Jump to content


Photo

Köpråd


  • Please log in to reply
67 replies to this topic

#1 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 08 August 2008 - 06:45 AM

Hej, Ny på forumet, väldigt ny, men tänkte dock vänta med eventuell presentation till lite senare. Vissa här känner iaf. till mig och alla mina jobbiga frågor redan. Jag har dock ytterligare några snabba frågor som någon vänlig själ kanske har svar på: - När man tittar efter begagnade Speedstrar så har de flesta inte speciellt många mil på mätaren. När har en Speedster egentligen börjat gått långt, dvs. när börjar slitdelar behövas bytas och vad är det som slits först i den bemärkelsen? Är det t.ex. någon större skillnad att köpa en bil som gått 2000 mil och 3000 mil? Naturligtvis förstår jag att detta är högst individuellt mellan exemplaren, men rent generellt. - Är det någon större skillnad på bilar med låga tillverkningsnummer och höga? Jag tänker då i form av 'barnsjukdommar' mm. (Skall tillägga att jag enbart tittat på 2.0:or). Är det t.ex. några fördelar att köpa en bil i den höga #4000-serien jämfört med en kring #4000? Jag tänker bl.a. på att vissa säger att 'gashängsproblemet' inte finns på 'nyare' bilar. Tacksam för input! //Johan

#2 CHRI

CHRI

    Super Member

  • PipPip
  • 321 posts
  • Gender:Male
  • Location:Jönköping, Sweden
  • Interests:Life

Posted 08 August 2008 - 07:34 AM

Det är mycket vanligt att hastighetsmätaren pajjar på dessa bilar och när dessa byts så nollställs tripmätaren, det är nog därför ganska vanligt att bilarna har gått längre än vad mätaren säger. Generellt sett tror jag inte det är något större problem då det är förhållandevis lågvarviga standardmotorer det gäller. Den största risken torde vara att serviceschemat med kamremsbyte inte följs. Gashängsproblemet löser sig när du chippar bilen, för det kommer du att göra. Man tröttnar ganska snart på en orginal Speedster :sick: Redan steg ett ger en dramatisk skillnad på turbon och är den bästa investering du kan göra på bilen när det gäller körglädje i förhållande till insatt kapital. Jag tror inte man ändrade speciellt mycket på turbon under de år den tillverkades, det rör sig nog om ganska små skillnader. Kontrollera noga om bilen har varit smälld, förvånansvärt många har varit det och långt ifrån alla av dem har lagats fackmannamässigt. /Christoffer

#3 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 08 August 2008 - 07:43 AM

Okej, att hastighetsmätarna var dåliga hade jag inte pejl på! Tack för infon! Kan man kontrolera på någotvis om de är utbytta? Appropå kamrem, när skall denna egnetligen bytas? Jag har för mig att jag läst att det är ganska högt upp i milen, men vissa verkar ju ha bytt redan innan 2000 mil. Ja, att skicka boxen till Klasen känns ganska givet och kommer isf. att ske förr eller senare. Förmodligen förr! :rolleyes: Överallt där man läser om Speedstern så står det ju att man skall passa sig för smällda bilar och jag förstår ju varför. Men hur kan man egentligen garantera detta? Några tips!? Jag antar att man ganska enkelt kan avgöra om chassiet varit allvarligt skadat och sen reparerat men annars? Konkreta tips på kontroller tas tacksamt emot! //Johan

#4 swmike

swmike

    Member

  • Pip
  • 50 posts

Posted 08 August 2008 - 08:02 AM

Appropå kamrem, när skall denna egnetligen bytas? Jag har för mig att jag läst att det är ganska högt upp i milen, men vissa verkar ju ha bytt redan innan 2000 mil.


Kamremmen ska bytas var 6000:e mil eller vart 4:e år, vad som än händer först. Så alla 04:or ska byta kamrem nu 2008 oavsett körsträcka. Detta är standard på de flesta bilar (mil och tidsbegränsning) och 2.0T-motorn i Speedster Turbo är en vanlig Opel-motor så samma gäller där (däremot har Opel fått kritik för att kamremmen ska bytas vid korta mil-intervall, men på en Speedster som bara körs på sommaren är det sällan folk kommer upp i milbegränsningen.

När det gäller hastighetsmätaren så handlar det ju om att ha kontinuerlig dokumentation om bilen, då är risken liten att någon skruvat bilen.

Jag håller med fullständigt om det där med Stage 1-trimmet, 400Nm i mellanregistret gör bilen så enormt mycket roligare att köra att jag anser att det är obligatoriskt om man nu lagt ner de pengar som en turbo kostar... Original är Turbon orkeslös under 3000-4000 varv vilket är frustrerande.

#5 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 08 August 2008 - 08:30 AM

Kamremmen ska bytas var 6000:e mil eller vart 4:e år, vad som än händer först. Så alla 04:or ska byta kamrem nu 2008 oavsett körsträcka.


Okej, kanonbra, då har jag information kring det!

Är det någon som har en ungefärlig prisuppgift vad ett sådant byte ligger på hos Opel?

Jag har faktiskt ingen större koll på vad en 'vanlig' service (utan kamremsbyte) ligger på heller, har bara förväntat mig att det ligger som en modern bil i allmänhet + lite till, så om någon vet är jag tacksam för sådan information ocskå.

//Johan

#6 swmike

swmike

    Member

  • Pip
  • 50 posts

Posted 08 August 2008 - 09:01 AM

Är det någon som har en ungefärlig prisuppgift vad ett sådant byte ligger på hos Opel?


Stor service + kamremsbyte kostar ungefär 8000+moms hos Opel i Akalla.

#7 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 08 August 2008 - 04:58 PM

Jag tänkte passa på att fårga en annan sak när jag ändå håller på. Jag har kollat runt lite och hört mig för om iaf. några olika bilar. En relativt trevlig bil som finns till salu står utan servicebok, 'men med alla kvitton' och dokumentaiton kring servicear och övrigt. Är det bara att vända på klacken och fly? Eller kan Opel få fram en ny servicebok? //Johan

#8 Matte

Matte

    Super Member

  • PipPip
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 09 August 2008 - 08:13 AM

Behöver nog inte vara farligt. Titta ordentligt och ge dig själv en uppfattning om hur bilens skick verkar. Man skall komma ihåg att bara för bilen har varit servad i tid och otid behöver det inte betyda att den på något sätt är som ny. Ang det med smällda bilar så kolla på många bilar. Kolla på länkarmsfästen mm. Kolla innanför grillen i fronten mm. Kolla i hjulhusen och skapa dig en ordentlig uppfattning om hur bilen skall seut innan du handlar. Och om bilen varit omlackad så behöver det inte betyda att bilen varit smälld fördet. Dessa bilarna lider utav att stenskotten verkar leta sig till bilen. Många som vill ha ordning på sin bil lackar därför om dom pga det. -Det man skall kolla på är i första hand om bilen varit smälld. Konstruktionen på bilen gör att den bli mycket svår att laga på rätt sätt! -I andra hand så skall man kolla på almänskicket på bilen kontra hur långt den har gått. Skall ju givetvis inte vara alltför slitet. Servicebok mm är viktigt men det betyder inte allt! Nog viktigare på en turbo än på en sugare. Sedan så är det viktigt att se om de eventuella serviceåtgärderna verkar vara gjorda. Detta kan vara knepigt men man får försöka reda ut det.

#9 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 09 August 2008 - 02:50 PM

-Det man skall kolla på är i första hand om bilen varit smälld. Konstruktionen på bilen gör att den bli mycket svår att laga på rätt sätt!

-Sedan så är det viktigt att se om de eventuella serviceåtgärderna verkar vara gjorda. Detta kan vara knepigt men man får försöka reda ut det.



Är det någon som vet något om några bilar som varit smällda i Sverige och sedan reparerade här i landet? Om t.ex. Opel haft några krockade bilar inne på reparation?

Angående serviceåtgärderna har jag bara sett en lista här någonstans på forumet om alla servicemeddelanden som gått ut och som skall vara gjorda, men denna lista gällde VX:ar och inte Speedster. Finns det en motsvarande lista för Speedster (och specifikt Turbon då)?

Angående servicemeddelanden har jag förstått det som att man får information om dessa från Opel i Sverige om man har en N/A men inte en Turbo eftersom Turbon aldrig sålts här. Kan man kontakta Opel och få servicemeddelandena utförda retroaktivt? Eller om det inte är gjorda, är det helt kört då?

//Johan

#10 swmike

swmike

    Member

  • Pip
  • 50 posts

Posted 09 August 2008 - 05:00 PM

Angående servicemeddelanden har jag förstått det som att man får information om dessa från Opel i Sverige om man har en N/A men inte en Turbo eftersom Turbon aldrig sålts här. Kan man kontakta Opel och få servicemeddelandena utförda retroaktivt? Eller om det inte är gjorda, är det helt kört då?

//Johan


Lämnar man in sin Turbo på svenska Opel så utför de iaf fabrikskampanjer, när jag servade min för två månader sedan så höll de på en hel dag extra och bytte något bromsrörsrelaterat (om jag kommer ihåg rätt).

Jag har ingen aning om retroaktivt, ring Opel och fråga. Gissningsvis har Opel centralt ordning på vad som är gjort på vilken bil och att då arbetet utförs vid första tillfälle när en auktoriserad verkstad kollar i systemen vad som kan tänkas finnas bör göras men inte är gjort.

#11 Raven

Raven

    Member

  • Pip
  • 150 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 09 August 2008 - 07:01 PM

Det där gäller nog bara svensksålda speedstrar, jag fick nya bak fälgar i fjol för att jag poängterade det. :angry2: Igår fick jag hem spjutet igen efter ett byte av vacuumslangen till bromsservot. Opel/Svenska Bil har inte informerat mig det minsta om dessa garantiåtgärder, det har gudskelov andra här på forumet gjort. Imnotworthy Min vacuum slang såg visserligen lite kantsprucken ut runt den synbara änden, men det var nog värre på andra platser, för mekarna tyckte att det var konstigt att jag inte haft några problem med bromsarna... :blink:

#12 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 09 August 2008 - 07:23 PM

Ja, som nämnts så har det inte gått ut några brev till de som imporerat Speedsters, jag tror att kampanjen för bromsservoslangen bara är giltig till och med denna månaden, sen får man pröjsa det själv :o Kampanjen för bakfälgarna vet jag inte hur länge den sträcker sig men den borde också vara över nu tror jag. De flesta som hänger här på forumet har ju iaf haft koll på detta och fått det åtgärdat på eget initiativ. Svenska Bil har varit glada att åta sig jobben iaf :)

Edited by JawZ, 09 August 2008 - 09:24 PM.


#13 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 09 August 2008 - 08:54 PM

Ja, som nämnts så har det inte gått ut några brev till de som imporerat Speedsters, jag tror att kampanjen för bromsservoslangen bara är giltig till och med denna månaden, sen får man pröjsa det själv :o

Kampanjen för bakfälgarna vet jag inte hur länge den sträcker sig men den borde också vara över nu tror jag.

De flesta som hänger här på forumet har ju iaf haft koll på detta och fått det åtgärdat på eget initiativ.

Svenska Bil har varit glada att åtta sig jobben iaf :)


Ouch! ...det gäller mao. att passa sig när man kollar efter bil då?

Som tidigare sagts: finns det någon lista på de servicemeddelanden som gått ut från GM?

//Johan

#14 Matte

Matte

    Super Member

  • PipPip
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 10 August 2008 - 08:46 AM

Få nu inte allt detta att bli förmycket för dig. Finns fler bilar som har samma problem som Speedster bara det att bilen är en riktigt entusiastbil så därför så vet man om alla saker. Håll koll på de viktigaste sakerna bara så löser det sig. Sugaren är det enligt mig fälgarna och servoslangen. Finns fler saker men de är inte riktigt lika viktiga. Turbon vet jag inte men jag tror väl att den hade fälgarna också, eller?

#15 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 10 August 2008 - 08:49 AM

Turbon vet jag inte men jag tror väl att den hade fälgarna också, eller?


Vad var egentligen problemet med fälgarna då? Man vill ju inte direkt köpa en trafikfarlig bil!

//Johan

#16 swmike

swmike

    Member

  • Pip
  • 50 posts

Posted 10 August 2008 - 09:32 AM

Vad var egentligen problemet med fälgarna då? Man vill ju inte direkt köpa en trafikfarlig bil!


Enl denna recall-beskrivning så gäller det bara bilar tillverkade 2001-2002, dvs inte turbo-bilar.

#17 Matte

Matte

    Super Member

  • PipPip
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 10 August 2008 - 11:10 AM

Skall nog även säga att det med fälgarna inte var ett jättestort problem. Var endast vid extrema tillfällen som de har spruckit. Detta pga att det inte hade blivit rätt i värmebehandligen vid tillverkning. Åter igen så finns det fler bilmärken med samma probem. De andvänds dock inte så hårt som en Speedster kan användas därför märks det aldrig eller läggs ingen focus på det.

#18 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 10 August 2008 - 02:27 PM

Det här är den enda lista över recalls jag kan hitta för tillfället, den gäller dock VAUXHALL, är den relevant för Speedster också?

Recall-lista för VX220

NÃ¥gon med ytterligare tankar kring bilar med saknad servicebok?

//Johan

#19 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 10 August 2008 - 08:32 PM

Det här är den enda lista över recalls jag kan hitta för tillfället, den gäller dock VAUXHALL, är den relevant för Speedster också?

Recall-lista för VX220

NÃ¥gon med ytterligare tankar kring bilar med saknad servicebok?

//Johan


Relativt vanligt med ägare som pysslar om och servar bilarna själva chinky chinky

#20 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 10 August 2008 - 09:14 PM

Relativt vanligt med ägare som pysslar om och servar bilarna själva chinky chinky


Ok! Då tolkar jag det som att saknad servicebok inte behöver innebära att man bör undvika bilen och att andrahandsvärdet inte är mindre för att den saknas!

//Johan

Edited by krämbulle, 10 August 2008 - 09:48 PM.





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users