
Köpråd
#1
Posted 08 August 2008 - 06:45 AM
#2
Posted 08 August 2008 - 07:34 AM

#3
Posted 08 August 2008 - 07:43 AM

#4
Posted 08 August 2008 - 08:02 AM
Appropå kamrem, när skall denna egnetligen bytas? Jag har för mig att jag läst att det är ganska högt upp i milen, men vissa verkar ju ha bytt redan innan 2000 mil.
Kamremmen ska bytas var 6000:e mil eller vart 4:e år, vad som än händer först. Så alla 04:or ska byta kamrem nu 2008 oavsett körsträcka. Detta är standard på de flesta bilar (mil och tidsbegränsning) och 2.0T-motorn i Speedster Turbo är en vanlig Opel-motor så samma gäller där (däremot har Opel fått kritik för att kamremmen ska bytas vid korta mil-intervall, men på en Speedster som bara körs på sommaren är det sällan folk kommer upp i milbegränsningen.
När det gäller hastighetsmätaren så handlar det ju om att ha kontinuerlig dokumentation om bilen, då är risken liten att någon skruvat bilen.
Jag håller med fullständigt om det där med Stage 1-trimmet, 400Nm i mellanregistret gör bilen så enormt mycket roligare att köra att jag anser att det är obligatoriskt om man nu lagt ner de pengar som en turbo kostar... Original är Turbon orkeslös under 3000-4000 varv vilket är frustrerande.
#5
Posted 08 August 2008 - 08:30 AM
Kamremmen ska bytas var 6000:e mil eller vart 4:e år, vad som än händer först. Så alla 04:or ska byta kamrem nu 2008 oavsett körsträcka.
Okej, kanonbra, då har jag information kring det!
Är det någon som har en ungefärlig prisuppgift vad ett sådant byte ligger på hos Opel?
Jag har faktiskt ingen större koll på vad en 'vanlig' service (utan kamremsbyte) ligger på heller, har bara förväntat mig att det ligger som en modern bil i allmänhet + lite till, så om någon vet är jag tacksam för sådan information ocskå.
//Johan
#6
Posted 08 August 2008 - 09:01 AM
Är det någon som har en ungefärlig prisuppgift vad ett sådant byte ligger på hos Opel?
Stor service + kamremsbyte kostar ungefär 8000+moms hos Opel i Akalla.
#7
Posted 08 August 2008 - 04:58 PM
#8
Posted 09 August 2008 - 08:13 AM
#9
Posted 09 August 2008 - 02:50 PM
-Det man skall kolla på är i första hand om bilen varit smälld. Konstruktionen på bilen gör att den bli mycket svår att laga på rätt sätt!
-Sedan så är det viktigt att se om de eventuella serviceåtgärderna verkar vara gjorda. Detta kan vara knepigt men man får försöka reda ut det.
Är det någon som vet något om några bilar som varit smällda i Sverige och sedan reparerade här i landet? Om t.ex. Opel haft några krockade bilar inne på reparation?
Angående serviceåtgärderna har jag bara sett en lista här någonstans på forumet om alla servicemeddelanden som gått ut och som skall vara gjorda, men denna lista gällde VX:ar och inte Speedster. Finns det en motsvarande lista för Speedster (och specifikt Turbon då)?
Angående servicemeddelanden har jag förstått det som att man får information om dessa från Opel i Sverige om man har en N/A men inte en Turbo eftersom Turbon aldrig sålts här. Kan man kontakta Opel och få servicemeddelandena utförda retroaktivt? Eller om det inte är gjorda, är det helt kört då?
//Johan
#10
Posted 09 August 2008 - 05:00 PM
Angående servicemeddelanden har jag förstått det som att man får information om dessa från Opel i Sverige om man har en N/A men inte en Turbo eftersom Turbon aldrig sålts här. Kan man kontakta Opel och få servicemeddelandena utförda retroaktivt? Eller om det inte är gjorda, är det helt kört då?
//Johan
Lämnar man in sin Turbo på svenska Opel så utför de iaf fabrikskampanjer, när jag servade min för två månader sedan så höll de på en hel dag extra och bytte något bromsrörsrelaterat (om jag kommer ihåg rätt).
Jag har ingen aning om retroaktivt, ring Opel och fråga. Gissningsvis har Opel centralt ordning på vad som är gjort på vilken bil och att då arbetet utförs vid första tillfälle när en auktoriserad verkstad kollar i systemen vad som kan tänkas finnas bör göras men inte är gjort.
#11
Posted 09 August 2008 - 07:01 PM



#12
Posted 09 August 2008 - 07:23 PM


Edited by JawZ, 09 August 2008 - 09:24 PM.
#13
Posted 09 August 2008 - 08:54 PM
Ja, som nämnts så har det inte gått ut några brev till de som imporerat Speedsters, jag tror att kampanjen för bromsservoslangen bara är giltig till och med denna månaden, sen får man pröjsa det själv
Kampanjen för bakfälgarna vet jag inte hur länge den sträcker sig men den borde också vara över nu tror jag.
De flesta som hänger här på forumet har ju iaf haft koll på detta och fått det åtgärdat på eget initiativ.
Svenska Bil har varit glada att åtta sig jobben iaf
Ouch! ...det gäller mao. att passa sig när man kollar efter bil då?
Som tidigare sagts: finns det någon lista på de servicemeddelanden som gått ut från GM?
//Johan
#14
Posted 10 August 2008 - 08:46 AM
#15
Posted 10 August 2008 - 08:49 AM
Turbon vet jag inte men jag tror väl att den hade fälgarna också, eller?
Vad var egentligen problemet med fälgarna då? Man vill ju inte direkt köpa en trafikfarlig bil!
//Johan
#16
Posted 10 August 2008 - 09:32 AM
Vad var egentligen problemet med fälgarna då? Man vill ju inte direkt köpa en trafikfarlig bil!
Enl denna recall-beskrivning så gäller det bara bilar tillverkade 2001-2002, dvs inte turbo-bilar.
#17
Posted 10 August 2008 - 11:10 AM
#18
Posted 10 August 2008 - 02:27 PM
Recall-lista för VX220
NÃ¥gon med ytterligare tankar kring bilar med saknad servicebok?
//Johan
#19
Posted 10 August 2008 - 08:32 PM
Det här är den enda lista över recalls jag kan hitta för tillfället, den gäller dock VAUXHALL, är den relevant för Speedster också?
Recall-lista för VX220
NÃ¥gon med ytterligare tankar kring bilar med saknad servicebok?
//Johan
Relativt vanligt med ägare som pysslar om och servar bilarna själva

#20
Posted 10 August 2008 - 09:14 PM
Relativt vanligt med ägare som pysslar om och servar bilarna själva
Ok! Då tolkar jag det som att saknad servicebok inte behöver innebära att man bör undvika bilen och att andrahandsvärdet inte är mindre för att den saknas!
//Johan
Edited by krämbulle, 10 August 2008 - 09:48 PM.
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users