Jump to content

Photo

Köpråd

• Please log in to reply
67 replies to this topic

#21 daniel_k3

daniel_k3

Member

• Pip
  • 26 posts

Posted 10 August 2008 - 09:37 PM

lägg på 6500:- på din budget, så får du ett par snygga team dynamics istället chinky chinky

#22 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 11 August 2008 - 12:10 AM

Relativt vanligt med ägare som pysslar om och servar bilarna själva chinky chinky

Ok! Då tolkar jag det som att saknad servicebok inte behöver innebära att man bör undvika bilen och att andrahandsvärdet inte är mindre för att den saknas!

//Johan

Vissa personer kanske har en full servicehistorik hos Opel som ett krav men så länge ägaren skött underhåll och dokumenterat det så bör det räcka, det är ju trots allt entusiastbilar och de som använder bilarna till lite bankörning osv brukar oftast även se efter bilarna mycket noggrannt.

#23 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 11 August 2008 - 07:05 AM

Det här är den enda lista över recalls jag kan hitta för tillfället, den gäller dock VAUXHALL, är den relevant för Speedster också?

Recall-lista för VX220

NÃ¥gon med ytterligare tankar kring bilar med saknad servicebok?

//Johan

Den listan saknar sagda recall för vakumslangen till bromsservot. Annars är det ingen skillnad mellan Vauxhall resp Opel, bilarna byggdes om vartannat om man tittar i det tyska Speedster registret. Som det verkar så plockade man lite delar som råkade finnas tillgängliga, t ex 100 resp 120 Ah generator. Så reservdelslistan är inte helt att lita på, samt som Jonasb46 nämnde i någon tråd står flera svenska turbo inte som turbo i VV's register. Dvs om de gör en sökning på delar i affären så riskerar du att komma därifrån med delar till 2.2 (NA) och inte turbo. Mekonomen har både 2.2 (NA) och turbo på sin webshop, Micro listar bara 2.2 (NA).

#24 krämbulle

krämbulle

Member

• Pip
  • 202 posts

Posted 11 August 2008 - 07:22 AM

Den listan saknar sagda recall för vakumslangen till bromsservot.

Okej, tack för infon Stefan!

Då antar jag att ovanstående lista plus vakumslangen är de Recalls som gått ut på Speedstern? Bra att veta när man tittar på begagnade bilar!

Ja, jag har också förstått att det inte finns någon distinktion i svenska register mellan N/A:s och Turbos. Bra i vissa fall, dåligt i andra!

//Johan

#25 krämbulle

krämbulle

Member

• Pip
  • 202 posts

Posted 11 August 2008 - 07:26 AM

lägg på 6500:- på din budget, så får du ett par snygga team dynamics istället chinky chinky

Jag antar att du syftar på min oro angående problemet med de icke H.T. märkta fälgarna och recallen som gått ut på dessa? Efter att ha läst på lite så är jag lite mindre orolig dock.

Men du har rätt, andra fälgar är ju nästan ett måste trots allt. Tror man ganska omgående vill börja åka andra däcksdimensioner än de som går på originalfälgarna.

//Johan

#26 Stilling

Stilling

Member

• Pip
  • 192 posts
  • Interests:Trackday
    Motorsport
    Whisky / Old Rum
    Food
    Guitar Music

Posted 11 August 2008 - 08:09 AM

Hej Johan Jeg er også ny speedster ejer, som du kommer at blive snart antager jeg :-) Jeg tror bare du skal lytte til din mave fornemmelse med den information du har tilgængelig og den fornemmelse du har når du titta og köre bilen, virker det fornuftigt, så løser sagerne sig undervejs, du får byttet dine hjul og vacumslange om inte det redan er sket, ellers er der inte så mycke på en speedster der kan være et problem. Kanske du skulle prøve at høre om du kunne få en her fra forummet til at køre en tur med dig inden så du har et referance punkt, for en speedster køre og føles meget anderledes end jeg havde forestillet mig, selv om jeg havde jobbet myske på at forestille mig hvad jeg gik ind til. Du får gerne titta ut til mig i Malmö om det er i nær dig. Jeg føler helt klart Opel har meget vanskeligt med disse biler jeg har beslutte mig for at anvende en ekspert der inte er Opel som ofte jobber på disse biler for jeg føler at hver eneste gang jeg har et frågor, så er det mycke jobbigt for dom og dom vet inget om dem og ja thank good for this forum chinky chinky Jeg hentede min i Østrig og kørte 140 mil hem i snöstorm så jeg har en speciel connection to my speedster - we got home safe :-)

#27 Nicke

Nicke

Member

• Pip
  • 84 posts

Posted 11 August 2008 - 11:42 AM

Det är mycket vanligt att hastighetsmätaren pajjar på dessa bilar och när dessa byts så nollställs tripmätaren, det är nog därför ganska vanligt att bilarna har gått längre än vad mätaren säger. Generellt sett tror jag inte det är något större problem då det är förhållandevis lågvarviga standardmotorer det gäller. Den största risken torde vara att serviceschemat med kamremsbyte inte följs.

Gashängsproblemet löser sig när du chippar bilen, för det kommer du att göra. Man tröttnar ganska snart på en orginal Speedster :sick:
Redan steg ett ger en dramatisk skillnad på turbon och är den bästa investering du kan göra på bilen när det gäller körglädje i förhållande till insatt kapital. Jag tror inte man ändrade speciellt mycket på turbon under de år den tillverkades, det rör sig nog om ganska små skillnader. Kontrollera noga om bilen har varit smälld, förvånansvärt många har varit det och långt ifrån alla av dem har lagats fackmannamässigt.

/Christoffer

Nu blev jag också nyfiken! Imnotworthy Som jag förstått det så är Steg1 endast mjukvaruändring. Skiljer det sig nåt beroende på vilket tuningföretag man anlitar, gissar att det inte är nån större skillnad? Vad är största skillnaden jämfört originalinställningar (Turbo), ser varvtalskurvan likadan ut men förstärkt eller andra varvtal? Finns det några risker med att chippa bilen, nåt annat som påfrestas (än föraren ;) ? Vad händer vid besiktningen, inget som syns?

// Niklas

#28 krämbulle

krämbulle

Member

• Pip
  • 202 posts

Posted 11 August 2008 - 12:01 PM

Nu blev jag också nyfiken! Imnotworthy Som jag förstått det så är Steg1 endast mjukvaruändring. Skiljer det sig nåt beroende på vilket tuningföretag man anlitar, gissar att det inte är nån större skillnad? Vad är största skillnaden jämfört originalinställningar (Turbo), ser varvtalskurvan likadan ut men förstärkt eller andra varvtal? Finns det några risker med att chippa bilen, nåt annat som påfrestas (än föraren ;) ? Vad händer vid besiktningen, inget som syns?

// Niklas

Steg 1 (hos bl.a. Klasen) är ju enbart mjukvaruuppdatering så det är ju absolut ingenting som syns.

Steg 2 är ju enbart adderad intercooler (större) samt eventuell oljekylare. Så om besiktningsmannen inte typ monterar bort bakclamen är ju inte heller detta något som syns. Jag tycker att ett steg 2 verkar vara ett GIVET köp till en Turbo. Har förstått det som att den är oerhört snällt ställd original så att de extra ca. 60 hk bör inte riskera mycket alls avseende hållfastheten på bilen.

//Johan

#29 CHRI

CHRI

Super Member

• PipPip
  • 321 posts
  • Interests:Life

Posted 11 August 2008 - 02:31 PM

Det är mycket vanligt att hastighetsmätaren pajjar på dessa bilar och när dessa byts så nollställs tripmätaren, det är nog därför ganska vanligt att bilarna har gått längre än vad mätaren säger. Generellt sett tror jag inte det är något större problem då det är förhållandevis lågvarviga standardmotorer det gäller. Den största risken torde vara att serviceschemat med kamremsbyte inte följs.

Gashängsproblemet löser sig när du chippar bilen, för det kommer du att göra. Man tröttnar ganska snart på en orginal Speedster :sick:
Redan steg ett ger en dramatisk skillnad på turbon och är den bästa investering du kan göra på bilen när det gäller körglädje i förhållande till insatt kapital. Jag tror inte man ändrade speciellt mycket på turbon under de år den tillverkades, det rör sig nog om ganska små skillnader. Kontrollera noga om bilen har varit smälld, förvånansvärt många har varit det och långt ifrån alla av dem har lagats fackmannamässigt.

/Christoffer

// Niklas

Besiktningen är inget du behöver oroa dig för då de inte har några möjligheter att mäta effekten. Själv har jag besiktigat en 350 hk Speedster utan anmärkning thumbsup
En omprogrammering av ECU:n ger dig en helt annan bil. En orginal Speedster är faktiskt en ganska trött bil. En mjukvaruuppdatering höjer framförallt vridet i mellanregistret rejält. Realistiska siffror bör ligga på ca 230 hk och 350 nm efter uppgradering. Nackdelen är att det blir lite diesel karaktär på bilen då det mestadels knuffar upp mellanregistret men det blir väldigt lättkört. Skall du höja effekten hela vägen måste det till en betydligt större ombyggnad för att höja flödet genom motorn och säkerställa driftsäkerheten. Men ett steg ett kit sliter inte nämnvärt på komponenterna utan det beror som vanligt på hur den körs. Lita inte på chiptillverkarnas effektsiffror, det går att mygla hur mycket som helst vid dynomätningar. Du kan nog utgå ifrån att effkten är ungefär densamma hos dem alla. Själv skulle jag undvikit lågpris-Pelle runt hörnet och använt någon av de etablerade alternativen. Klasem,VX,Courtenay mfl.

/Christoffer

Edited by CHRI, 11 August 2008 - 02:32 PM.

#30 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 11 August 2008 - 03:19 PM

Samt sätta undan en slant till bromsning före och efter hos någon fristående firma av sagda anledning. T ex har von Braun en ny bromsbänk; http://www.vonbraun....taf?_PageId=128 och även Nordic Uhr; http://www.nordicuhr...p?page=dynotest

#31 krämbulle

krämbulle

Member

• Pip
  • 202 posts

Posted 11 August 2008 - 03:38 PM

Samt sätta undan en slant till bromsning före och efter hos någon fristående firma av sagda anledning. T ex har von Braun en ny bromsbänk; http://www.vonbraun....taf?_PageId=128 och även Nordic Uhr; http://www.nordicuhr...p?page=dynotest

Ja, vore intressant om någon hade tillgång till bänk och gjort bromsningar både före och efter 'mappningen', samt före och efter intercooler, före och efter downpipe, före och efter avgas, osv.

Att det gör skillnad är väl dock alla överens om, eller? Jag har aldrig åkte i en så kvick 200 hästars bil (tack igen 'Sliparn' för åkturen), så jag tror det blir att husera åtminstone några hästar till under huven efter mappning!

//Johan

#32 CHRI

CHRI

Super Member

• PipPip
  • 321 posts

Posted 11 August 2008 - 04:32 PM

Ja, vore intressant om någon hade tillgång till bänk och gjort bromsningar både före och efter 'mappningen', samt före och efter intercooler, före och efter downpipe, före och efter avgas, osv.

Att det gör skillnad är väl dock alla överens om, eller? Jag har aldrig åkte i en så kvick 200 hästars bil (tack igen 'Sliparn' för åkturen), så jag tror det blir att husera åtminstone några hästar till under huven efter mappning!

//Johan

Nu har ju iofs inte Sliparn 200 hk utan snarare ca 245 hk och 400 nm med annat avgassystem. Det är en höjning med vridet på ca 60% och det blir en dramatisk skillnad mot orginalets 250 nm. Denna effekthöjning räcker gott och väl för de flesta (dock ej alla :rolleyes: ) men framförallt blir det en väldigt lättanvänd effekt och mycket "bang for the buck". Dynomätningar kan man rekvirera från Klasen, han har testat alla konfigurationer och han förskönar inte siffrorna. När jag var nere sist höll han på med en Opel Vectra OPC V6 med 280 hk orginal (enligt Opel) och den gav i hans bromsbänk ca 210 hästar på hjulen orginal. Det var för övrigt samma dag som min bromsades till 320 hjulhästar. Den dagen var det 35 grader ute vilket påverkade effekten negativt.

/Christoffer

Edited by CHRI, 11 August 2008 - 04:37 PM.

#33 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts

Posted 11 August 2008 - 05:16 PM

Dynomätningar kan man rekvirera från Klasen

Det kan man hos de flesta trimfirmor, det jag var ute efter var att få siffror från någon annan firma. Helst från flera, för att få fram olika mätresultat. Även Klasen har ett egenintresse i att visa upp bra siffror.

#34 krämbulle

krämbulle

Member

• Pip
  • 202 posts

Posted 11 August 2008 - 06:09 PM

Nu har ju iofs inte Sliparn 200 hk utan snarare ca 245 hk och 400 nm

Det var just det jag menade, det känndes som den gick riktigt bra!

Om Klasens mappningen inte skulle ge någon mer effekt utan att den fortfarande 'bara' hade 200hk skulle nog bilen inte gå som den gör. Jag menade att skillnaden verkligen känns!

//Johan

#35 krämbulle

krämbulle

Member

• Pip
  • 202 posts

Posted 11 August 2008 - 06:14 PM

Tillbaka till huvudämnet!

Är det någon mer som har några konkreta tips för att se eventuella krockskador och reparationer mer än detta:

Ang det med smällda bilar så kolla på många bilar. Kolla på länkarmsfästen mm. Kolla innanför grillen i fronten mm. Kolla i hjulhusen och skapa dig en ordentlig uppfattning om hur bilen skall seut innan du handlar. Och om bilen varit omlackad så behöver det inte betyda att bilen varit smälld fördet.

//Johan

#36 CHRI

CHRI

Super Member

• PipPip
  • 321 posts

Posted 11 August 2008 - 08:06 PM

Dynomätningar kan man rekvirera från Klasen

Det kan man hos de flesta trimfirmor, det jag var ute efter var att få siffror från någon annan firma. Helst från flera, för att få fram olika mätresultat. Även Klasen har ett egenintresse i att visa upp bra siffror.

Njae, det finns nog inte någon firma som redovisar så låga siffror som Klasen, så jag vill nog påstå att han är den ärligaste av dem alla då han inte använder hästkraftsantalet som säljargument. Sen trodde jag du var ute efter att se skillnaden vid varje deluppgradering. Avgasbyte, större intercooler osv. Skall man utvärdera skillnaden mellan olika leverantörer behöver man köra dem på samma syno vid samma tillfälle för att det skall bli korrekt. Men den faktiska effektskillnaden är nog försumbar i de första stegen sen börjar det uppstå stora skillnader i framförallt driftsäkerheten när du kommer högre upp. Flera av "lågprisaffärerna" struntar i värmeproblemen och kolvbyten för att spara pengar med tveksamt resultat. Skall det göras ordentligt behöver man byta kolvar och installera chargecooler samt byta turbo redan vid 260 hk .

Tillbaka till huvudämnet!

Är det någon mer som har några konkreta tips för att se eventuella krockskador och reparationer mer än detta:

Det enda sättet är nog att krypa runt/under bilen och kontrollera karosspassning, suspekta svetsar m.m. Tvärr försvåras det hela av bilens mediokra byggkvalite från fabrik. Ytterst avgörande får väl vara bilens uppträdande på vägen men enkelt är det inte att avgöra tyvärr.

/Christoffer

Edited by CHRI, 11 August 2008 - 08:12 PM.

#37 Nicke

Nicke

Member

• Pip
  • 84 posts

Posted 12 August 2008 - 11:16 AM

//Johan

Nu har ju iofs inte Sliparn 200 hk utan snarare ca 245 hk och 400 nm med annat avgassystem. Det är en höjning med vridet på ca 60% och det blir en dramatisk skillnad mot orginalets 250 nm. Denna effekthöjning räcker gott och väl för de flesta (dock ej alla :rolleyes: ) men framförallt blir det en väldigt lättanvänd effekt och mycket "bang for the buck". Dynomätningar kan man rekvirera från Klasen, han har testat alla konfigurationer och han förskönar inte siffrorna. När jag var nere sist höll han på med en Opel Vectra OPC V6 med 280 hk orginal (enligt Opel) och den gav i hans bromsbänk ca 210 hästar på hjulen orginal. Det var för övrigt samma dag som min bromsades till 320 hjulhästar. Den dagen var det 35 grader ute vilket påverkade effekten negativt.

/Christoffer

Jösses, 400NM var ju en rejäl skillnad! Och jag som tyckte det blev en rejäl skjuts när jag bytte från 2.2 till 2.0 Turbo, kan tänka mig vad en effekthöjning gör! Klasen låter lockande, men känns lite långt att åka ner till Tyskland (om man nu inte skickar ner chipet på nåt sätt...), så får nog bli nåt erfaret svenskt företag i så fall.

Niklas

Edited by Nicke, 12 August 2008 - 11:24 AM.

#38 krämbulle

krämbulle

Member

• Pip
  • 202 posts

Posted 12 August 2008 - 11:53 AM

Jösses, 400NM var ju en rejäl skillnad! Och jag som tyckte det blev en rejäl skjuts när jag bytte från 2.2 till 2.0 Turbo, kan tänka mig vad en effekthöjning gör! Klasen låter lockande, men känns lite långt att åka ner till Tyskland (om man nu inte skickar ner chipet på nåt sätt...), så får nog bli nåt erfaret svenskt företag i så fall.

Niklas

Bara att skruva ur boxen och skicka ner per post. Verkar de flesta göra, många här på forumet tror/vet jag har gjort det!

Jag skulle utnyttja Klasen om jag hade en omappad Turbo.

//Johan

#39 krämbulle

krämbulle

Member

• Pip
  • 202 posts

Posted 12 August 2008 - 03:44 PM

Jag kom att tänka på en annan sak! Naturligtvis skall man inte fundera på att sälja bilen innan man ens har köpt den, men ni som sitter på bilar är det någon som sonderat marknaden på sistone? Hur har prisutveckligen sett ut på Speedstarna de senaste åren och hur tror ni det kommer att se ut framöver? Och hur är egentligen intresset för bilarna? Jag är ju övertygad om att detta är världens bästa och vettigaste bil men andra brukar ju inte riktigt alltid ha samma åsikter som mig... :happy: Det verkar väl som att marknaden har gått ur 'nöjesbils'-branschen lite det senaste året. //Johan

#40 CHRI

CHRI

Super Member

• PipPip
  • 321 posts

Posted 12 August 2008 - 04:37 PM

Jag kom att tänka på en annan sak!

Naturligtvis skall man inte fundera på att sälja bilen innan man ens har köpt den, men ni som sitter på bilar är det någon som sonderat marknaden på sistone? Hur har prisutveckligen sett ut på Speedstarna de senaste åren och hur tror ni det kommer att se ut framöver?

Och hur är egentligen intresset för bilarna? Jag är ju övertygad om att detta är världens bästa och vettigaste bil men andra brukar ju inte riktigt alltid ha samma åsikter som mig... :happy:

Det verkar väl som att marknaden har gått ur 'nöjesbils'-branschen lite det senaste året.

//Johan

Priset har varit extremt stabilt på dessa bilar och har i princip stått still de senaste tre åren. Just nu verkar luften ha gått ur bilmarknaden fullständigt, det är svårt att sälja både vanliga Svensson-bilar och ovanliga plast-bilar :rolleyes: men jag skulle tro att detta är en tillfällig svacka. Jag vet ingen bil som har hållt sitt värde så bra som just Speedstern, det enda man förlorar på är uppgraderingar/tillbehör som har ett mycket begränsat andrahandsvärde (det är därför man skall köpa en färdigombyggd bil, då har ju någon annan tagit den smällen chinky chinky )

/Christoffer

3 user(s) are reading this topic

0 members, 3 guests, 0 anonymous users