Jump to content


Photo

Höga Hc Värden


  • Please log in to reply
124 replies to this topic

#101 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 19 December 2016 - 09:53 AM

Såg nu att det sitter sensor för tryck/temp redan på insuget. Skeptisk till att det är rätt dock men kan mycket väl vara det.

Tittar man ytterligare en gång ser man en sensor på kompressorn också. Då betyder det säkerligen att du kan kasta dem. Vi (dutch) använder en annan slags sensor. Hittar man lätt på skroten :)

 

Ser att klockan för bypass av laddtrycket saknas. Den borde nog vara med i kitet. Är den inte det mailar du enkelt honom och ber honom skicka med en sån. Det har han garanterat på hyllan.



#102 Tonie Pettersson

Tonie Pettersson

    Super Member

  • PipPip
  • 422 posts
  • Gender:Male
  • Location:Katrineholm, Sweden

Posted 19 December 2016 - 11:28 AM

När (om) jag väl kompressorkonverterar ska jag nog fan åka över till Jocke med en påse pengar och bara be han köpa hem allt :D.



#103 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 20 December 2016 - 07:42 AM

När (om) jag väl kompressorkonverterar ska jag nog fan åka över till Jocke med en påse pengar och bara be han köpa hem allt :D.

 

 

NÄR det blir dags är du mer än välkommen :)

 

Steg ett för dig, om man är lite ekonomiskt lagd och vill sprida kostnaderna något, vore att köpa OBDTuner redan nu. Montera över vintern så har du en stor del av det jobbiga jobbet gjort OCH du får ut det bästa ur 2.4-insuget och ditt fina auspuffningssystem under 2017   :)

Tror inte jag vill hjälpa dig förresten, du är redan för snabb :(

 

 

Här är förresten min gamla, numer rätt dammiga, tråd om min egen konvertering. Inte upplagd direkt som en byggtråd utan mest ett ställe att samla frågor och tankar.


Edited by Jocke_D, 20 December 2016 - 07:45 AM.


#104 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 20 December 2016 - 01:04 PM

Tackar,

Ska mejla Jreiland i kväll. OBD-tuner redan installerad. Funderar på OneYets installation av charge cooler. Min plan är att börja med att samla på mig alla delar innan jag skruvar sönder bilen......



#105 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 21 December 2016 - 01:43 PM

Tackar,

Ska mejla Jreiland i kväll. OBD-tuner redan installerad. Funderar på OneYets installation av charge cooler. Min plan är att börja med att samla på mig alla delar innan jag skruvar sönder bilen......

 

 

Kolla även min variant av kylare. Lite jobb att få till fästena men sen klart enklare (och troligen lite sämre) :)



#106 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 21 December 2016 - 04:22 PM

Hej Jocke,

En fråga när du köpte SC från jreiland: köpte du över ebay eller kontakt via FB?

köpte du ett kit med begagnat eller renoverad?

Såg på dina bilder att du fått en svart. Verkar som han har både och. Kanske lite enklare att hålla rent med lackad. men inte om det är ett hafsjobb.

Remhjulet: Stämmer det rakt av eller måste man byta till annan diameter? Du verka ju ha bytt :)

 

Ang kylare: Fronten ska bort för bättringslack av stenskott och byte av original kylaren mot en alu-kylare. Så då är jag ju där och kladdar i alla fall.

 



#107 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 22 December 2016 - 07:39 AM

Hej Jocke,

En fråga när du köpte SC från jreiland: köpte du över ebay eller kontakt via FB?

köpte du ett kit med begagnat eller renoverad?

Såg på dina bilder att du fått en svart. Verkar som han har både och. Kanske lite enklare att hålla rent med lackad. men inte om det är ett hafsjobb.

Remhjulet: Stämmer det rakt av eller måste man byta till annan diameter? Du verka ju ha bytt :)

 

Ang kylare: Fronten ska bort för bättringslack av stenskott och byte av original kylaren mot en alu-kylare. Så då är jag ju där och kladdar i alla fall.

 

 

Köpte över eBay. Begagnat var den men minns inte om någon renovering var inblandad. Dagen efter jag betalt mitt kit la han upp en till annons, den gången på en portad kompressor. "klart man måste ha det" tänkte jag och betalade lite mellanskillnad och vips hade jag en svart kompressor. Det ser bra ut faktiskt.

Fick ett spjällhus lackat i en vedervärdig metallicblå färg  :sick:

 

En bonus med den svarta var att den hade ett "modular pulley system" från ZZP. Hade ingen aning när jag köpte den men visade sig vara lysande eftersom jag nu byter remhjul genom att lossa fem skruv bara. Har man den pressade varianten blir det rejält mycket jobbigare att byta. Har du möjlighet så kolla om han några sådana. Remhjulet som satt på var ett 2.7, om jag minns rätt, och det hade ju blivit rejält mycket för litet. Beställde två nya, ett 3.4 och ett 3.2 (tror jag). 3.4 för att jag ville ha lite mindre laddtryck/effekt än original. 3.2 för att kunna få mer pulver längre fram (frakten är ju det dyra).

 

Om du ändå är där och har rivit är det nog lika bra att montera en stor fram. Försök att få plats med så stor det bara går. Man kan inte ha för mkt kyleffekt !!



#108 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 22 December 2016 - 11:34 AM

Tackar. vilka delar för utom kompressor, insug och spjällhus ska jag se till att få med?

Fäste till generator?

Några av löphjulen som behövs från Cobalt eller måste allt bytas?



#109 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 03 January 2017 - 03:24 PM

Tackar. vilka delar för utom kompressor, insug och spjällhus ska jag se till att få med?

Fäste till generator?

Några av löphjulen som behövs från Cobalt eller måste allt bytas?

 

 

Sådärja. Tillbaka från julledigheten där i princip all tid gått till familjen. Ledsen att inget svar kommit på länge :)

 

De stora grejerna du behöver från USA är kompressorn, insuget, spjällhuset och spridarna. Han brukar också skicka med packningen mellan insug/komp vilket är bra för den är rätt dyr. Jag bytte till ännu större spridare rätt fort men det kan man klara sig utan om man trimmar ner lite.

Fäste för generatorn är speciell för våra bilar. Köpes enklast från CMS tycker jag. Det är allt som behövs, förutom själva remmen, för drivningen av kompressorn.

 

Någon hade tagit en tom AC-kompressor och använt för att få upp remmen till kompressorn men jag skulle rekommendera adaptern från CMS.



#110 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 03 January 2017 - 03:50 PM

Verkar som jag beställt rätt delar från Jeff. Ska nu åka hem och se vad som ligger och väntar från DHL :)

Ska även börja lista övriga delar som behövs och terrorisera er med frågor var ni köpt dessa :poke:

Jag väntar nog med att demontera till i början på februari (vill hinna besiktiga innan jag bygger om)



#111 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 04 January 2017 - 01:28 PM

Verkar som jag beställt rätt delar från Jeff. Ska nu åka hem och se vad som ligger och väntar från DHL :)

Ska även börja lista övriga delar som behövs och terrorisera er med frågor var ni köpt dessa :poke:

Jag väntar nog med att demontera till i början på februari (vill hinna besiktiga innan jag bygger om)

 

Härligt :)

 

Mata gärna på med frågor så hjälper jag med vad jag kan. Jag började nog ganska exakt nu för ett år sedan så hoppas jag inte tappat för mkt minne :)

Om du kollar i min tråd ser du de flesta av min funderingar. Finns där bilder finns det nästan garanterat fler som inte lagts upp.



#112 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 25 January 2017 - 06:41 PM

Hej,

 

Lite har hänt. Har i princip köpt upp alla Vincents överblivna motordelar (utom kammarna) då han ju sålt bilen.

Känns som en bra start att bygga en separat motor och ha bilen rullande under tiden.

Skall nu bara fraktas hem till Småland på något sätt ;)

Funderar på om jag inte ska starta en annan tråd då denna är lite missvisande :)



#113 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 26 January 2017 - 07:02 AM

Hej,

 

Lite har hänt. Har i princip köpt upp alla Vincents överblivna motordelar (utom kammarna) då han ju sålt bilen.

Känns som en bra start att bygga en separat motor och ha bilen rullande under tiden.

Skall nu bara fraktas hem till Småland på något sätt ;)

Funderar på om jag inte ska starta en annan tråd då denna är lite missvisande :)

 

 

Fan dig !! Jag ville ju ha de grejerna :)

 

Säg till när du inser att du inte behöver alla de sakerna ;)



#114 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 26 January 2017 - 08:45 AM

Kan nog bli lite saker över ska du se :)



#115 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 27 January 2017 - 06:21 AM

Hej,

 

Lite har hänt. Har i princip köpt upp alla Vincents överblivna motordelar (utom kammarna) då han ju sålt bilen.

Känns som en bra start att bygga en separat motor och ha bilen rullande under tiden.

Skall nu bara fraktas hem till Småland på något sätt ;)

Funderar på om jag inte ska starta en annan tråd då denna är lite missvisande :)

 

Nu börjas det, in i träsket :-)



#116 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 09 February 2017 - 11:38 PM

Så där ja. Nu var alla delarna hemma. Blev en full Golf Kombi med pryttlar. Vincent skickade även med lite verktyg: Tackar så hemskt mycket. Imnotworthy

Har börjat titta igenom delarna.

Block och topp B207 utan stakar kolvar och ventiler.

Följde dock med följande godis

-Nya stakar Eagle CRS5765-CC

-En smidd vestace Courtney

-Svänghjul Courtney Courtney M25OL-22se

- Nya lager

Utöver detta så har jag sedan tidigare på hyllan nya kammar (Compcams stage 2: 113301 & 113302) samt en Eaton M62 stage 2 liggande. 

 

Känns som det är en bra början.

Det som egentligen saknas för att komma igång är ju kolvar. Är lite i valet och kvalet om jag skall leta efter kolvar med komp 10:1 eller om jag skall gå på lägre komp. Några råd?

Porta toppen vore ju också roligt. Vet inte om jag skall lämna bort den eller om jag skall göra det själv med hjälp av en kunnig person. Är ju ett antal timmars slipande.

 

Om jag fattat rätt så behöver även den nya veven balanseras. Får kolla detta noggrannare innan prylarna monteras.



#117 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 10 February 2017 - 08:01 AM

Hmm. En smidd vevaxel från Courtney skulle det stå.



#118 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 12 February 2017 - 08:46 AM

Så där ja. Nu var alla delarna hemma. Blev en full Golf Kombi med pryttlar. Vincent skickade även med lite verktyg: Tackar så hemskt mycket. Imnotworthy

Har börjat titta igenom delarna.

Block och topp B207 utan stakar kolvar och ventiler.

Följde dock med följande godis

-Nya stakar Eagle CRS5765-CC

-En smidd vestace Courtney

-Svänghjul Courtney Courtney M25OL-22se

- Nya lager

Utöver detta så har jag sedan tidigare på hyllan nya kammar (Compcams stage 2: 113301 & 113302) samt en Eaton M62 stage 2 liggande. 

 

Känns som det är en bra början.

Det som egentligen saknas för att komma igång är ju kolvar. Är lite i valet och kvalet om jag skall leta efter kolvar med komp 10:1 eller om jag skall gå på lägre komp. Några råd?

Porta toppen vore ju också roligt. Vet inte om jag skall lämna bort den eller om jag skall göra det själv med hjälp av en kunnig person. Är ju ett antal timmars slipande.

 

Om jag fattat rätt så behöver även den nya veven balanseras. Får kolla detta noggrannare innan prylarna monteras.

Mitt inlägg försvann....

En kortare version kommer här.

 

Toppeffekten bestämmer kompressionen och vrid

Mer än 350 hk och det kan vara bra och sänka komp.

Du kan ev. höja tändningen ngt på låga varv och ladd för att få tillbaka lite vrid

Supercharger-överladdning ger mer bottenvrid än en turbo så kanske inte gör ngt att sänka komp, du har sannolikt mer grundvrid ändå

Mina motorer (A2.0NFT) har 9.3:1 i komp men blocket är starkare än det du har som bas

Med mindre remhjul på kompressorn får du högre flöde över hela registret.....

 

Viktigt att använda starkar topplocksbultar (ARP)



#119 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 12 February 2017 - 10:16 AM

OK. Att komma över 350 med en M62 kan vara i överkant. Verkar som 300 till 320 är möjligt. Full tillräckligt för mig (säger jag nu)  :rolleyes:.

 

Anledningen till frågan om kompression är att jag troligtvis tar lite hjälp (för att hinna bli klar). Motorbyggaren vill gärna se högre komp och lägre varv på kompressorn tillsammans med E85. Är inte så säker då jag vill att bilen skall vara körbar även i normal trafik. Sen vet jag inte om ObdTuner har spridare som räcker till för metanol. (har för mig att JockeD tittat på E85 och slagit det ur hågen).

Men nya kolvar behöver jag inhandla. Ska få blocket kollat först så att jag vet vilka dimensioner som krävs.

 



#120 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 13 February 2017 - 12:14 PM

Du behöver nog inte oroa dig, ett förstärkt block och stakar håller sannolikt med original komp.

De flesta kör nog med org. komp, i oöppnad motor, och ungefär 250hk.

Det går väl och pysa ut lite av trycket (återcirkulera) du eventuell inte vill ha vid lägre varvtal...

Jag kör med OBDtuner/etanol (E85) och har 860cc injektorer (Siemens 110324) som stöds av programvaran (Peter lagt in för mitt behov, vi har pratat om ännu större då mina bottnar ibland.... kan dock vara pumpen som inte förmår att leverera tillräckliga mängder).

Mina injektorer sitter längre ut, på insuget, att jämföras med hur de sitter i din motor. Org. injektorer sprutar i två strålar, i ett v-mönster, medan de jag har har en stråle. Gör att det kanske blir svårare att sprida bränslet till de två insugsventilerna, där de förångas av värmen innan insugsfasen, om de sitter för nära, tänker jag... Du kanske kan höra med Peter om alternativ...

 






1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users