med vänlig hälsning, Fredrik

#30 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 18 August 2016 - 08:19 AM

Måste skilja på larm och startspärr här...

 

Larmet har exakt noll med resten av bilen att göra (förutom några sensorer). Det bara låter illa om man öppnar en dörr när det är aktiverat.

Det som ÄR viktigt är transponder/nyckel och de måste fungera tillsammans med ECUn, därav giftermålet som Mikael talar om. Din bil fungerade eftersom du hade både transponder och ECU som redan var gifta.



#31 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 18 August 2016 - 04:02 PM

Hej,

Har skickat fråga till OBDTuner om beställning men ännu inte fått något svar. Hoppas att han inte är på semester :).

 

Ang. låsa upp ECU: Rensar Peter ECUn helt eller kommer den tillbaka med de inställningar den hade när den skickades?

Eller kommer den med någon typ av grundinställning (Standard eller en som Peter lagt in grundanpassad till modifikationer på motorn)?

 

En fundering till när jag ändå är igång och frågar. Har tänkt att köpa en extra ECU med transponder & nyckel att ha som reserv. Men Vad är tanken med att ha en för grundinställning och en för t.ex. kompressor om det är enkelt att bara ladda ner sina olika mapningar med OBDTuner till den ECU som sitter i bilen?

Borde gå fortare att ladda ner från datorn än att byta ECU m.m.? Eller har jag missat något? :blink: 



#32 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 19 August 2016 - 05:40 AM

Hej,

Har skickat fråga till OBDTuner om beställning men ännu inte fått något svar. Hoppas att han inte är på semester :).

 

Ang. låsa upp ECU: Rensar Peter ECUn helt eller kommer den tillbaka med de inställningar den hade när den skickades?

Eller kommer den med någon typ av grundinställning (Standard eller en som Peter lagt in grundanpassad till modifikationer på motorn)?

 

En fundering till när jag ändå är igång och frågar. Har tänkt att köpa en extra ECU med transponder & nyckel att ha som reserv. Men Vad är tanken med att ha en för grundinställning och en för t.ex. kompressor om det är enkelt att bara ladda ner sina olika mapningar med OBDTuner till den ECU som sitter i bilen?

Borde gå fortare att ladda ner från datorn än att byta ECU m.m.? Eller har jag missat något? :blink:

 

Peter kommer att fråga dig efter din konfiguration och erbjuda en map utifrån det, antar att du kan få den du har men vet ej.

 

Att spara original euc var min back-up om ngt skulle gå galet men var inte befogat, dock, blir det tokigt måst man ha en ny ecu med transponder och med delen som sitter i nyckeln.

 

Peter gör en kopia av koderna i din original ecu så du behöver inget annat än en extra ecu.

 

Det tar ca två min att läsa in, förändra och spara till ecu så det är enkelt att ändra, dock tar det längre tid om det är stora skillnader mellan värderna....men som mest kanske 4 min. Jag använder en obd2 bluetooth anslutning.

 

Optimalt är att ha en bredbanslambda för bränslejuestering, om du vill lägga in det i kalkylen, jag kör med vad som verkade vara den snabbaste på marknaden när jag köpte min senaste: http://www.aemelectr...ontroller-gauge

För ansluta en bredbandslambda så kopplar man man bort ventilen för avgascirkulationen och matar ecu genom den anslutningen istället.  



#33 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 19 August 2016 - 06:14 AM

Han brukar svara över dagen. jag har aldrig väntat mer än en dag på svar.

 

Peter ställer ett antal frågor om hur motorn är uppsatt, du svarar och får en ECU tillbaka med en grundmapp som är lite åt det säkra hållet.

 

Jag tycker att det verkar enklare att ladda ner olika mappningar bara. En reserv kan vara skönt att ha om man tror att den faktiskt ska gå sönder som i bränt kretskort eller liknande.

 

Missade jag någon fråga? :)

 

 

 

EDIT: såg inte att svar redan kommit. Sorry. Håller med om allt...


Edited by Jocke_D, 19 August 2016 - 06:15 AM.


#34 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 19 August 2016 - 11:30 AM

Tackar för snabba svar på mina frågor. :) Har fått svar från Peter nu och skall skicka lite uppgifter. Kanske inte fel att ha en som reserv. Passar ECU från en vectra eller Astra om den har en Z22se motor?

#35 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 20 August 2016 - 02:58 PM

Tackar för snabba svar på mina frågor. :) Har fått svar från Peter nu och skall skicka lite uppgifter. Kanske inte fel att ha en som reserv. Passar ECU från en vectra eller Astra om den har en Z22se motor?

 

Min org ecu har art.nr: 12202073

En ecu borde fungera om den använts med en Z22SE.

 

Här har du en generellt användbar länk:

http://www.speedster.../epc/index.html



#36 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 21 August 2016 - 09:42 PM

Hej,

Har skickat underlag till Peter och inväntar svar under veckan.

 

Har hittat en anna firma (OPC)i trakten som verkar kunna lite mer.

 

Han gjorde en diagnos och fick lite mystisk information. avgasspjället är 15% öppet vid tomgång och motorn verkar försöka justera tomgången genom att ändra förtändningen (hoppade mellan -5 och +20 grader). :huh:

 

Jag kommer att byta till standard kammar och en ECU med standardinställning för hitta basen innan jag börjar labba med kammarna som sitter i och justera med OBD Tuner.

 

En fråga: Är det möjligt att kammarna kan vara monterade fel, eller finns det bara ett fixt läge?

 

När jag ändå var där så spände vi upp bilen i en rullande landsväg (så att jag vet vad jag utgår ifrån).  Resultatet var 144 hk på hjulen. Vid full belastning så rök det en del från motorn. Inte så mycket att det kan förklara höga HC värden. Men minst byte av kolvringar och oljeringar kommer det nog att bli i vinter.



#37 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 22 August 2016 - 12:26 PM

Någon som har ett standard spjällhus till en NA liggande? Behöver ett för att testa om bearbetningen som gjorts i samband med mapningen 2011 är orsaken till problemet. Enligt Peter kan det vara en del av felet.

 

Kammarna kan också vara fel monterade. Finns det någon instruktion som man kan följa för att säkerställa att de sitter rätt monterade?

 

 

/Lars



#38 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 22 August 2016 - 01:34 PM

Jag har ett liggandes efter att jag monterade ett LSJ-hus vid kompressorkonverteringen. Lite långt Örebro-Kalmar kanske ?



#39 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 22 August 2016 - 03:44 PM

Jag har ett liggandes efter att jag monterade ett LSJ-hus vid kompressorkonverteringen. Lite långt Örebro-Kalmar kanske ?

 

Faktiskt inte. Jag har en kollega som bor i Örebro. Han pendlar dagligen till Stockholm (Där jag även sitter i veckorna). Skulle det vara OK att låna och ev, köpa om det visar sig vara orsaken?

 

/Lars  



#40 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 23 August 2016 - 06:42 AM

 

Jag har ett liggandes efter att jag monterade ett LSJ-hus vid kompressorkonverteringen. Lite långt Örebro-Kalmar kanske ?

 

Faktiskt inte. Jag har en kollega som bor i Örebro. Han pendlar dagligen till Stockholm (Där jag även sitter i veckorna). Skulle det vara OK att låna och ev, köpa om det visar sig vara orsaken?

 

/Lars  

 

 

Låna - inga problem.

Köpa - jag brukar vilja behålla mina originalgrejer även om jag egentligen vet att det är dumt. Vi börjar med lån så får vi se :)






0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users