Jump to content


Photo

Höga Hc Värden


  • Please log in to reply
124 replies to this topic

#61 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 04 September 2016 - 09:28 PM

Lite gjort blev det i helgen.

Bytte ECU, transponder och tändningslås. Det är ordentligt pilligt att få bort tändningslåset. Det gick till slut med hjälp av ett gem.

Original ECU på väg till Peter.

Bytte även spjällhus och tändmodul.

Motorn går fortfarande ojämt, om än något mindre. Bytte tillbaka till den gamla tändmodulen med samma resultat. Det verkar som byte av spjällhus har gjort en liten förbättring. Men jag är inte helt nöjd. Jag har inte hunnit provköra så jag får se på torsdag om jag lyckas besiktiga eller inte.

 

Jag hade ju en tanke om att kammkedjan kanske inte satt rätt. Tyvärr verkar det som den är rätt inställd (Annars hade det ju varit en enkel förklaring till den ojämna tomgången.

Tilverkade en tolk

 

Attached File  IMG_2306.JPG   46.66KB   1 downloads

 

Ställde in vevaxeln och kollade att kolven var i sitt övre läge.

Attached File  IMG_2296.JPG   34.8KB   2 downloadsAttached File  IMG_2303.JPG   40.26KB   1 downloads

 



#62 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 04 September 2016 - 09:29 PM

Monterade tolken och det ser ut som om dreven sitter rätt.

Attached File  IMG_2301.JPG   38.34KB   1 downloads



#63 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 08 September 2016 - 06:18 AM

Provkörde bilen i morse med en Vectra ECU i väntan på att få originalet tillbaka från Peter.

 

Enda skillnaden är att motorlampa och airbaglampa lyser samt att varvtalet går upp 700 varv varje gång jag växlar. Tomgången fortfarande ojämn :(

 

Tomgången ligger på 800rpm. Är det nomalt eller lågt?



#64 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 08 September 2016 - 06:53 AM

Vill minnas att min ligger nära 800 när den är varm. Ställbart i OBDTuner såklart :)



#65 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 08 September 2016 - 08:10 AM

OK. Vet F-N inte vad det är som gör att jag har så ojämn tomgång. Slutar troligtvis med att jag river urt motorn och går igenom hela nu i vinter.

 

 



#66 Andrpers

Andrpers

    Member

  • Pip
  • 102 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden
  • Interests:Cars

Posted 08 September 2016 - 05:45 PM

På min var tomgången orolig tills jag bytte till NRK I-6 stift, dock en vässad turbo.



#67 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 08 September 2016 - 06:50 PM

OK. Vet F-N inte vad det är som gör att jag har så ojämn tomgång. Slutar troligtvis med att jag river urt motorn och går igenom hela nu i vinter.

 

 

 

Kan vara kammarna också... har läst hur nga har arbetat för att få till det. Det har också arbetats en hel del, har jag läst, under utvecklingen av OBD Tuner då en del upplevt att deras vassare kammar har skapat problem, det har blivit bättre.

 

I OBD Tuner can du ställa förtändning och varvtal för tomgången så det har potential att hjälpa till (min riktigt bra nu...har inte alltid varit så)  



#68 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 08 September 2016 - 08:02 PM

OBD Tuner på väg. Får se om den kommer innan helgen Får hålla tummarna att det kanske hjälper😁

#69 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 19 September 2016 - 06:20 PM

Hej,

Installerade OBD Tuner och ECU i helgen. Tyvärr ingen större förbättring när det gäller tomgången :(

 

Skickade en loggfil till Peter. Allt ser bra ut. Det enda som Peter konstaterade var att ECUn fick jämna till blandningen med 15% på tomgång, vilket kan indikera en spridare inte mår bra eller något läckage på avgassystemet.

Jag har fått en ny fil där han justerat bränsletblandning för tomgång med 10%. Jag får se om det hjälper.

Hinner inte med förrän till helgen.

 

Men under tiden ska jag försöka jaga fatt i en uppsättning spridare.

 

Fråga: Ska jag försöka få tag i spridare från en Vectra/Astra. Eller finns det andra spridare som passar rakt av (tillsamans med OBD Tuner)?



#70 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 20 September 2016 - 12:36 PM

Minns inte hur listan ser ut nu men kolla under fliken "Parameters"  i OBDTuner så ser du vilka som är "Peter approved". Tror t.o.m det står artikelnummer där. Superenkelt att köra en eBay efter det :)



#71 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 20 September 2016 - 03:49 PM

Minns inte hur listan ser ut nu men kolla under fliken "Parameters"  i OBDTuner så ser du vilka som är "Peter approved". Tror t.o.m det står artikelnummer där. Superenkelt att köra en eBay efter det :)

 

Notera att det kan vara olika kontakter, den som sitter original är lite udda. Jag använder de största spridarna som stöds av OBD Tuner och har fått byta till andra kontakter.

Jag har en uppsättning större spridare som passar till original-kontakten som du kan låna för utvärdering, om de passar OBD Tuner..... verkar de göra... (http://www.raidopowe...790827-12801656)



#72 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 20 September 2016 - 05:39 PM

På min var tomgången orolig tills jag bytte till NRK I-6 stift, dock en vässad turbo.

 

Hmm. letade efter dessa stift. Men hittar inga även om jag ändrar till NGK I-6.  



#73 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 20 September 2016 - 05:40 PM

 

Minns inte hur listan ser ut nu men kolla under fliken "Parameters"  i OBDTuner så ser du vilka som är "Peter approved". Tror t.o.m det står artikelnummer där. Superenkelt att köra en eBay efter det :)

 

Notera att det kan vara olika kontakter, den som sitter original är lite udda. Jag använder de största spridarna som stöds av OBD Tuner och har fått byta till andra kontakter.

Jag har en uppsättning större spridare som passar till original-kontakten som du kan låna för utvärdering, om de passar OBD Tuner..... verkar de göra... (http://www.raidopowe...790827-12801656)

 

 

Speedsterspeed: Du har Pm.  



#74 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 21 September 2016 - 06:26 AM

De gröna Siemens ser ut att vara de jag just bytt mot ett snäpp större. Har 4st sånna och 4 original om du vill testa. Båda passar med originalpluggarna.

 

Kan rekommendera BJP Race som mest sysslar med spridare för race och vardagsbruk om du vill testa dina egna.



#75 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 21 September 2016 - 06:43 PM

Tackar för erbjudandet Jocke. Har fått låna gröna av Speedsterspeed thumbsup  .

Återkommer om det är det som är felet och behöver köpa.

 

När jag fick Miakel en idé: Det kan ju vara så att kammarna står fel. Inte säkert att Piper- kammarna skall stå lika som original. Jag får undersöka saken.



#76 Andrpers

Andrpers

    Member

  • Pip
  • 102 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden
  • Interests:Cars

Posted 21 September 2016 - 06:53 PM

 

På min var tomgången orolig tills jag bytte till NRK I-6 stift, dock en vässad turbo.

 

Hmm. letade efter dessa stift. Men hittar inga även om jag ändrar till NGK I-6.  

 

Köpte mina via ebay då Opel ville ha 200kr/st, gick på 350 för fyra stift samt frakt. Lite tydligare info: NGK Iridium 6's BKR6EIX (6418).



#77 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 22 September 2016 - 07:25 AM

 

 

På min var tomgången orolig tills jag bytte till NRK I-6 stift, dock en vässad turbo.

 

Hmm. letade efter dessa stift. Men hittar inga även om jag ändrar till NGK I-6.  

 

Köpte mina via ebay då Opel ville ha 200kr/st, gick på 350 för fyra stift samt frakt. Lite tydligare info: NGK Iridium 6's BKR6EIX (6418).

 

Jag tror det är olika stift till dessa motorer. Till sugmotorn kan man köpa stift från http://www.jrm-racing.se/, som tillverkas av HKS, finns med olika värmetal, jag använder till min konverterade turbo Iridium 500003-M40LF #hårda" stift. Till sugmotorn måste det vara "mjukare" stift (lägre värmetal)

 



#78 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 02 October 2016 - 08:47 PM

Testat att byta spridare till gröna. Lite jämnare tomgång, men fortfarande ojämn. Om vädret tillåter så skall jag på fredag se om jag kan ta mig förbi BP och testa om HC blivit bättre. Blir till att lyfta ur motorn i vinter och ta en närmare titt i samband med att jag gör lite plastjobb.

#79 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 07 October 2016 - 01:05 PM

Hej Vänner,

 

Tog en rövare och höjde tomgången till 1200 rpm och körde till besiktningen. Resultat: HC=25 och CO=0.  Med andra ord rullade jag genom besiktningen utan anmärkningar :jump: :jump:

Vet inte om det var resten av justeringarna gjorda av Peter som egentligen gjorde susen.

Har fortfarande ojämn tomgång. Men det får jag titta på när bakänden ändå åker av i vinter. Har sänkt tillbaka till normal tomgång.

 

Tack för all hjälp och glada tillrop :) .

 

MVH

 

Lars



#80 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 07 October 2016 - 02:12 PM

Hehe, ett äkta tjuvknep!

Grattis!!






0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users